Erfarenheter av Jääkäri XL.

Min Bergans Power Framer har gått i graven efter lång och trogen tjänst. Jag söker nu en ny monsterrygga för stora och tunga laster. Jag har läst en del om Jääkäri XL. En dyr ryggsäck, men kanske värd sitt pris. Det jag framförallt gillar med Savottas Jääkäriserie är alla remmar som finns på utsidan av ryggsäckarna. Det är enkelt att fästa saker på ryggsäcken med hjälp av dem. Man kan också fästa sidofickor på ryggsäcken med hjälp av dem. Jag skulle vilja höra vad andra på Utsidan har för erfarenheter av denna ryggsäck. Det går naturligtvis bra att även dela med sig av erfarenheter av andra ryggsäckar.
 
Vet inte om jag skulle kalla 70L för nått monster, den är även väldigt tung för så liten volym. Jag har en Norröna recon syncroflex 125L när det ska bäras mycket stuff, mycket nöjd med den, den har dock sprungit iväg i pris på senaste.
 
Jag har en snarliknande säck från Varusteleka (recon pack) och den har lite större ram med hylla. Jääkkeri XL är i jämförelse lite mindre i både ram och säck och ganska nätt i jämförelse med din gamla Bergans och i jämförelse med en syncroflex. Att den är modulär kan vara tilltalande men det drar upp vikten i förhållande till volymen. Om du vill ha ngt som ersätter berganssäcken så tror jag du blir nöjdare med norröna recon syncroflex pga volymen. Om du prioriterar modulär säck så kanske savotta tilltalar dig mer men priset är högre vikt per liter.

//J
 
Jag har en snarliknande säck från Varusteleka (recon pack) och den har lite större ram med hylla. Jääkkeri XL är i jämförelse lite mindre i både ram och säck och ganska nätt i jämförelse med din gamla Bergans och i jämförelse med en syncroflex. Att den är modulär kan vara tilltalande men det drar upp vikten i förhållande till volymen. Om du vill ha ngt som ersätter berganssäcken så tror jag du blir nöjdare med norröna recon syncroflex pga volymen. Om du prioriterar modulär säck så kanske savotta tilltalar dig mer men priset är högre vikt per liter.

//J
Stort tack för de värdefulla råden!
 
Har en stor 103 liters ryggsäck, Amerikansk som heter Seek Outside Unaweep 6300 som jag är väldigt nöjd med. Ramryggsäck, relativt lätt i sig, bra bärsystem och den klarar också tunga laster. Hade uppåt 25 kilo i den på senaste fjällvandringen i somras och det funkade bara bra.
Satt på lite extra tillbehör som nätficka bakpå och topplock plus en flaskhållare och ficka på avbärarbältet och hela ryggsäcken väger ca 2 kilo. Finns också andra modeller av Seek Outside och säljs i Sverige.

Men dom kostar ju också.
 
Jag har en snarliknande säck från Varusteleka (recon pack) och den har lite större ram med hylla. Jääkkeri XL är i jämförelse lite mindre i både ram och säck och ganska nätt i jämförelse med din gamla Bergans och i jämförelse med en syncroflex. Att den är modulär kan vara tilltalande men det drar upp vikten i förhållande till volymen. Om du vill ha ngt som ersätter berganssäcken så tror jag du blir nöjdare med norröna recon syncroflex pga volymen. Om du prioriterar modulär säck så kanske savotta tilltalar dig mer men priset är högre vikt per liter.

//J
Jag kollade på Varustelekas hemsida på Särmä TST RP80 recon pack. Den sägs rymma 80 liter, men på de bilder där ryggsäcken kan ses sittandes på någons rygg ser den alls inte liten ut. Jag har en Ospreysäck som påstås rymma 75 liter och den är inte så stor.
 
Jag kollade på Varustelekas hemsida på Särmä TST RP80 recon pack. Den sägs rymma 80 liter, men på de bilder där ryggsäcken kan ses sittandes på någons rygg ser den alls inte liten ut. Jag har en Ospreysäck som påstås rymma 75 liter och den är inte så stor.
Ryggsäcksvolymer är ungefär lika exakta som horoskop. Formen på säcken kan också göra att litrarna upplevs annorlunda. Jag gillar "alpina" säckar med långsmal form, men det gör också ofta att volymen är svårare att utnyttja än lite bredare och djupare säckar.
 
