Hej!
Jag och min 14-årige son ska vandra Vålådalsfyrkanten i juli: Vålådalen – Lunndörrsstugan – Vålåstugan – Stensdalen – Vålådalen. Vi går med tält och försöker hålla packningen lätt.
Jag funderar på om vi ska ta med någon mycket enkel fiskeutrustning, inte ett riktigt spinnset med rulle och spinnare, utan mer ett enkelt teleskopiskt metspö med lina, krok, flöte/sänke och bete.
Jag har två frågor:
Tacksam för råd från någon som känner området eller har fiskat där.
Obs: Jag är inte svenskspråkig, så jag ber om ursäkt om språket låter lite konstigt. Texten är översatt med hjälp av ChatGPT.
Jag och min 14-årige son ska vandra Vålådalsfyrkanten i juli: Vålådalen – Lunndörrsstugan – Vålåstugan – Stensdalen – Vålådalen. Vi går med tält och försöker hålla packningen lätt.
Jag funderar på om vi ska ta med någon mycket enkel fiskeutrustning, inte ett riktigt spinnset med rulle och spinnare, utan mer ett enkelt teleskopiskt metspö med lina, krok, flöte/sänke och bete.
Jag har två frågor:
- Är sådant enkelt mete, till exempel med mask eller annat naturligt bete, tillåtet i de vatten som hör till området längs Vålådalsfyrkanten? Jag tänker särskilt på området kring Vålåstugan, men även Lunndörren/Lunndörrsstugan och Stensdalen om det finns relevanta vatten där.
- Fungerar den typen av fiske överhuvudtaget där uppe, eller är det i praktiken mest spinnfiske/fluga som gäller om man vill ha någon rimlig chans?
Tacksam för råd från någon som känner området eller har fiskat där.
Obs: Jag är inte svenskspråkig, så jag ber om ursäkt om språket låter lite konstigt. Texten är översatt med hjälp av ChatGPT.