Ensamvandring - vad tänka på?

Jag har lite halvkonkreta planer på att ge mig ut på min första ensamvandring nu till sommaren (juli-augusti spannet). Iochmed att jag inte har gjort det innan så är jag lite intresserad av vad mer erfanra ensamvandrare har för tips och does&dont´s.
Vad är det jag ska ta hänsyn till och tänka till på?

Jag har tänkt att gå på relativt "befolkade" leder. Har två utter:
Storulvån - Sylarna - Helags - Gåsen - Storulvån.
eller
Storulvån - Sylarna - Helags - Pilgrimsleden utmed Sylsjön/"runt Helags" - Sylarna - Storulvån

//Oscar
 
Jag går oftast ensam. De konkreta åtgärder jag har tagit i samband med detta är:

En extra mobiltelefon, kontrollera att batteriet är laddat innan du går hemifrån och använd den absolut inte för annat än i nödfall!

Ett nödkit med energi, för om du fastnar i en storm någonstans och livet känns riktigt jäkla tråkigt måste du ha en extra knäpp på näsan - för mig är det ett paket dextrosol och ett par tabletter efedrin.

Ett bra sjukvårdskit, för att klara av situationer som man normalt kan bli utslagen av på vandringen. För mig är detta loperamid, vattenreningstabletter, acetylsalicylsyra + ibuprofen samt givetvis skavsårstejp, plåster och första förband.

Sedan brukar jag tänka igenom regnskydd och lite extra mat ifall jag av någon anledning skulle behöva ta en dags vila på fjället utan att för den delen känna att jag behöver larma. Kanske milt stukad fot, elak diarréattack som jag tror jag kan bota med sjukvårdskitet, eller så jäkla pissigt väder att man inte vill byta plats.
 
små konkreta tips.

Vet någon vilken väg jag går?
Tänk efter före.
Vada inte barfota.
Ät innan du är hungrig, så inte energi förlusten får hjärnan att göra nått dumt.

Sen bara njut av att inte känna något beroende utav någon annan.
Bara du själv avgör hur långt som ska gås, vilka blommor man ska titta på.

Och ha nått att engagera dig med på kvällarna. Då kommer tomheten väldigt nära inpå.
 
Jag går oftast ensam. De konkreta åtgärder jag har tagit i samband med detta är:

En extra mobiltelefon, kontrollera att batteriet är laddat innan du går hemifrån och använd den absolut inte för annat än i nödfall!

Ett nödkit med energi, för om du fastnar i en storm någonstans och livet känns riktigt jäkla tråkigt måste du ha en extra knäpp på näsan - för mig är det ett paket dextrosol och ett par tabletter efedrin.

.

Jag har inget i mot efedin men att tipsa om det är "vågat" :) Med tanke på sin nära kusin Amfetamin http://sv.wikipedia.org/wiki/Efedrin

Att ta med sig en mobiltelefon i svenska fjällen känns overkill med tanke på avsaknaden av mobilmaster, och att sen ha 2 mobiler med sig.

Ta med en mobil för att ringa när du är på toppen av Kebne eller högt upp i mårma passet kan vara roligt för släkten och vänner. Då vet dom att du lever iallafall.
 
Att ta med sig en mobiltelefon i svenska fjällen känns overkill med tanke på avsaknaden av mobilmaster, och att sen ha 2 mobiler med sig.

Visst ska man inte förlita sig helt på mobiltelefon, men huruvida den gör nytta beror ju på var man går. På jämtlandstriangeln har man täckning för det mesta, om inte alltid. Att lämna mobilen för att den inte skulle göra nytta säkerhetsmässigt hemma tycker jag är dumt. När man väl har täckning så är ju mobilen ett oslagbart redskap.

När jag går ensam försöker jag undvika vad, blockmarker och annan förskräcklig terräng. Går man på leder, i synnerhet kring Sylarna, så slipper man det automatiskt.

Där trådstartaren tänkt gå är det ju också mycket folk, så helt ensam blir inte ensamvandringen.

Andra tips är att ta det lugnt, stressa inte, och lämna färdplan till anhöriga!
 
Efedrin liknar mer adrenalin/epinefrin. Alla ligger inom samma "familj" av läkemedelsmolekyler och har liknande effekt där amfetamin har den största centralstimulerande effekten. Efedrin är rätt vanlig i förkylningsläkemedel utomlands.
För övrigt liknar loperamid morfin.
 
Att ta med sig en mobiltelefon i svenska fjällen känns overkill med tanke på avsaknaden av mobilmaster, och att sen ha 2 mobiler med sig.

Om du samkör det med rådet att sysselsätta dig på kvällen kan du ju ringa dig själv:)

Nä allvarligt, jag tror inte man ska behöva planera utifrån att ha en massa extra mobiltelefoner med sig. Och ska man gå i täta områden, som det handlade om nu, så är det gott om folk som går förbi.

Men just kvällsaktiviteten är jag intresserad av. jag har gjort kortare vandringar ensam men tycker att kvällarna blir så långa. vad gör ni? Är alla superhurtbullar och tar en extra toppbestigning varje kväll?
 
Mobiltelefon

Telia går bra i Helags, Storulvån och Blåhammaren, och säkert på en del andra ställen däromkring. Kanske nån som vet ??

Junioren
 
Men just kvällsaktiviteten är jag intresserad av. jag har gjort kortare vandringar ensam men tycker att kvällarna blir så långa. vad gör ni? Är alla superhurtbullar och tar en extra toppbestigning varje kväll?
går och sover tidigt ;)

Ang mobiltelefon så är det väl fortfarande bara Telia som fungerar norr om Gävle!?

Ett konkret tips eller iallafall erfarenhet är att försöka gå långsamnt. Jag har en tendens att alltid gå för fort när jag har ett mål i sikte.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22
Kroppe Köpa isyxa, vad tänka på? Fjällvandring 11
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...