Erfarenheter Roslagsleden Norrtälje-Grisslehamn

Tack H&T!

Är hemma nu, och är minst sagt besviken.

Startade i Grisslehamn och gick ungefär till Roslags-Bro innan vi struntade i det och tog en buss hem. Leden går antingen på bilvägar eller grusvägar, där den då och då tittar in i skogen så är det genom kalhyggen. Visst var det några fina platser vid vattnet, men det var undantag. Dag 2 gick vi 3 mil utan att hitta någon fin tältplats. Hoppas att den som valde sträckningen blev av med sitt sommarjobb.


Dag 1 http://connect.garmin.com/activity/181581199
Dag 2 http://connect.garmin.com/activity/181581207

Vill ni vandra på led i närheten av Stockholm? Gå SÖRMLANDSLEDEN inte Roslagsleden

PS. Kul inslag var dock en otroligt nyfiken liten räv som ägnade natten åt att försöka sno vår mat vid Sandviken. Det var som en kattunge. Jag försökte kasta kottar mot den så han skulle gå men då försökte han fånga dem och började leka istället.
 
Senast ändrad:
Christoffer, visst finns det en kort etapp på Väddö där man kan välja om man vill gå en mer "krävande" bit på typ en kilometer längs vattnet och på klippor? Anledningen till att jag undrar är för att jag har för mig att det fanns en del fina klätterproblem där och jag funderar på att ta bilen ut i sommar och pröva lite, men jag minns inte vart på leden denna sträcka är... Jag har för mig att det fanns en skylt som upplyste om denna etapp.

Synd att du blev besviken, men motion skadar aldrig även om den kanske var trist :)
 
Christoffer, visst finns det en kort etapp på Väddö där man kan välja om man vill gå en mer "krävande" bit på typ en kilometer längs vattnet och på klippor? Anledningen till att jag undrar är för att jag har för mig att det fanns en del fina klätterproblem där och jag funderar på att ta bilen ut i sommar och pröva lite, men jag minns inte vart på leden denna sträcka är... Jag har för mig att det fanns en skylt som upplyste om denna etapp.

Synd att du blev besviken, men motion skadar aldrig även om den kanske var trist :)

Japp, det stämmer. Men det rör sig bara om någon kilometer, kanske 2. Hade leden inte bara varit en turistfälla utan en vandringsled så hade hela leden bestått av "lite mer krävande" sträckning. Det lite mer krävande är helt enkelt att man går utmed strandkanten, den enda biten som jag avråder rullstolsbundna från.
 
Japp, det stämmer. Men det rör sig bara om någon kilometer, kanske 2. Hade leden inte bara varit en turistfälla utan en vandringsled så hade hela leden bestått av "lite mer krävande" sträckning. Det lite mer krävande är helt enkelt att man går utmed strandkanten, den enda biten som jag avråder rullstolsbundna från.

Vart ligger denna krävande strapats? :)
 
Kommer inte exakt ihåg var, men jag tror att det är där det står Sigfrids väg om du kollar GPS spåren. Där det tar en sväng rakt ner mot havet.

Om man kollar på GPSspåret så ser för övrigt hur leden på Väddö konstant går några hundra meter in från havet, så man får ingen utsikt alls.
 
Tack H&T!

Är hemma nu, och är minst sagt besviken.

Håller med om att det är för mycket vandring längs med mindre vägar/grus vägar!

De som lagt ledens sträckning har inte tänkt på att de flesta som vandrar på leder VILL SOVA I TÄLT. Nu var det ett tag sedan vi gick men även vi blev besvikna på avsaknaden av rastplatser. De som dragit leden tycks tro att man vill sova på vandrarhem eller B&B. Det saknas även mindre rastplaster som bänkar/bord där man bara kan ta en paus om man känner sig trött.

Ska man vandra leden så kolla in vår sida om leden (www.traneving.se). De rastplaster vi lagt ut är verkligen DE ENDA platser man kan tälta på. Om man siktar in sig på dessa platser så kan man gå leden utan att behöva sova på B&B.

En gång under vår vandring längs med leden blev vi till och med bortkörda av boende intill leden för att vi tog en kort paus (max 10 minuter) i deras område.

Det var roligt att ni i alla fall fick så trevligt sällskap på natten :)

Kan bara hålla med dig om att Sörmlandsleden är den bästa leden i Sthlmsområdet vad gäller vindskydd och rastplaster. Bli medlem för 150,-/år så stödjer man hela leden och får tillgång till alla kartor ;)

/Helena och Thomas
 
Håller med i allt H&T!

Man får känslan av att det hela är en idé för att locka (lura) turister med större bekvämlighetskrav än vad jag har.

Med lite eftertanka, vilja och lokalkännedom så skulle de kunna göra en riktigt fin led. Omgivningarna är ju väldigt fina. Nu är det bara som att en PR människa på kommunen har tänk "Hur ska vi nu locka fler turister? Vi bygger en vandringsled, för det har ju alla andra!"

Mer credd till natträven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maaacus Stavsjö - Katrineholm. Tips/Erfarenheter? Vandringsleder 3
makkan77 Erfarenheter Järnbärarleden Gnosjö/Isaberg? Vandringsleder 0
emmis135 Kaskasvagge-erfarenheter? Vandringsleder 4
estan Vattenställen, Roslagsleden etapp 10 och 11 (Gåsvik-Sandviken-Grisslehamn) Vandringsleder 2
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
HanSolo Roslagsleden med barn Vandringsleder 1
welinder76 Boende längs Roslagsleden Vandringsleder 0
FlyerSword Tältplatser Roslagsleden Etapp 2-5 Vandringsleder 0
igs Roslagsleden Vandringsleder 7
Fiasolen Eldplats roslagsleden Vandringsleder 6
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
UnderEnTarp Roslagsleden i närheten av Väddö? Vandringsleder 15
Grönblad Vandringskamrat på Roslagsleden Vandringsleder 0
Still Alive Roslagsleden Vandringsleder 9
krikonlund En snutt av Roslagsleden. Vandringsleder 3
General86 Någon som vill vandra Roslagsleden nu i oktober 09 ? Vandringsleder 4
andy-l roslagsleden - etappuppdelning på nya sträckan? Vandringsleder 4
JosefinN Rida på roslagsleden??? Vandringsleder 1
Lamo Bästa sträcka på Roslagsleden? Vandringsleder 2
svindel Roslagsleden sträckan Lövhagen - lilla Harsjön Vandringsleder 4
Nyman roslagsleden Vandringsleder 1
gun71toy "Roslagsmaran" 12.4 mil på Roslagsleden Vandringsleder 3
DenFjärdeMusketören Vandring från Norrtälje, april 2014 Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.