Fast det går att öka volymen till 100 liter om man inte rullar ihop tyget i toppen av ryggsäcken så mycket.

Jaha!
ja då är det ju en annan sak, med sidofickor antar jag den väger som en Norröna ungefär.
Norrönan kan jag dock gå i god för, den har varit med på många mil, jag körde tungt, lyxigt och "militärt" i början på min karriär, så jag har gått kungsleden med det aset, 3 manna tält, syntetsäck och mat för 2 veckor :D
Efter det förpassad till kortare jakt och fisketurer. Inte den bästa om man ska bära kött då det inte är L-ram som man enkelt kan ta loss säcken från. Men måste man så bär man 50kg någorlunda bekvämt. Riktigt bekvämt bärsystem generellt, 20kg i den känns som 15 i min HMG.

Själv har jag sneglat på SeekOutside säckarna jag med, som en uppgradering. Har en HMG 4800 som standard-vandringssäck som är i minsta laget, 10-12 dagar mat funkar men då är det trångt.
Bär gärna 1 kilo till och kan bara hälla ner allt och stänga, dessutom med skönare bärsystem.
Nu ligger en SeekOutside unaweep med höftbälte och talon dock på 7 tusen så det tar emot en smula...
 
Jag kollade på Varustelekas hemsida på Särmä TST RP80 recon pack. Den sägs rymma 80 liter, men på de bilder där ryggsäcken kan ses sittandes på någons rygg ser den alls inte liten ut. Jag har en Ospreysäck som påstås rymma 75 liter och den är inte så stor.
Den är ganska rymlig, ungefär som min gamla norska Recon, den med L-ram. Minus ytterfickorna då, den gamla norrönan har sidfickor på 12L dvs 24L tillsammans.

Varustelekas säck har också rätt stora öppna "fickor" eller snarare behållare för allt möjligt längst ner. Ett mindre tält kan köras ner där på högkant.

//J
 
Har en stor 103 liters ryggsäck, Amerikansk som heter Seek Outside Unaweep 6300 som jag är väldigt nöjd med. Ramryggsäck, relativt lätt i sig, bra bärsystem och den klarar också tunga laster. Hade uppåt 25 kilo i den på senaste fjällvandringen i somras och det funkade bara bra.
Satt på lite extra tillbehör som nätficka bakpå och topplock plus en flaskhållare och ficka på avbärarbältet och hela ryggsäcken väger ca 2 kilo. Finns också andra modeller av Seek Outside och säljs i Sverige.

Men dom kostar ju också.
Seekoutside är bra, jag har deras Lanner 5400 (79L). Den har utöver säckens volym dessutom djupa "sidofickor" dvs utrymmen för vattenflaskor mm med min gissning ca 6-8L volym vardera och en stor bakficka av nät som ska rymma 16L. För lättare bördor och mindre volym fungerar den ypperligt.

Med Lannersäcken går det att bära 25 kg utan att det blir för obekvämt men med stor Norröna/motsvarande är min erfarenhet att gränsen för obekvämt hamnar långt över 25 kg, då till priset av högre vikt på säcken. Så den har inte riktigt samma användningsområde för mig.

Seekoutsides ram är också väldigt slimmad så det mesta måste packas inuti säcken. Går iofs att mixtra med sidoremmar och använda ramen som en ren packram men då är den klassiska L-ramen överlägsen tycker jag. Fast tyngre. Allt kokar ner till vad som ska prioriteras.

//J
 
Den är ganska rymlig, ungefär som min gamla norska Recon, den med L-ram. Minus ytterfickorna då, den gamla norrönan har sidfickor på 12L dvs 24L tillsammans.

Varustelekas säck har också rätt stora öppna "fickor" eller snarare behållare för allt möjligt längst ner. Ett mindre tält kan köras ner där på högkant.

//J
Jag har ibland burit mycket tunga bördor i Bergans Power Frame ( som mest 45+ kg ), men jag har aldrig haft den fullpackad. Därför tänker jag att jag kanske inte har behov av ett så stort utrymme som Norrønas Syncroflex. Savotta säljer sidofickor som går att fästa på både Jääkäri och Särmä. De största sidofickorna har en volym på 12 liter. Det viktigaste för mig är nog att ryggsäcken har en ram och ett höftbälte som klarar tung last.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.