Erfarenheter av Warmlitetältet?

Är på jakt efter ett lätt tvåmannatält för långa personer och fick tipset här att titta på tält från Stephenson´s Warmlite i USA. Fick tipset i detta utmärkta forum. Deras tält verkar nästan vara för bra för att vara verkliga. Jag velade länge mellan ett Keron 3 XL och ett Warmlite 3R. Den avgörande skillnaden är att det senare tältet väger 1,7 kg! (Dessutom är det betydligt stökigare att inhandla men det ska nog ge sig.)

Har dock en fråga kvar. Warmlitetälten har tältgolvet draget fram i båda absiderna och normalt endast innertält i den centrala delen av tältet. Man kan dock betälla innertält även i absiderna. Stephenson hävdar stöddigt att detta är helt onödigt om man inte ofta tältar i -40C. Och då endast för att motverka kondens.

Tacksam för synpunkter från någon testat deras tält vintertid. (Adressen till tältfirman är http://www.warmlite.com ).
 
Jag anslutar mig frågan, Warmlite verkar mycket interessant.

Jämför bildarna:

http://groups.yahoo.com/group/BackpackingLight/files/A-Shelter/tent02.jpg visar fönster

http://groups.yahoo.com/group/BackpackingLight/files/A-Shelter/tent03.jpg visar dörren och fönster

http://groups.yahoo.com/group/BackpackingLight/files/A-Shelter/tent07.jpg det handlar om 2 pers variant med bara ett dörr, detta är 'baksidan'

http://groups.yahoo.com/group/BackpackingLight/files/A-Shelter/tent09.jpg så här ser det ut inne i tätet. Innertätet är fastsydd vid yttertältet

http://groups.yahoo.com/group/BackpackingLight/files/A-Shelter/tent13.jpg

Men: inga absider utan golv är en nackdel anser jag.

Ventiltionen med oppna fönster måste ju vara storartad.

Och vikten:

2X = 1,165 kg
3X = 1,625 kg
5X = 2,35 kg

2R = 1,375 kg
3R = 1,875 kg
5R = 2,8 kg

2/3/5 = pers.
X = single wall
R = double wall (men inte i absiderna)

Dom är dyra, men... Om jag visste att dom är så stabil som Stephenson Warmlite säger (160 mph !?), och absider med golv funkar i regn, så vore 3RSLD (jämför http://www.warmlite.com/tents.htm för betydelsen 'R' 'S' 'LD') kanske mitt nästa tält.

Erfarenheter, synpunkter?

Lukas
 
Hur kan man se dina foton?

Hur öppnar man dina Yahoobilder? Är bilderna andra än de som finns på Warmlites hemsida?

Jo golv i hela absiden gör det ju lite stökigare att laga frukost i tältet på vinterfjället, särskilt om det blåser. Man kanske kan ha med sig något eldfast - typ en miljövänligare asbestskiva och lägga på golvet?

Man kan rimligen inte heller lägga ryggorna inne i tältet utan de får stå utanför. Det gör kanske inte så mycket, har haft regnskyddet med de senaste vintrarna. Det verkar som om det kan regna när som helst i fjällen nu för tiden. På kvällen brukar jag i alla fall ur ryggan ta in det som behövs för frukost etc.
 
foton

Ja, det är mycket interessant och helt annorlunda material än Warmilites bilder.

Dom är inte mina bilder, jag har just funnit dem på nätet, och för mig funkar länkar. Men kanske det behövs medlemskap hos denna Yahoo group ( http://www.groups.yahoo.com , BackpackingLight, samma slags medlemskap som (icke stöd-)medlemskap hos utsidan.)

Jag kunde skicka dom som epost...?

Lukas
 
Warmlite, bra på vintern bäst på sommaren!

Jag har haft två stycken Warmlite tält hitills, först ett 5R och sen ett 3R. Som alla kan förstå har jag över lag varit mycket nöjd med tälten, annars skulle jag inte ha bytt tillbaka till samma.

Det som jag gillar med tälten är att det är lätta, vindstabila och klarar kondens bra. Om man dessutom besäller extrafönstrerna så får man det svalaste tältet som jag sovit i.

Men som midvintertält har tältet två nackdelar.

Först och främst saknar jag absiderna, visst kan man laga mat inne i tältet men det är krångligt, jobbigt och inte helt säkert att hela tiden behöva luta sig över kastrullen för att komma åt snö utanför. På sommaren tycker jag tvärtom att det är bättre utan än med absid.

För det andra är själva konceptet som Stephenson använder med STYVA tältbågar förvisso ingenjörmässigt brilljant men det kräver BRA tältmark. Om man till exempel jämför med ett Hilleberg så har man där förutom markpinnarna hjälp av ett antal linor då man spänner upp tältet. På Stephenson har man bara fyra markpinnar, vilket i och för sig är fullt tillräckligt om de sitter fast rejält. Men om man tänker sig att man måste nödtälta uppe på kalfjället i Januari då det knappt finns nån snö och marken är stenhård så är inte förutsättningarna de bästa.

Sen måste man vara medveten om en sak och det är att lätt vikt aldrig är gratis. Ett Stephenson håller inte lika länge som ett Hilleberg.
 
Håller sämre?

Stefan, efter ditt inlägg känns inte Warmlite som ett starkt lättviktsalternativ för vinterbruk. Just det där med frukostarna som måste tillagas utanför tältet även om det blåser och yr...

Och att det inte är så hållbart. Kan du precisera?

Näe, det får kanske bli något annat för att ersätta mitt gamla Norröna Ravneskar. Som varit mycket bra förutom att längden på innertältet - 2,10 m - är i kortaste laget om man är 1,96 lång. Jag har under minst fem års tid försökt hitta ett lättviktigare alternativ som även passar oss som är längre.

Keron 3 King Size - 2,30m - är väl det enda alternativet som jag ser det. Även om 1,60 bredd inte är helt nödvändig för 2 pers, 1,30 duger gott. Keron 3 King Size väger 4,1 kg, det är egentligen skrutt att det inte finns ett lättare alternativ. Kan lika gärna använda mitt gamla Fjällräven Expedition med innermåtten 2x2 m. Det väger bara 3 kg. Där kan man ligga på snedden i alla fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.