Erfarenheter av lätta skydd

Re: Lätt

brigas; sa:
Jag är så nöjd med mitt HB Akto-tält och kan inte tänka mej att jag skulle ha det lika ombonat och bekvämt i ett tarptält eller under en tarp.(OK -jag har inte provat).

Men tarplösningen väger mindre. Det är det som är den stora vinsten.

Re: Re: Lätt

nermander; sa:
brigas; sa:
Jag är så nöjd med mitt HB Akto-tält och kan inte tänka mej att jag skulle ha det lika ombonat och bekvämt i ett tarptält eller under en tarp.(OK -jag har inte provat).

Men tarplösningen väger mindre. Det är det som är den stora vinsten.

Akto verkar vara ett bra tält och det väger ju förhållandevis lite också. Det är förmodligen få skydd i den viktklassen som ger samma skydd och komfort året runt. Så även för en lättpackare är ju Akto en bra lösning.

Jag trodde personligen att jag skulle bli tvungen att vidkännas vissa komfortförluster när jag bytte till tarptält, men var villig att prova om dessa uppvägdes av viktvinsten. Jag blev rejält förvånad när jag inte upplevde några komfortförluster alls. Tvärtom känns det numera mycket trevligare och minst lika komfortabelt att bo i mina hemmasydda lösningar som att bo i tält.

Den verkliga trivselvinsten är att man ser omgivningarna på ett annat sätt. I vissa lägen kan man tycka att det är skönt att komma in i sitt tyghus och isolera sig från en blöt och kall omgivning. Men så länge man är mätt och varm och torr så spelar det ingen roll för mig längre.

Jag har alltid gillat att sova i tält när det regnar och lyssna till dropparnas tassande på väven. Men jag tycker det är ännu trevligare att också kunna se vattnet droppa från tygkanten någon halvmeter från ansiktet. Och att ligga där och dåsa mätt och torr. Jag minns ett sådant läger från stigningen upp mot Vassjavagge 2004. Regnmolnen pulserade borta mot Rapaselet hela kvällen. Än såg man bara de nedre delarna av Piellorieppe, ibland skymtade nästan överkanten...

Jörgen

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Re: Re: Lätt

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Akto verkar vara ett bra tält och det väger ju förhållandevis lite också. Det är förmodligen få skydd i den viktklassen som ger samma skydd och komfort året runt. Så även för en lättpackare är ju Akto en bra lösning.

Jo, visst är Akto ett lätt tält. Men Akto har ju t.ex. bågar som väger. De flesta tarplösningar syftar ju bland annat (i alla fall för mig) till att slippa bära bågar/stänger och istället använda naturen eller möjligen medhavda stavar eller liknande.

Jag har faktiskt tittat på att använda skenorna i ryggsäcken som tältstänger (eftersom jag oftast bara har en vandringsstav) men det har inte kommit längre än funderingar. Gäller ju att lösningen väger mindre än en extra stav och fungerar smidigt.

Friluftsbutiker

Schneeberger; sa:
Martin F, du verkar ha en fantastisk koll på vilka friluftsgrejer som finns. Alltid kul att läsa om saker man inte visste fanns. Här i Norrköping finns inget mer än Team sportia och Intersport, you do the math...

Uffe

Uffe!
Jag kan rekommendera en tur till Linköping. Här har vi faktiskt ett par OK butiker. Uteliv på Platensgatan är den jag tycker är bäst.

/Oscar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips