Ensamvandring i svenska fjäll

avslutad210712

Gäst
Re: Kaskas(a)vagge...

axel_broman; sa:
Ja, båda två finns. Och det är mycket riktigt Kaskasavagge som ligger norr om Kebnekaise. Jag skyller på att vindskyddet i Kaskasavagges östra mynning på min karta (BD6 edition 6 januari 1998) benämns just Kaskasvagge. Feltryck? Någon som har en nyare utgåva att jämföra med?

Har också en gammal karta och upptäckte samma konstiga sak dvs att vindskyddet stavas annorlunda än dalen. Har en ny karta liggande hemma och skall kolla om jag kommer ihåg.

Har också sett tidigare någon gång att det finns en dal i Sarek som heter nästan samma. Var en gång när jag råkades stava fel när jag sökte på nätet och skrev Kaskasvagge istället för Kaskasavagge och fick klia mig i huvudet ordentligt för jag tyckte att det inte var något som stämde med informationen jag fick fram *S*.
 
Re: Kaskas(a)vagge...

axel_broman; sa:
Ja, båda två finns. Och det är mycket riktigt Kaskasavagge som ligger norr om Kebnekaise. Jag skyller på att vindskyddet i Kaskasavagges östra mynning på min karta (BD6 edition 6 januari 1998) benämns just Kaskasvagge. Feltryck? Någon som har en nyare utgåva att jämföra med?
Axel.

Hej,

sitter med BD6 utgåva December 2003 framför mig. Vindskyddet tycks benämnas Kaskavagge. I västra delen heter dalen Kaskasavagge men även Gaskkasvággi. Jokken benämns Gaskkasjohka. Bergsmassivet Kaskasatjåkka men även Gaskkascohkka (uppochnedvänt tak på c:et). I östra delen benämns jokken även där Gaskkasjohka. De olika benämningarna är det samiska namnet med tidigare och ny stavning enligt BD6. Gaska/Gasska är ett adjektiv som betyder mellan.

"Mellandalen" låter som ett namn mer än en dal kan heta. Kan det vara samma namn men att en stavelse tappats språkligt/historiskt? Eller finns det en samiskt suffix -sa? Kanske bara slarv vid kartritningen? Lantmäteriet får utreda. Tillbaka till tråden. :)

MVH å Gott Nytt År
Peter P.
 
Det går nog att nå de flesta huvudknytpunkter i jämtlandsfjällen rynt Sylarna med allmänna komunikationer. SJ ordnar packetresor inkl taxi eller dylikt vilket brukar vara ganska smidigt fast man kanske får byta några gånger.
 
larsl; sa:
Ljungdalen är en klassisk startpunkt i Jämtlandsfjällen. Och med tåg&buss kan man komma till Ramundberget och Vålådalen (från Vålådalen går det leder åt många olika håll, kan vara smidigt om man vill göra en rundtur).
Men Vålådalen ligger förstås lågt, ända ner i furuskogen har jag för mig. Den som inte tråkas ut av skog kanske gör det av mygg.

Jag har gått Storulvån-Storulvån på 9 dagar, inklusiv
bestigning av Helags, och med två dagar i Norge.

Den gången var det stuga, p g a hälbesvär, men turen
har ALLT att vinna på tält - interssantare övernattningar. Så kan den väl också kombineras med grannområdena Bunner och Gråsjöfjällen.
 
Padjelanta

Eftersom ingen annan nämner Padjelanta så måste jag väl göra det. Vill man gå på led är Padjelantaleden väldigt fin, framförallt delen norr om Tarradalen och upp mot Kisuris. De stora sjöarna tröttnar man inte på i första taget. Gick ensam från Kvikkjokk till Änonjalme för tre år sedan. Gjorde också en avstickare med en liten topptur på Alatjåkko.

Det trevliga med Padjelanta, förutom att det är så vackert och botaniskt väldigt spännande, är att man lätt kan välja bort leden och gå andra vägar om man vill. Du tar dig dessutom lätt med tåg och buss till Kvikkjokk resp. Ritsem. Skulle tiden bli för knapp för att gå hela sträckan (själv var jag ute i 12-13 dagar, i och för sig i mycket lugnt tempo och med diverse avstickare inkl. topptur) så går det att ta helikopter halva vägen.

Hälsar

Calle
 
Enafors

Jag slår ett slag för Snasahögarna, Sylarna och Blåhammarområdet med start och målpunkt i Enafors.

Uppstigningen mot västra sidan av Storsnasen från Enafors via Silverfallet är mycket vacker.

Enafors nås och lämnas med tåg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
owman Bra andragångstur i svenska fjäll? Fjällvandring 4
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.