Erfarenheter av Jääkäri XL.

Finns ju en annons här på forumet köp och sälj...seekoutside komplett förutom säck,bara att komplettera med valfri typ av säck typ savotta 120l cordura,mm
😉
 
Jag kan verkligen rekommendera KarrimorSF Predator 80-130 PLCE.
Köper du till Sabre sidfickorna som är 12,5l styck så kommer du upp i 155l.
Den har molle runt om.
Detta är en monster ryggsäck.
Köp ett ok till och du kan fästa sidfickorna på det och få en dagryggsäck på 25l totalt.
Vad gäller kvalité så höll min första 26 år innan bärsystemet pajade.
Den nya modellen är väldigt mycket bättre än den gamla.
Jag älskar min nya Predator.
Karrimor utvecklade den här ryggsäcken ursprungligen tillsammans med brittiska SAS
med syftet att deras soldater skulle ha en ryggsäck som fungerade för att bära 200 kg i 10 km.
Nu har den delen av Karrimor grenat ut sig till Karrimor SF (Special Forces) som främst har militära kunder.
Det går att handla som privatperson men deras inriktning är främst militära företag.
Jag betalade strax under 7000 kr för ryggsäcken, sidfickorna och oket för 1 år sedan.
Priset varierar lite upp och ned men inte särskilt mycket.
Jag tycker att den är värd att lägga så mycket pengar på.
 
Senast ändrad:
Jag har flera Savotta ryggsäckar, deras främsta plus är att dom är gjorda för att brukas och missbrukas, det är inga lättviktsprodukter utan väger en del men å andra sidan så lär dom överleva tredje världskriget.
 
När jag fick reda på att syftet med ryggsäcken var att den skall klara att bära 200 kg i 10 km,
så var min tolkning inte att jag skulle släpa på 200 kg om dagen utan att den skulle vara överdimensionerad för mina behov = håller längre. Vid ett enda tillfälle så hamnade jag i en situation med ca 210 kg och skulle förflytta mig över milen med den lasten. Visst kände jag mjölksyran i benen men det gick. Det var den första modellen från 1996. Den höll 26 år för mig. Angående vikt och bärsystem så såg jag en video om bergans 130 l ryggsäck. Den var inte ställbar storleksmässigt och för mig så var skräckdetaljen justeringen av bärsystemet. Den hade små plastploppar som man skulle flytta för att justera. Den bästa reklamvideon jag har sett för de visar verkligen vad som kommer att göra den obrukbar om du köper deras ryggsäck. Det krävs inte mycket fantasi för att inse att om man verkligen lastar den så är bärsystemet det första som ger sig. Det var 2022 som jag såg den videon. Gissningsvis har inte mycket hänt på 1 år.
 
Diskkompretioner skaffar man sig på hårt underlag, överhöga laster, snabba G-ökningar, räddningsstolar. Var rädda om era diskar. Ryggvärk är eländigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.