Ensamvandring

Re: Re: Re: proffs eller ej........

öringen; sa:
Snubben; sa:

Vilken pompös smörja.

Ok, specifiera vad som är pompös smörja då.

//

Ehh, för att gå händelserna i förväg. Its not gone happen...

Du är ganska kaxig för att endast skriva onliners. Ingenting har du tillfört till tråden utan dryga kommentarer.

Ganska stört beteende.
[Ändrat av Snubben 2007-07-03 kl 00:55]
 
Nu har det spårat ur alldeles...

...vilket inte är ovanligt här på utsidan. Jag försökte till en början att lugna de som hade för avsikt att vandra ensamma och även lämna en del råd som kan vara till viss hjälp . Dessa enkla råd lämnade jag utifrån den erfarenhet jag har från fjällräddning och egna vandringar.
Naturligtvis finns det andra som anser sig veta mer eller bättre, det gör det ju i alla sammanhang. Det finns också gott om folk som ALLTID kritiserar och ifrågasätter. Det har jag lärt mig efter 35 år som polis... Kan i.o.f.s vara bra ibland, men man bör nog i vissa fall kunna visa lite ödmjukhet och även lovorda.....

Jag skulle kunna reovisa rätt mycket fakta, efter olika utredningar i sb med olyckor, förhör och andra samtal, men jag har nu insett att det är tämligen meningslöst, t.o.m. fakta ifrågasätts ju.
Den studie som ltu hjälpte oss med är tillräcklig för att vi (polisen, fjällsäkerhetskommittén mfl) skall kunna dra vissa slutsatser och till viss del förändra informationen ang fjällsäkerhet. Studenternas intervjuer visade också på att det finns en hel del praktiska problem som bör lösas, inte minst ledernas skick.

Vi ville bla försöka få reda på om en del drog i väg på en krävande vandring med vetskap om egna sjukdomar osv, eftersom en stor del av alla "händelser" i fjällen är sjukdomsfall och sköts av SOS och ambulanshelikopter. Alla som kontaktades i undersökningen ville inte ställa upp och det lämnar naturligtvis en del frågetecken.
Min slutkommentar i denna diskusion/tråd, är att ensamvandring är inte farlig, men kräver mer av människan i fråga omdömme och planering. Det är min personliga erfarenhet.......Man får ju hoppas att om man vandrar i grupp finns det alltid någon i gruppen som har bättre omdömme och kanske kan bromsa...
Sen får de som läser det jag och andra skrivit här göra egna värderingar om det låter trovärdigt, och om jag som yrkesman är trovärdig eller ej.
Blir inte ledsen om någon ifrågasätter, men redovisa i så fall de egna meriterna.
 
Snubben, som självutnämnd representant för erfarna ensamvandrare (själv går jag dock oftast i sällskap) skulle jag vilja säga att synpunkterna från Karl-Erik Brösth är av det slag att dom inger oss ännu mer ökad respekt för fjällräddningen. Att bara upprepa mantrat "gå aldrig ensam i fjällen" imponerar inte på oss. För vårt omdöme och erfarenhet säger något helt annat.
 
Löjligt påhopp

Snubben; sa:
11 % av de som svarat på enkäten och hade skadat sig var ensamvandrare. Då det inte ställs mot några siffror hur fördelningen ensamvandrare vs gruppvandrare ser ut rent generellt så säger det inte så mycket.

Precis: p g a bristande validitet går rapporten inte att använda för att dra några slutsatser. Ändå gör du just det!!! Är var tionde respondent ensam skulle siffran 11 procent ange att det är tio procent farligare att ensamvandra. Är 20 procent av respondenterna ensamvandrare skulle den istället indikera att risken vore betydligt lägre för ensamvandrare, ca 0,55; vilket i sin tur skulle innebära att sannolikheten att gruppvandrare skadar sig är något högre än att ensamvandrare gör det.

Den här typen av resonemang är fåniga och meningslösa, när de baseras på en undersökning som uppenbarligen lider av stora brister i validitet och reliabilitet, och när de används för ett helt opåkallat påhopp på Karl-Erik Brösth som har 25 års erfarenhet av fjällräddning blir det direkt löjligt. Poängen med hans inlägg var ju, att det är "några saker man bör tänka på innan man ger sig iväg på en ensamtur."

