Eran bästa matför vinterturen

Som sagt i annan tråd; guinoa- & hirsflingor e suveränt. Kort koktid, mycket näring. I med nötter, ingefära, kanel & kardemumma -- värmer gott. Kör också hårt med nyponpulver (sockerfri) för vitamintillskott. Bonus: lönnsirap! I plastflaska, så klart.

Favoritmat året runt:
1 dl. ris (helst basmati) + 1 dl röda linser + 4 dl vatten. Under tiden som det kokar upp hackar jag en halv rödlök och slänger i. Hackar en vitlöksklyfta som också åker i. Vid det laget så småkokar det, och det låter jag göra i 10 minuter. Stänger av brännaren, strör över örtkryddor, nässelpulver (dock inte alla som gillar det men bra som grönsakssubstitut), salt & häller på olivolja. Blandar, låter vila i 5 minuter. Linserna kan bytas ut till nästan vilket protein som helst. Ibland åker det ner lite torkat kött också. Kanske inte den mest bränslesnåla maten, men jag har inte haft så stora problem med att bära det lilla extra bränsle det kostar.

Vad mer? Misosoppa i påse finns i en del häslokoster. Om man är till det japanska.

Lammkorv e aldrig fel! Fast väger såklart.

Tja, det var några tips, hoppas det kan va nåt i vinterkylan..
 
Tråkigt men bra tips: real expedition meal. Hyfsat gott (på vinterfjället blir hyfsat gott=jättegott), snabbt och enkelt att laga till, diskfritt.

Havskatt med marinerade räkor samt kyckling i curry är mina favoriter.
 
Potatismos gjort på pulver. Mycket smör eller matolja i. Köttbullar till. Många!
Onsalakorv är kanon, den är fet, salt och smakar mycket rök. Allt fett gör att den är skärbar även vid minusgrader.
 
Hemmatorkat renskav, potatismos (pulvrigt men mättande) och rödvinssås....*schlurp* Numera en klassiker för påskafton på vinterturen! Glöm inte påskägget efteråt bara.
 
Torkat renkött, smör och bröd och skölj ner med en kopp kaffe. Brukar vara rätt standard vid kortare stopp. Annars blir det någon av alla otaliga torrfoder plus ett litet smörpaket/olivolja i.
 
MMMMMMMMMMMMMMMMMums!!!

Torka majs, morötter, paprika i ugnen. Stek köttfärsen hemma. Inhandla någon typ av pulversås och ta med pasta. Glöm inte kryddor. Hur gott som helst!

Stekt bacon (färdiggjort hemma), pasta, pulverostsås. Bacon är verkligen jätte gott när man är ute på tur!!!

Torka tonfisk, pasta/ris, fiskpulversås.

Klockren dessert: VÅFFLOR!!! Köp färdig våffelblandning, ta med smör.stek våfflorna i tältet doften är himmelsk och det smakar fantastiskt gott!!!

Jätte kul idé med mattips!! Alltid bra att få inspiration!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.