Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja?

Rygglängden var också rejält tilltagen till skillnad mot min Icebreaker standard-700-kronors som hela tiden glipar. Grymt störande så det blir nog en vanlig underställströja också. Tänker inte köpa Lundhags variant igen, missnöjd med att den ser ut som ett får redan efter några tvättar (en tidigare modell var OK men slapp i tyget). Blir nog Aclima eller en tunnare Woolpower skulle jag tro.

Måste bara säga att Medium satt perfekt på mig som drar M i vanliga fall. En L hade blivit alldeles för lång i ärmarna. Blir bara bra om det krymper ett par procent. Nackdel är såklart myggfaktorn men Woolnet är nog för varm för annat än riktigt sval höst. Dessutom visar jag mig inte bland folk innan jag har eller är nära magrutor. Dvs. inget för afterski om man inte ser ut som en grekisk gud.

steve-reeves_herc.jpg
 
kliar

Har försökt men det går bara inte. Woolnet kliar på mej, har tvättat och gått med den i svettig terräng. Den kliar mer ju varmare jag blir. Trodde att man kunde bli kvitt kliandet om man gick in tröjan... Synd för mej då den både värmer och svalkar och torkar snabbt. Lycka för er alla som inte är lika känsliga för ullkliet.
 
Min kliar icket bra nog. Jag tycker att den känns som en skön kofta ungefär.

Har försökt men det går bara inte. Woolnet kliar på mej, har tvättat och gått med den i svettig terräng. Den kliar mer ju varmare jag blir. Trodde att man kunde bli kvitt kliandet om man gick in tröjan... Synd för mej då den både värmer och svalkar och torkar snabbt. Lycka för er alla som inte är lika känsliga för ullkliet.
 
Inget kli för mig. Har en annan merinotröja från ullmax som kliar mer. Det verkar ganska individuellt det här om ullen kliar.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag har nu upptäckt brynjans välsignelse.

Började med en variant från ITAB, och den är bra - men väldigt kort.
Köpte sedan en från aclima (woolnet) som har bättre längd

Jag är lika nöjd med båda, men acclima är som sagt längre. Annars är det ingen större skillnad på dem. De är båda lite sträva, inte att det "kliar", men inte mjuka direkt. De känns varma och sköna. Acclima är en storlek mindre än vad man är van vid, jag har vanligtvis L men fick ta XL. ITABs är större i storleken, där har jag L.

Jag är nyfiken på att pröva brynja på sommaren också. Men då misstänker jag att tajta ullbrynjor är för varma. Och tar man "cool net" varianten antar jag att man måste tvätta den efter varje svett, för det är syntet? Nån som testat?
 
Tvärtom, brynjan håller huden torr och sval på sommaren med. Den gamla boullsvarianten sämre än syntetullbrynjan. Det finns även gardinnätsbrynjor lite tunnar i bl a danmark och tyskland.
Kanalbrynjan med vertikala kanaler under månglagerströjorna i täta supefiber fungerar utmärkt.
Är det riktigt varmt är den stickade piketröjan riktigt bra, men bäst är en tunn ylleskjorta.
go tur
 
har själv en aclima brynja som jag tycker fungerar bra, särskilt vid lömpning i lite kallare klimat. dock har jag lite svårt att bara ha den utan ngt över pga att det ser lite kinky ut. det är väl egentligen det enda jag har emot den.
 
Lika varm som tätstickad?

Många givande svar i denna tråd!

Dock undrar jag om någon kan jämföra hur nät-merino håller värmen jämfört med tät ull/merino? Dvs, hur bra den är för att stå still i minusgrader.

Jag ska ut på en resa där jag vill ha lätta men varma kläder som sällan behöver tvättas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
DoktorGlas Erfarenhet av Luddan Grizzly sökes Kläder 0
Tobias.H Vandra i tights - erfarenhet med mygg? Kläder 13
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
petersvensson Erfarenhet Lundahags Helags jacket? Kläder 1
miaz isolwool erfarenhet? Kläder 0
Gustav_Brogren_yahoo.com Erfarenhet av Haglöfs Couloir? Kläder 4
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
henrich Erfarenhet av jacka i Entrant DT? Kläder 0
avslutatmedlemskap1004 Erfarenhet av Kayland? Kläder 10
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
carro79 Erfarenhet av Haglöfs HeliQ-jacka? Kläder 1
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
oloff Erfarenhet av Paclite hållbarhet? Kläder 8
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Erfarenhet av klättermusens ventilejackor Kläder 3
Någon erfarenhet av activentbyxor? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.