När det gäller den akademiska nivån, kan det vara intressant för dem som inte är orienterade i högskolevärlden att veta, att nomenklaturen går från A till C och även D och E. Ju längre ner i alfabetet man kommer desto högre krav. Just C-nivån var till alldeles härförleden nivån som gav behörighet till att söka och bli antagen till forskarutbildning. Många C-uppsatser håller alltså en utomordentligt god nivå.

Jag har ensamvandrat utan incidenter såväl i Jämtland som i Lappland, och känner tydligt att det är bättre att vara två eftersom en kan hämta hjälp om olyckan vore framme samtidigt som jag känner att är helt ok att man vandrar ensam om man inte har någon riktigt bra partner att vandra med och att då bör man vara extra försiktig och noga med att lämna info som man kan spåras om olyckan vore frame, just som Brösth skriver.

Jag tolkar hans inlägg som en inlindad polemik mot den gamla devisen, "gå aldrig ensam i fjällen", som många uppfattat som högsta sanning och som hindrat många från att vandra eftersom de inte haft någon bra partner. Det han med väl valda ord säger är väl ytterst, gå gärna ensam men tänk på vissa saker.
 
Re: Nu har det spårat ur alldeles...

jokkmokk; sa:
...vilket inte är ovanligt här på utsidan.

...tråkigt nog.

För sanningen är ju att både snubben och jokkmokk har rätt.

Det krävs mycket för att ifrån skrivbordet ifrågasätta erfarenheterna från nån som faktiskt jobbar med fjällräddning.

Om jokkmokk upplever att det inte är ensamvandrarna som ställer till det så tror jag på det så länge ingen kan visa empiriska data som säger att hans subjektiva upplevelse inte stämmer med verkligheten.

Snubben i sin tur har rätt i att den studie som diskuteras inte bevisar att jokkmokk har rätt. Men den bevisar definitivt inte att han har fel.

Alltså: Praktikern har ett svar, teoretikern vet bara att han inte har ett svar (än).
 
Löjligt påhopp

GustavOh; sa:
jokkmokk; sa:
...vilket inte är ovanligt här på utsidan.

...tråkigt nog.

Det håller jag inte riktigt med om. Min erfarenhet är snarare, att det är en trevlig ton och att de flesta försöker att reda ut saker på ett sakligt sett även när det blir polemiskt.

Det krävs mycket för att ifrån skrivbordet ifrågasätta erfarenheterna från nån som faktiskt jobbar med fjällräddning.

Ja, och om man inte har det som krävs, så framstår inläggen som löjliga påhopp. Som möjligen bidrar till den allmänna underhållningen men tillför inte något i sak.

Om jokkmokk upplever att det inte är ensamvandrarna som ställer till det så tror jag på det så länge ingen kan visa empiriska data som säger att hans subjektiva upplevelse inte stämmer med verkligheten.

Precis! Dessutom uppfattar jag Brösths inlägg som en indikation på en omvärdering inom polisen och fjällräddningen. Tidigare varnade man för ensamvandring. Nu säger man var försiktig, rapportera vart du går så du är lätt att hitta, etc., jag tror att det dels är en avspegling av faktiska förhållanden på fjället, ensamvandrare är inte de som föranleder de mest onödiga utryckningarna (där folk borde ha vetat bättre), dels avspeglar det en demografisk utveckling. I storstäderna är en mycket stor del av hushållen en-persons-hushåll och många har svårt att hitta någon bra partner att vandra med. Ett strikt vidhållande av regeln ”gå aldrig ensam” medför färre fjällvandrare. Avsteg från denna regel gynnar alltså de lokala näringarna.

Alltså: Praktikern har ett svar, teoretikern vet bara att han inte har ett svar (än).

Jag tycker inte denna distinktion passar. Jag är övertygad om att det inte är minsta fel på Brösths teoretiska kunskaper när det gäller fjällräddning. Såvitt jag förstår hör han till de främsta i Sverige. Snubben framstår i mina ögon snarare som en polemiker än som en teoretiker eller akademiker.
 
Om jag måste välja mellan en otrevlig anonym människa eller en person som vågar stå med eget namn, i mer än 25 år jobbat med frågan och har praktisk erfarenhet och som gärna på ett ödmjukt sätt delar med sig av sina kunskaper, funderingar och tankar..

Ja, vad väljer man :)

Att sen Snubben är en otrevlig rackare som insinuerar hjärnskada hos andra, är väl iofs tråkigt, men mest för hans egen skull.



[Ändrat av öringen 2007-07-03 kl 10:24]
 
Måste göra ett förtydligande

den studie som studenterna gjorde var inte avsedd att studera det lämpliga i att ensamvandra. Vi hade en del frågor vi ville ha svar på och det fick vi, men vi fick också en del nya frågeställningar som kanske kan bli en annan studie ett annat år. Vi ville veta om den info vi går ut med ang säkerhet verkligen når rätt grupper, vi ville veta hur de ovana vandrarna skaffar sig info, om de alls gör det osv...
På vad skall vi satsa våra pengar när det gäller info om fjällsäkerhet osv...Skall vi informera här upp i skolorna eller nere i Mälardalen tex...
Observera att det finns väldigt få studier eller rapporter om fjällvandring, tyvärr.

Mina synpunkter bygger på de polisrapporter som skrivs vid varje insats där Fjällräddningen är inblandad. Alltså har jag läst och studerat de enskilda händelerapporterna i norrbotten under ett antal år. Man kan då se att det är rätt vanligt att vandrare blir sjuka och behöver hjälp, sjuk kan du bli oavsett du vandrar ensam eller i grupp. Jag är av den bestämda uppfattningen att ensamvandraren inte ställer till det för sig mer än vad vadraren i en grupp kan göra. Alltså, risken med ensamvandring är vilket många påpekat de sämre möjligheterna att larma om man gjort sig illa eller blivit sjuk. Därför behövs den planering jag påpekat, färdplaner osv...Gör man rätt från början minskar risken att det går snett senare....
 
Re: Måste göra ett förtydligande

jokkmokk; sa:
Alltså, risken med ensamvandring är vilket många påpekat de sämre möjligheterna att larma om man gjort sig illa eller blivit sjuk. Därför behövs den planering jag påpekat, färdplaner osv...Gör man rätt från början minskar risken att det går snett senare....

Är det något läge jag känner att det verkligen borde göra skillnad så är det vid vad. Är man två kan man ha en vadlina och säkra varandra. Går en ikull är chanserna att klara sig mycket större om man är säkrad från land och inte flyter iväg. Såg i DN häromdagen, att de flesta dödsolyckorna sker i samband med vadning. Jag antar att då hade man räknat bort infarkter och annat som inte är direkt relaterat till vandingen.
 
Intressant läsning... jag ger mig imorgon iväg upp till Kebområdet för min första ensamvandring...

Egentlien så är jag mer sugen på Sarek men valet av kebområdet är just för att jag känner till området... min sambo som jag visat min färdplan för känner också til området.. det håller henne lite lugnare och hon vet vad hon pratar om ifall hon skulle behöva larma...

Tycker att det är kanonbra med alla lärande diskussioner här på utsidan och det är to m oftast när polemik uppstår, även om det inte är så trevligt alla gånger, som jag tycker att trådarna utvecklas (till en viss gräns) och det framkommer fler intressanta inlägg... påhopp är alltid otrevligt... men jag väljer att lyssna på de personer som jag vet har lång erfarenhet, och som jag haft hjälp av i olika trådar genom åren...

Tackar Jokkmokk för en bra tråd och hoppas att jag slipper se dig de närmsta två veckorna... ;)

Thomas
 
öringen; sa:
Att sen Snubben är en otrevlig rackare som insinuerar hjärnskada hos andra, är väl iofs tråkigt, men mest för hans egen skull.

Bry dig inte: det är inte första gången han hoppar i galen tunna! En av de längsta och giftigaste trådarna någonsin på utsidan föranleddes av hans totalt opåkallade påhopp på mammor med barnvagn ("barnvagnsmarodörer") och fotgängare ("promenister" [sic!]).

Han tyckte mammor och fotgängare var otillständigt i vägen för honom när han cyklade mountainbike bland dem på grusvägarna i Nackareservatet. Håret stod rätt upp på varenda seriös MTB-cyklist som läste hans inlägg. Att han nu med ytterst svaga argument ger sig in i polemik med en av Sveriges mest erfarna fjällräddare är helt stilenligt!
 
mellpat; sa:
Snubben, som självutnämnd representant för erfarna ensamvandrare (själv går jag dock oftast i sällskap) skulle jag vilja säga att synpunkterna från Karl-Erik Brösth är av det slag att dom inger oss ännu mer ökad respekt för fjällräddningen. Att bara upprepa mantrat "gå aldrig ensam i fjällen" imponerar inte på oss. För vårt omdöme och erfarenhet säger något helt annat.


Love is in the air...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.