erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Påminner inte det där tältet om Fjällrävens gamla G66? Det var inte ett dåligt tält. Jag vet att Lars Monsen tyckte en modifierad variant av G66 var ett av de bästa under hans Kanadaexpedition.

Raskesven

Tältet påminner en hel del om Hilleberg Nallo 2.

Jag har haft ett Nallo 3 i mången år och är helnöjd

Jämför själv och gå på din känsla

/ Go tur i ur och skur

Prisvärt om man är kort och inte behöver absid

Jag har kollat på tältet i butik, och tyckte att det hade för liten absid för två pers. För mig skulle nog en "tvåpunkters" absid är värd de extra grammen. Även takhöjden är värd att kolla noga på, så att man slipper sitta med tältduken som en basker.

Men priset är bra mycket bättre än Nallo!

Jag såg att det just nu är kraftigt prissänkt på skovdenatur.nu så då är ju priset ännu bättre än Nallo. Måste ju vara ett skitbra enmanstält.

Vi har just provar det mindre 2 mans modellen under 8 dagar i fjällen, funkade väldigt bra. Lättrest och vindstabilt vårat Northface Ve25 vek sig i vindarna och regnet i ett pass ner mot Norge. Det gjorde inte skule shape . Stod emot regnet väldigt bra. Liten absid dock.

Mats Boström

så blev det

tack för svaren.
var jag och tittade på tältet i butik. takhöjden kändes lite låg men jag hade nog köpt ett om jag inte hittat ett nallo 2 för 3500kr på KGJ i solna (http://www.utsidan.se/galleria/visa.htm?ID=44353).

kul att läsa att någon prövat skule shape-tältet och är nöjd!

Bra val!

Köp gärna till "stormpinnar " De får du alltid ner i hård mark" och tältet sitter bergsäkert och spänt.

Är vädret dåligt och du behöver större absid? Går det att haka av innertältet.

Jag har även använt lätt pressing i absiden ibland!

I övrigt så är liten absid att föredra = Mindre fukt att
ventilera ut.

Go tur

skule eller kanske akka shape?

Tältet du frågar om är ett nytt tält va ?.
Jag har köpt och använt ett fjällräven akka shape, likadant antar jag, men mer utrymme och stor absid i akkat. Läs recensionen vi skrev på vår hemsida, vi var nöjda och kunde laga mat o äta i absiden vid dåligt väder. http://www.vertical.se (recdensionsbank, tält, akka shape) Bara ett tips. Finns även bilder under rubriken bilder (kebne 2005) .. på tältet ute i "fält !

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips