eTrex Vista=batterislukare

Hej

Jag var ute och pimpelfiskade i helgen med min nyinköpta Vista. Efter ca 3timmar så tog batterierna slut.
Så nu undrar jag är det fel på min gps eller är detta normalt? Skall tillägga att det var ca -4 grader kallt.
Jag använde Duracell ultra M3 batterier.
Finns det några bättre batterier att rekomendera?
Funderar på att skaffa mig några bra uppladdningsbara men vet ej vad jag skall köpa?

Är det någon som vet av några super batterier så får du gärna dela med dig av dina erfarenheter.

Wengen.

Batterisparmetoder

Det verkar som om fler finesser i en eTrex innebär mer strömförbrukning. En Vista glufsar i sig mer än en Legend osv.

Några tips:
Kolla på Huvudmeny - Inställningar - System att du har batterispar inställt.
Kolla också att du har kompassen från.
Släck bakgrundsbelysningen (den kan man råka tända av misstag, sen ser man inte det om det är ljust ute).

I läge Normal mäter GPSn hela tiden. Då ligger förbrukningen på ungefär 55 mA med bra batterier, men på ca 100 mA när batterierna är på upphällningen. En Vista kompenserar dålig spänning med mer ström.
Kör du i läge batterispar, tar den lika mycket ström när den mäter, men går sedan ner till en tiondel av detta i några sekunder, innan nästa mätning sker. Medelförbrukningen blir betydligt lägre.

Kompassen ökar förbrukningen med ytterligare drygt 20 mA, alltså ca 40%. Rekommenderas bara när man måste. Om du sitter stilla och fiskar går den till efter en stund, om den är aktiverad. Sedan är den igång tills du flyttar din GPS igen.

Att ljuset tar mer ström är ju självklart, men det är faktiskt ganska effektivt. Mindre än 10 mA.

Jag kör på NiMH batterier. 1700 mAh är bäst. Köpta i Ullared för en förhållandevis billig penning. Geocachade en hel dag på en laddning. Fick byta för att klara sista halvtimmen.
700 mAh går ju också, men då får man ha med några i fickan.

Jag har inte kört i minusgrader utan att hålla manicken i handen, något som klart minskar avkylningen en del.

Anders

Laddningsbara batterier

Du hann få ett bra svar medan jag håll på skriva, men du får mitt svar åndå.

3-4 timmar verkar vara väldigt kort tid om du hade nya alkaliska batterier.
Hade du kompassen på ? Hade du bakgrundsbelysningen på ?

Min tumregel på min Garmin 12CX med 1200 mAh NiMH är att batterierna vintertid (-5 grader) räcker 1/3 av tiden databladet anger. Är det – 12 grader räcker dom ibland inte mer än kanske 25% av tiden databladet anger. Med jag har inte gjort några statistiskt hållbara tester.

När jag köpte min första GPS och batterier till den i december 1996 var de ”bästa” uppladdningsbara R6 NiMH jag hittade på 1200 mAh, nu finns det sådana på 1600 mAh, men väljer man sådana NiCd batterier på 650 mAh som jag har till min freestyle räcker inte ens batterierna hälften så länge som nya NiMH batterier. Uppladdningsbara batterier (NiMH och NiCd) har en nominell spänning på 1.2 V medan ”vanliga” icke uppladdningsbara batterier R3, R6 etc. har en nominell spänning på 1.5 V. Det är nog rätt vanligt att tillverkare av alla tekniska prylar försöker få data att se så bra ut som möjligt, utan att ljuga allt för mycket. Elektronik drar i regel mer ström vid sjunkande temperatur och dessutom minskar batteriernas kapacitet med sjunkande temperatur.

Per Brune

Batterier

Testade lite i höstas på Gotland. Temperaturen låg väl runt 10 grader ute och 18-19 i bilen.
Vanliga alkaliska 1.5V räckte i 12,5 timme. Då körde jag i batterisparläget och använde kompassen ytterst sporadiskt. Det gick ändå en hel del batterier (främst för att den var ny och jag vill ha den igång) så jag skaffade uppladningsbara NiMH (1800 mAh). Dessa har räckt ca 6 timmar med samma inställngar som ovan, då tempen varit ca. 10 grader. De räcker ca 3 timmar då tempen ligger kring 0 grader. Jag ställde frågan tidigare i forumet ifall någon testat litiumbatterier (men fick inget svar). Jag kanske drar till Dalarna i helgen och köper isåfall litium och provar lite... återkommer.

/Peter

ps. jag ska flytta till Skåne!!! läskigt bra mottagning =)
[Ändrat av biting 2001-12-11 kl 08:34]

Tack

Tack för de goda tipsen.

Jag har kollat upp mina inställningar i vistan.
Och jag hade kompassen på, den var ej inställd på batterispar och jag använde belysningen ganska flitigt.
Skall ut och prova ikväll och jämföra med de nya inställningarna.

En dum fråga kanske, men går Litium batterier att ladda? Har hört att dom skall fungera bättre när det är kallt, alltså under 0 grader, stämmer det?

Grattis!

Grattis Peter!

En skauning ljuger allri, han bara sajer som de e: Skaune e lannet!

Garmin själva anger en driftstid på 12 timmar, i batterisparläge.
Det var ju säkert i gosig inomhustemperatur, med de ilsknaste batterier som går att uppbringa. Dessutom lika säkert utan det minsta kompassande eller belysande.

Anders

Idé om batterier

Läste på nån sida som rekommenerades i anslutning till att man skulle personifiera sin etrax hur man kunde koppla ett cykellyse till etraxen. Det borde ju räcka ett tag för det brukar vara rejäla 1,5 volts batterier. Allt man behöver är en kontakt från clover.se och en bit kabel. Visst måste men ha en batteripacke med sig men den kan man ju stoppa i fickan (räcker längre då). Tänkte testa detta i hjulhelgen. Skulle det bli mörkt så har man ju även en lampa med sig.

Tjillevipp Uffe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Blir Garmin Venu X1 en eTrex-dödare? Navigering 5
mikaelbe Byta hölje garmin etrex 30 Navigering 4
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
L.A. etrex 32x Navigering 15
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
thureb Touratech till Etrex på trampcykel Navigering 7
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg