Ensamvandring i svenska fjäll

Hej.

Tänkte mig eventuellt en ensamvandrig fram mot slutet av sommaren nån gång i fjällen. Har tänkt att gå med tält i ungefär en vecka till tio dagar. Jag har varit ute på ett en del vandringar tidigare med sällskap, på bland annat Kungsleden och mellan Torne Träsk och Treriksröset.

Jag önskar nu förslag på lämpliga leder att gå. Ett krav är att det ska gå att ta sig dit på hyfsat smidigt sätt med allmäna kommunikationer. Det får heller inte vara alltför avfolkat. Funderar på att utgå från Storulvån, t ex. Finns det andra förslag? Antar att Kungsleden är en värdig kandidat också.

Förslags tas tacksamt emot!
 
Hej!

Jag vandrade ensam runt Sylarna-Helags i somras. Det var första gången jag gick i detta område, tycker att det är jättefint! Jag åkte nattåg till Enafors, jättesmidigt, satte mej på tåget i Jönköping lördag em och var framme på söndag morgon! Jag
började vandringen direkt från Enafors och avslutade där också. I början av augusti var det gott om folk på de flesta ledsträckningar, så man känner sig inte direkt ensam även om man vandrar ensam.
Vill du så kan jag beskriva turen noggrannare direkt till dej!
Hälsn. BrittMarie
 
Tack för tipset!
Jag har åkt tåg från Gbg till Enafors, men då varit på vinterfjäll. Vet ju att det finns många olika alternativ till leder där, och att utgå från samma ställe man sedan kommer tillbaka till behöver ju inte vara någon nackdel. Särskilt som fjället nästan börjar precis vid tågstationen :)



swabr; sa:
Hej!

Jag vandrade ensam runt Sylarna-Helags i somras. Det var första gången jag gick i detta område, tycker att det är jättefint! Jag åkte nattåg till Enafors, jättesmidigt, satte mej på tåget i Jönköping lördag em och var framme på söndag morgon! Jag
började vandringen direkt från Enafors och avslutade där också. I början av augusti var det gott om folk på de flesta ledsträckningar, så man känner sig inte direkt ensam även om man vandrar ensam.
Vill du så kan jag beskriva turen noggrannare direkt till dej!
Hälsn. BrittMarie
 
Lite enkla ställen att ta sig till är:
Abisko
Nikkaluokta/Kebne
Vakkotavare
Ritsem/Vaisaluokta
Kebnats/Saltoluokta
Kvikkjokk

Ta en titt på Svenska Turistföreningens hemsida (www.svenskaturistforeningen.se) och låt dig inspireras.

I jämtland är ju Storulvån fint att komma till och starta från men du har även Vålådalen som är lätt att ta sig till.

När det gäller folktomheten beror det mycket på när i slutet sommaren du tänker dig. I September blir det betydligt glesare och efter mitten September vet jag av egen erfarenhet att man kan gå Kungsleden upp till Abisko från Nikka/Kebne/Singi närapå ensam. I Augusti lär du träffa människor varje dag skulle jag tro.

När det gäller områden är jag själv väldigt förtjust i områdena mellan Kebne och Abisko. Men det finns många andra underbara ställen. De har alla sin charm. Återigen, ta en titt hos STF, en bra start (förutom utsidan.se då förståss!) att få inspriation.

En tur kunde vara:
Nikkaluokta-Kaskasavagge via Tjeurolako-Vistasvagge-Unna Räitavagge-Nallostugan-Vistasstugan-Alsesjaure-Kungsleden upp till Abisko

Från passet vid Kekkonentoppen kan du se Kebnemassivet om du går upp där. Vistasvagge och Nallostugan i Stuor Räitavagge är 2 underbart vackra dalar. Unna Räitavagge, karg, stenig och mer högalpin med glaciärer. Ute vid Kungsleden är det öppet och vidsträckt.

Det blir ungefär 9 dagar. Lite kortare skulle det bli att ta båt från Nikkaluokta upp i Vistasvagge och sedan gå dalen upp till Unna Räitavagge och fortsätta ovan nämnda tur därifrån. Då får du in lite vilodagar för dagsutflykter också!

Det finns massor! Bara fantasin sätter begränsningen.

MVH/Peter P.
 
Ljungdalen är en klassisk startpunkt i Jämtlandsfjällen. Och med tåg&buss kan man komma till Ramundberget och Vålådalen (från Vålådalen går det leder åt många olika håll, kan vara smidigt om man vill göra en rundtur).
 
Storulvån - Ramundberbet?

Ramundberget, säger du. Jag har funderat på att ta mig från Storulvån och dit. Hur tar man sig "hem" från Ramundberget sedan, går det bussar söderöver?
 
Re: Storulvån - Ramundberbet?

mariaa; sa:
Ramundberget, säger du. Jag har funderat på att ta mig från Storulvån och dit. Hur tar man sig "hem" från Ramundberget sedan, går det bussar söderöver?
Ja, man kan ta sig söderut med bussar och tåg - se t.ex. http://www.resplus.se. Den mest direkta vägen (till Stockholm) är antagligen Härjedalingen (http://www.harjedalingen.se), vet dock inte hur ofta bussarna går därifrån i sommar.
 
Re: Re: Storulvån - Ramundberbet?

Tack! Hade ingen aning om att det var så smidigt! Jag bor snarare åt Göteborgshållet, men det verkade inte vara nåt problem att ansluta med nattåget i Östersund. Tror banne mig rutten är bestämd :)

larsl; sa:
mariaa; sa:
Ramundberget, säger du. Jag har funderat på att ta mig från Storulvån och dit. Hur tar man sig "hem" från Ramundberget sedan, går det bussar söderöver?
Ja, man kan ta sig söderut med bussar och tåg - se t.ex. http://www.resplus.se. Den mest direkta vägen (till Stockholm) är antagligen Härjedalingen (http://www.harjedalingen.se), vet dock inte hur ofta bussarna går därifrån i sommar.
 
Abisko - Nikka via Mårma!

I början av augusti för några år sedan gick jag solo från Abisko (inte Abisko Turist utan Abisko Östra) genom Nissunvaggi till Alesätno, upp till Mårma, över Mårmapasset (fantastiskt vackert och turens höjdpunkt, både topografiskt och känslomässigt!) och ner till Vistasvaggi, via Njunnji till Kaskasvagge (bron var bortspolad det året så jag fick vada Gaskkasjohka, men det gick bra), över Tjeuralako till Tarfala och ner till Kebnekaise och Nikkaluokta.
Det blev en tur på 8-10 dagar i lugnt tempo, och fastän jag mestadels höll mig ifrån de stora lederna sprang jag på folk varje dag.
Jag vågar inte lova säkert, men jag tror att man kan proviantera i Vistasstugan om man vill hålla packningen nere. Jag gick inte förbi stugan där utan följde bäcken från sjön Vássaloamijávri ner till Visttasjohka och därifrån leden till Kaskasvagge.
Den här turen kan man naturligtvis också variera och gå tex via Unna Räita eller Nallo, men det fina är att bergen lär stå kvar så man kan ta en sak i taget och spara resten till senare.

God tur!

Axel.
 

avslutad210712

Gäst
Ser att många gått

via Kaskasvagge (eller om det stavas Kaskasavagge). Gick den vägen i sommar mitten på Juli (tror att det var 12:e eller 13:e) och kan bara säga en sak. Där är mycket sten och det blir ordentligt halkigt där om det regnar som det gjorde när vi gick. Säkert betydligt bättre om det är torrt men jag tror att det är det absolut jävligaste avsnittet jag någonsin vandrat. Handlar då om avsnittet någon km på vardera sida om Pyramidpasset.
 
Kaskas(a)vagge...

Ja, båda två finns. Och det är mycket riktigt Kaskasavagge som ligger norr om Kebnekaise. Jag skyller på att vindskyddet i Kaskasavagges östra mynning på min karta (BD6 edition 6 januari 1998) benämns just Kaskasvagge. Feltryck? Någon som har en nyare utgåva att jämföra med?

Jag hade för övrigt hyfsat väder när jag gick där, dvs torrt på marken, och bekymrades inte nämnvärt av stenskravlet vare sig förbi Mårma, söder därom eller vid Kaskasavagge/Tjeuralako/Tarfala. Efter några dagars skuttande fick jag snits på det och klarade mig i alla fall den gången - peppar peppar - utan vrickade fötter.

Axel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...