Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja?

Jag är rätt sugen på att testa Aclimas Woolnet-tröja. Tanken är att köra med den närmast kroppen på vandring, cykling till jobbet och svettig ripjakt med mycket spring upp- och nedför fjället.

Jag har och har haft merinotröjor från Lundhags och Icebreaker och har även WoolPowers grejer som också är bra. Min förhoppning är att man ska känna sig lite torrare vid riktigt svettiga aktiviteter och på pappret låter det bra med brynja. Hur funkar det i verkligheten? Tacksam för tips.

2-l1.jpg
 
Enligt en textilforskares uppgift var underställbrynjan vanlig när man bar skinnskjortor, bryjor av järn och kroppskydd av stål. Den fick en återkomst under WWI och II.

Själv ha jag burit olika brynjor i fält och på uppdrag. Den gör skott och splitterskyddsvästar bärbara. Som bieffekt får man själv ett lätt kassleraktigt utseende. Väl värt att prova och du kan riskera att bli biten.

Bland bieffekterna jag hört är att ryggsäckremmar och andra med tunga grejor i änden kan ge skinnskav, själv har jag aldrig upplevt det. Olika modeller med textil över axelpartiet hjälper till att minska de besvären. go tur
 
Jag ska nog testa den där. Få se om det känns lite bättre när man är sjöblöt av svett. Den hade just tyg över axlar så hoppas det funkar bra med ryggsäck.
 
Jag fick testa och köpa brynjan billigare vid något tillfälle. Upplever att en vanlig underställströja i ull klibbar mer mot ryggen när man svettas än vad denna gör vilket är positivt. Dessutom upplever jag att den värmer bra vid kallt väder (erfarenhet vid ca -20 till -25 grader C). Blev så nöjd med brynjan att jag även köpte långkalsongerna :)
 
Jag är rätt sugen på att testa Aclimas Woolnet-tröja. Tanken är att köra med den närmast kroppen på vandring, cykling till jobbet och svettig ripjakt med mycket spring upp- och nedför fjället.

Jag har och har haft merinotröjor från Lundhags och Icebreaker och har även WoolPowers grejer som också är bra. Min förhoppning är att man ska känna sig lite torrare vid riktigt svettiga aktiviteter och på pappret låter det bra med brynja. Hur funkar det i verkligheten? Tacksam för tips.

2-l1.jpg

Har en sådan. Tycker det funkar ungefär som du säger. Ingen magi förstås, men det är den tröjan jag gillar mest på vintern för svettiga aktiviteter somskidåkning med pulka och så. På sommaren har jag en kortärmad i syntet under en syntetskjorta.
En nackdel är att man kanske inte upplevs så stilig endast i brynjan.

Brynja, när pappa själv får välja.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
har en själv. den känns helt ok, fraktar svett bra. men som sagt, i publika sammanhang kan den se lite suspekt ut
 
Tack för svaren!

Då klipper jag en sån då det verkar som att det jag är ute efter uppfylls. Man blir snabbt kall med en sjöblöt tröja så om man får lite mindre kontaktyta kanske det upplevs trevligare.

PS.
Addnature.com levererar igen. Jag frågade om de får hem såna till sin ena butik inom kort via mail. Lämnade bara namn och mail. Kl 19 hade de mailat *och* ringt om att de tar hem en tröja utan köptvång så jag ska hinna få testa och ev. köpa i tid till jakten. Det är kundservice! Mitt telefonnummer hittade hon via gamla ordrar jag lagt.
 
Addnature äger

Då klipper jag en sån då det verkar som att det jag är ute efter uppfylls. Man blir snabbt kall med en sjöblöt tröja så om man får lite mindre kontaktyta kanske det upplevs trevligare.

PS.
Addnature.com levererar igen. Jag frågade om de får hem såna till sin ena butik inom kort via mail. Lämnade bara namn och mail. Kl 19 hade de mailat *och* ringt om att de tar hem en tröja utan köptvång så jag ska hinna få testa och ev. köpa i tid till jakten. Det är kundservice! Mitt telefonnummer hittade hon via gamla ordrar jag lagt.

Addnatures kundtjänst äger!
 
Riktigt nöjd med den. Har testat den på cykelpendling och kommer precis hem efter innebandy. Var sjöblöt av svett och bytte till den här och sen 20 minuter cykel i bra tempo. Man är både varm och lite mindre känsla av att vara just blöt av svett. När man kommer inomhus känns det väldigt mycket luftigare och mindre att vätan suger värme ur kroppen. Få se på ripjakten snart. Fyra nätter i tält på kalfjället. Ser ut som att det blir 2-3 plusgrader på dagen och nån enstaka minusgrad på natten.
 
De är grymma, kör med Woolnet på vinterpendlingen på cykeln (under nollan), och Coolnet linne (den i syntet) på vår, sommaren och höst, alla dagar, transporterar bort svett när det är riktigt varmt ute också.
Woolnet är lite ömtåligare jämfört med Coolnet. Ingen luktar illa av svett.

Har även haft långkalingar av Woolnet på vintern under jakt, snowboard osv, fungerar fint där med.
 
Jag är väldigt nöjd med min, hade i många år Aclimas syntetbrynja men bytte till ull av rätt uppenbara olfaktoriska skäl :)

Modellerna är rätt tighta, så var beredd på att gå upp en stl (ull krymper ju ofta lite i tvätten, och blir definitivt aldrig större!). Passformen ska iofs vara tight, men både ärm- och kroppslängd är rejält tilltagna vilket är ett stort plus.

Väl på så värmer den men ventilerar bättre än något av mina andra underställ, och blir stället blött så torkar det väldigt fort pga den stora spridningsytan för fukt som nätstrukturen ger. Kan alltså tvättas och vridas ur och sen vara helt behagligt mot huden.

Enda problemet som jag upplevt är att det drar något förfärligt igenom ifall man inte bär något alls utanpå, och myggen älskar den förstås.. För bruk under de kallare årstiderna är detta förstås inget reellt problem.
 
Jag har använt både Woolnet undertröja och långkalsonger i ett par år nu och är riktigt nöjd med funktionen. Baksidan är att nätdelarna är ganska ömtåliga - det blir lätt hål i nätet när man drar av och på sig dem. Särskilt långkalsongerna har jag fått flera hål i, utan att vara överdrivet oaktsam. En annan uppenbar nackdel för fjällvandrare är att man inte gärna använder dem utan andra plagg över eftersom de lämnar fältet ganska öppet för mygg och knott... :-/

Men som sagt - funktionen i övrigt är jag rätt nöjd med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
DoktorGlas Erfarenhet av Luddan Grizzly sökes Kläder 0
Tobias.H Vandra i tights - erfarenhet med mygg? Kläder 13
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
petersvensson Erfarenhet Lundahags Helags jacket? Kläder 1
miaz isolwool erfarenhet? Kläder 0
Gustav_Brogren_yahoo.com Erfarenhet av Haglöfs Couloir? Kläder 4
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
henrich Erfarenhet av jacka i Entrant DT? Kläder 0
avslutatmedlemskap1004 Erfarenhet av Kayland? Kläder 10
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
carro79 Erfarenhet av Haglöfs HeliQ-jacka? Kläder 1
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
oloff Erfarenhet av Paclite hållbarhet? Kläder 8
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Erfarenhet av klättermusens ventilejackor Kläder 3
Någon erfarenhet av activentbyxor? Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...