Etrex track log?

Jag är total GPS-nybörjare och funderar på att skaffa mig en Garmin Etrex. Jag vill mest använda den när jag paddlar i skärgården men kanske också för fjällvandring osv. Nu till min säkert idiotiska fråga. Hur lång track log kan Etrex hålla i minnet? På Garmins hemsida står det att den kan minnas 2000 track points och att uppdateringsfrekvensen är 1 gång/sek. Det skulle betyda att man har fyllt minnet efter ca 33 min men så kan det väl ändå inte vara? Eller? Man vill ju gärna kunna hålla åtminstone en helgs paddling i minnet så att man kan föra över loggen till datorn när man kommer hem. Säkert är det så att maskinen bara sparar några få points men jag skulle gärna vilja veta från någon som faktiskt har erfarenhet.

Mats

brödsmulor

eTrex lägger ut brödsmulor!

Om du släpper en smula där du börjar gå, och ytterligare en efter en viss tid (1s ?) och fortsätter gå...då vänder du dig om och ser att du fortsatt i en rak linje i förhållande till de två första smulorna...bra, då behöver du inte släppa någon smula.
Nästa smula släpper du när du börjar avvika från den räta linjen.

Alltså: krokig väg = många smulor (trackpoints)
Rak väg = få smulor.

eTrex räcker väldigt långt!

mvh /JJ

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En liten förklaring

Till skillnad från övriga Garmin har eTrex bara automatisk track, d.v.s. GPSen spar en trackpunkt i trackminnet när den anser det nödvändig. Färdas du med konstant kurs (rakt fram) blir det lång tid mellan trackpunkterna, ändrar du kurs (svänger) ofta blir det kortare tid mellan punkterna. Just detta att man ej kan ställa in tiden mellan trackpunkterna är huvudorsaken till att jag inte köpte en eTrex Summit utan en Garmin 12CX, för övrigt min 3:de GPS. Jag vill ha konstant tid mellan trackpunkterna då jag ur dessa räknar ut min hastighet, och går allt bra så lär det bli en macro så småningom, och även stoppa in min puls i samma diagram.
På Garmins hemsida garmin.com kan ladda hem hela manualerna i pdf format.

Ring mig gärna på 021-188106 om du har några frågor, kan inte skriva mer då jag har ont i axeln och dessutom håller på att sy en ny GPS väska och en livlineficka i väntan på is.

Per Brune

Tack så mycket!

Tack för era svar. Det funkade alltså ungefär som jag trodde, tack och lov. En halvtimmes minne hade kännts lite i underkant!

Mats

Men nu kan man...

Har inte kollat om det är annorlunda i de enklare modellerna, men i eTrex Vista kan man välja själv:
1: Automatisk loggning med fem olika detaljnivåer.
2: Konstant avstånd mellan punkterna.
3: Konstant tid mellan punkterna.

En bilresa på drygt 30 mil, eller en dito resa på 15 mil plus en flygresa Madrid - Köpenhamn rymdes i minnet, utan att något gick förlorat.

Anders

etrex legend

Det är samma sak i Etrex Legend, det går att ställa in som föregående talare sa. (jag har själv fundrat), Tack.

Mycket händer på ett år

apersson850; sa:
men i eTrex Vista kan man välja själv:
1: Automatisk loggning med fem olika detaljnivåer.
2: Konstant avstånd mellan punkterna.
3: Konstant tid mellan punkterna.

Det var i eTrex (den gula) och eTrex Summit som det för ett år sedan inte gick att ställa in på vilket sätt ”tracken” skulle sparas, och det verkar vara så fortfarande i åtminstone eTtrex.

I de nyare modellerna i eTrex serien har programkonstruktörerna på Garmin åter stoppat in funktionen så att går att välja sättet att spara ”tracken”, dessutom tillkom möjligheten att välja avstånd mellan tid trackpunkterna

Detta kan man läsa om i manualen, PDF manualena från Garmin, på sidan 52 för eTrex Vista, respektive på sidan 44 för Legend.
Så även om manualerna saknar mycket, kan man lätt läsa sig till de mest triviala funktionerna.

/Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips