Era vandringsplaner 2016?

Jag satsar nog på Storulvåområdet runt midsommar...vilken färdriktning är i nuläget oklart. Sen ska jag ge mig på Ahkka ...det blir Svenska marker för hela slanten i år om inget annat dyker upp :)

// Johan
 
Gröna bandet

Det blir Gröna Bandet från norr till söder. Sedan Te Araroa i Nya Zeeland om vi orkar. Fullt ös med att packa och torka mat nu.
 
Angående bästa tid att bestiga Kebnekaise så brukar man säga att juli och augusti normalt är bäst.
Om du inte redan har varit inne på hemsidan www.bestigakebnekaise.se så rekommenderar jag den. Där hittar du information om hur du bestiger kebnekaise.
 
Helags weekendtur i vår samt Fjällräven Classic.

Samt nån några lokala turer.

Eventuellt nån tur kring Göteborgstrakten.

Ska bli ett mycket trevligt vandringsår.
 
Troligen 10 dagar i Alperna i augusti. Vi försöker åka till nya platser varje år.
Vi kör det bekväma konceptet: Bor på hotell med halvpension, använder lift för att ta oss upp över trädgränsen och buss för att komma till närliggande orter.
Både min sambo och jag är pensionärer så vi vill gärna ha det så.

Tar gärna emot tips på orter både i Alperna och i Sverige/Norge om det konceptet går att genomföra.
 
Troligen 10 dagar i Alperna i augusti. Vi försöker åka till nya platser varje år.
Vi kör det bekväma konceptet: Bor på hotell med halvpension, använder lift för att ta oss upp över trädgränsen och buss för att komma till närliggande orter.
Både min sambo och jag är pensionärer så vi vill gärna ha det så.

Tar gärna emot tips på orter både i Alperna och i Sverige/Norge om det konceptet går att genomföra.

Konceptet borde funka bra för Lofoten, Jotunheimen (Gjendebu, Gjendesheim, Spiterspulen, Leirvassbu), Abisko, Saltoluokta, Kvikkjokk, Kilpisjärvi. Från alla nämda fjällstationer kan ni göra fina dagsutflyker i olika svarighetsgrader, äter Gourmet mat och sova gott.
Mvh Veni
 
Vadvetjåkka

Hej.

Jag planerar att gå från Björkliden till Riksgränsen via Vadvetjåkka nationalpark, se bifogad kartbild.

Heldraget rött sträck = trolig färdväg
Streckat rött sträck = allternativa färdvägar + dagsturer

Om någon har synpunkter på valda färdvägar är jag tacksam för dessa.
Speciellt är jag intresserad av att få information om sträckan sjön 1079 söder om Beaivvechokka – söder om riksgränsen vi Stordalen.

Hela sträckan är ca 50 km. Jag planerar att vara ute i 5 – 7 dagar.
Per dag går jag ca 5 – 15 km utanför led och 15 – 20 km på led.

Om någon skulle vara intresserad av att följa med vore det kul.
Jag planerar att vandra under andra halvan av v30 till andra halvan av v31.

Mvh/Rickard
 

Bilagor

  • Vadvetjåkka.jpg
    Vadvetjåkka.jpg
    68.9 KB · Visningar: 525
Troligen 10 dagar i Alperna i augusti. Vi försöker åka till nya platser varje år.
Vi kör det bekväma konceptet: Bor på hotell med halvpension, använder lift för att ta oss upp över trädgränsen och buss för att komma till närliggande orter.
Både min sambo och jag är pensionärer så vi vill gärna ha det så.

Tar gärna emot tips på orter både i Alperna och i Sverige/Norge om det konceptet går att genomföra.

Eftersom Veni diskuterat fjällen så tar jag Alperna. Först undrar jag varför ni som pensionärer planerar att åka dit i augusti då det är högsäsong där med mycket folk och hög prisnivå. Början av juli eller början av september är oerhört mycket mer prisvärda.

Har ni varit runt på en del ställen tidigare så finns en risk att mina tipps är på orter där ni redan varit men det är inget att göra åt.

Jag har själv alltid hyrbil i Alperna. Det gör det lättare att komma till vandringarna. Utan bil så kan det vara en idé att välja någon av Alpernas städer som bas. Dom har ofta bra allmänna kommunikationer till bergen.

1. Chamonix. Passar alla. Trevlig stad med gott om hotell och restauranger. Här skippar man halvpensionen och går ut och äter på olika ställen på kvällarna. Det går bussar (eller man kan gå) till de linbanestationer som tar en upp i bergen. En klassiker är vandringen från mellanstationen på Aiguille du Midi linbanan bort till Montenvert och sedan tåget tillbaka till Chamonix.

2. Innsbruck. Ingen egen erfarenhet av vandringar med Innsbruck som bas men vi hade anledning att passera och övernatta där i samband med vinterns skidresa. Jag blev då imponerad av lokaltågs- och bussförbindelser till ett stort antal av Tyrolens skidområden som alltså är åtkomliga med Innsbruck som bas. Funkar det likadant sommartid så bör det likaledes vara möjligt att vandra i Tyrolen samt bo i en trevlig stad med stort restaurangutbud.

3. Meran. En kurort i sydtyrolen med ett stort vandringsutbud "runt husknuten". Många lyxiga hotell med fina restauranger.

Ett mycket trevligt hotell som vi besökte för ett par år sedan heter Quelle och ligger i Gsiestal, en sidodal åt norr till Pustertal också i sydtyrolen. Förutom god mat och bra service så ordnar dom dagliga vandringar i de näraliggande bergen med hjälp av hotellets egen shuttelbus. Mycket bekvämare kan det inte bli.

Ha en bra alpsommar!
 
Hej,
kan fortsätta med Alperna från mina hemtrakter, lite mera okända för turister utomlands. Det är därför också billigare att turista än i de mera kända Alpområden i västra Österrike.
https://m.youtube.com/watch?v=WFY9nsJNFmw&feature=youtu.be

Finns många olika dagsetapper, en bra utgångspunkt är Hotel Gösing om man vill ha det lite lyxigt. Området nås perfekt med Mariazellerbahn, en av de sista " Schmalspurbahnen", vilket är en upplevelse för sig.
För den som vill ha mer utmaningar kan bestiga områdets högsta berg Ötscher vilket kräver att man är svindelfri då den är rätt luftigt om man går via den " Rauen Kamm".

Mvh Veni
 

Bilagor

  • IMG_1865_1.jpg
    IMG_1865_1.jpg
    110.8 KB · Visningar: 435
  • 15-08-07, Auf dem Rauhen Kamm vorletzter Gipfel.jpg
    15-08-07, Auf dem Rauhen Kamm vorletzter Gipfel.jpg
    161.9 KB · Visningar: 437
  • IMG_2712_1.jpg
    IMG_2712_1.jpg
    74.7 KB · Visningar: 435
  • 15-08-08, Panarama.jpg
    15-08-08, Panarama.jpg
    22.4 KB · Visningar: 444
  • IMG_1878_1.jpg
    IMG_1878_1.jpg
    101.8 KB · Visningar: 433
  • IMG_2723_1.jpg
    IMG_2723_1.jpg
    38.3 KB · Visningar: 441
Tack "Veni" och "Seon" för tips på vandringsorter.

Vi har förstås tittat på Chamonix, Meran och runt Pustertal, men inte kommit dit ännu.
Ifjol bodde vi en vecka i Gargellen, Vorarlberg och en vecka i St Anton am Arlberg. Sista veckan i augusti och första i september, snöade i St Anton.

Visst är det lite dyrare i augusti och gott om vandrare, men inget vi har lidit av.
Kommer i samtal med vandrare längs leder och på hotell, skickar ibland julkort.

Brukar boka resa och hotell redan i mars, så vi är i startgroparna. Har tittat på
Salzburgerland, har tankar på en vecka i Grossarl och en vecka i Obertauern.

Inget är ännu bestämt, så vem vet, vi kanske hamnar i "Venitrakter" eller på "Seonplatser". Tack Veni för inspirerande bilder.

Planeringen är halva resan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elserrr Era vandringsplaner 2015? Trekking 37
Gunnar81 Island 2016 Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.