Enkelt mete längs Vålådalsfyrkanten – tillåtet och värt att ta med?

Hej!

Jag och min 14-årige son ska vandra Vålådalsfyrkanten i juli: Vålådalen – Lunndörrsstugan – Vålåstugan – Stensdalen – Vålådalen. Vi går med tält och försöker hålla packningen lätt.

Jag funderar på om vi ska ta med någon mycket enkel fiskeutrustning, inte ett riktigt spinnset med rulle och spinnare, utan mer ett enkelt teleskopiskt metspö med lina, krok, flöte/sänke och bete.

Jag har två frågor:

1. Är sådant enkelt mete, till exempel med mask eller annat naturligt bete, tillåtet i de vatten som hör till området längs Vålådalsfyrkanten? Jag tänker särskilt på området kring Vålåstugan, men även Lunndörren/Lunndörrsstugan och Stensdalen om det finns relevanta vatten där.
  2. Fungerar den typen av fiske överhuvudtaget där uppe, eller är det i praktiken mest spinnfiske/fluga som gäller om man vill ha någon rimlig chans?
Vi tänker självklart köpa rätt fiskekort och följa lokala regler. Fisken är inte en del av vår matplan, utan mer en möjlig kvällsaktivitet om det är tillåtet och inte helt meningslöst.

Tacksam för råd från någon som känner området eller har fiskat där.

Obs: Jag är inte svenskspråkig, så jag ber om ursäkt om språket låter lite konstigt. Texten är översatt med hjälp av ChatGPT.

Du kan tex mera Öring i den lilla ån Bruddan, inte långt från Lunndörrstugorna.
Lunndörrtjärnarna innehåller Öring och eventuellt Röding, men dom känns rätt stora för mete med teleskop spö.

De flesta åar och bäckar i området innehåller Öring, vissa Harr och Bäckröding.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Tack, det hjälper mycket!

Bara för att vara säker: när jag skriver “enkelt mete” menar jag alltså fiske utan rulle och utan spinnare. Bara ett enkelt metspö med lina, krok, bete och eventuellt flöte/sänke.

Vet ni om den metoden är tillåten i de aktuella/upplåtna vattnen längs Vålådalsfyrkanten? Finns det regler som förbjuder mask eller annat naturligt bete?

Och praktiskt sett: är det realistiskt att få något med en så enkel utrustning i små bäckar som Bruddan, eller är det i princip ganska meningslöst jämfört med spinnfiske eller flugfiske?

Vi räknar inte med fisk som mat, utan undrar bara om det är värt att bära med som en enkel kvällsaktivitet.

Reglerna står nog i länken jag angav, så vitt jag minns är maskmete generellt tillåtet om det inte utryklingen anges annat.

Fast jag har inte full koll hur det är i år då jag till 98% flugfiskar nuförtiden.

Och praktiskt sett: är det realistiskt att få något med en så enkel utrustning i små bäckar som Bruddan, eller är det i princip ganska meningslöst jämfört med spinnfiske eller flugfiske?

Ja, det borde inte vara några större problem att lura någon Öring i Bruddan om det inte är väldigt varmt i vattnet.
Mete kan vara väl så effektivt som fluga och spinn i bäckar och små åar.

Metspö, lina, blyhagel och krok med metmask är allt som krävs.
Satsa på ett lätt teleskopspö 3,5 till 4meter långt.

Bäckmete är en konst som många gånger barn behärskar bättre än vuxna med lite övning.
Prova doppa masken i djuphålor och bakom stenar i strömmen, väldigt viktigt att smyga och hålla låg profil då dom ofta är rätt skygga.

Tänk "indianfiske"

Senast ändrad:

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.