Enkel och billig symaskin?

På dom Husqvarna symaskiner jag använt så blir det lågfartsläge (stark) när man drar ut den ringen.

Jag är inte hundra, men den här varianten verkar funka annorlunda än de maskiner där man spolar upp undertråden på höger kortsida av maskinen. Jag har inte hunnit testa senaste fyndet än, men jag tror att den har en enda växel och när man drar ut axeln som sitter uppe vid det svarta hjulet så kopplar man ur nål, frammatning mm. Stämmer det med hur din funkar Peter1959?

Vad jag förstått finns det en firma som köpt rättigheterna till alla instruktionsböcker för gamla Husqvarna symaskiner. Om inte den lokala Husqvarna symaskinåterförsäljaren kan ta hem instruktionsbok så kolla med http://www.hallstasymaskiner.se/
Jag har för mig att det var där jag fick reda på att det går att få tag i nytryckta instruktionsböcker till alla gamla Husqvarna symaskiner.

Per

Tack för tipset om Hallsta! Jag ska kolla med dem, handhavandet skiljer sig förmodligen inte mycket från andra modeller men det kan vara värt en koll.
 
Jag är inte hundra, men den här varianten verkar funka annorlunda än de maskiner där man spolar upp undertråden på höger kortsida av maskinen. Jag har inte hunnit testa senaste fyndet än, men jag tror att den har en enda växel och när man drar ut axeln som sitter uppe vid det svarta hjulet så kopplar man ur nål, frammatning mm.

Så kan det vara. Min "gamling" (Combina II) har en knapp för denna funktion.

Prova med att stoppa ner något lämpligt i skåran spänn ett buntband runt axlen och kolla vad som händer.

Per
 
Sen vi skaffade oss en Pfaff har jag gladeligen slängt ut allt annat ...Singer och en sådan där
Husqvarna maskin.Jag garanterar att provar ni en sådan maskin som har dubbelmatning så känns allting annat som skräp i jämnförelse.
Har provat att laga stora spännband och Phaffen syr utan att tveka.
Dessa maskiner finns från gamla industrimaskiner till nya invecklade datastyrda monster.
Pfaff jämnfört med de andra maskinerna är en enorm skillnad.
Även om de andra är i princip gratis så lurar man bara sig själv att hålla på att rackla med dem.
 
Jag är inte hundra, men den här varianten verkar funka annorlunda än de maskiner där man spolar upp undertråden på höger kortsida av maskinen. Jag har inte hunnit testa senaste fyndet än, men jag tror att den har en enda växel och när man drar ut axeln som sitter uppe vid det svarta hjulet så kopplar man ur nål, frammatning mm. Stämmer det med hur din funkar Peter1959?





Tack för tipset om Hallsta! Jag ska kolla med dem, handhavandet skiljer sig förmodligen inte mycket från andra modeller men det kan vara värt en koll.

Det stämmer !
Det där gummit som spruckit på spolaxeln klarar man sig utan, lite svårare att få grepp bara.
 
Sen vi skaffade oss en Pfaff har jag gladeligen slängt ut allt annat ...Singer och en sådan där
Husqvarna maskin.Jag garanterar att provar ni en sådan maskin som har dubbelmatning så känns allting annat som skräp i jämnförelse.
Har provat att laga stora spännband och Phaffen syr utan att tveka.
Dessa maskiner finns från gamla industrimaskiner till nya invecklade datastyrda monster.
Pfaff jämnfört med de andra maskinerna är en enorm skillnad.
Även om de andra är i princip gratis så lurar man bara sig själv att hålla på att rackla med dem.

Jomenvisst är det så, men snälla du, det är väl prisskillnaden som gör att vi racklar med dem, personligen sparar jag till en beg, dubbelmatad maskin, den kostar ungefär 10-15 tkr. i bra skick
 
Det stämmer !
Det där gummit som spruckit på spolaxeln klarar man sig utan, lite svårare att få grepp bara.

Aha, då förstår jag hur det var menat. Då får man vara lite modig och köra utan gummi alltså.

Sen vi skaffade oss en Pfaff har jag gladeligen slängt ut allt annat ...Singer och en sådan där
Husqvarna maskin.Jag garanterar att provar ni en sådan maskin som har dubbelmatning så känns allting annat som skräp i jämnförelse.
Har provat att laga stora spännband och Phaffen syr utan att tveka.
Dessa maskiner finns från gamla industrimaskiner till nya invecklade datastyrda monster.
Pfaff jämnfört med de andra maskinerna är en enorm skillnad.
Även om de andra är i princip gratis så lurar man bara sig själv att hålla på att rackla med dem.

Jomenvisst är det så, men snälla du, det är väl prisskillnaden som gör att vi racklar med dem, personligen sparar jag till en beg, dubbelmatad maskin, den kostar ungefär 10-15 tkr. i bra skick

Angående gammalt junk vs. nytt junk vs. halvgammalt junk så är väl den snygga metallicgröna färgen på de gamla Husqvarnorna nog för att hålla liv i dem…?

…förlåt, var bara tvungen. Funktion borde inte väga tyngre än affektion och gör det förhopningsvis inte heller. Men håll med om att de är snygga? Och ärligt talat, YMMV, to each his own och allt sånt där. Men mina egna syprojekt är av så enkel karaktär - för att inte tala om min egen förmåga - att det kommer att dröja åratal innan det som de här gamla grejerna mäktar med är vad som sätter begränsningen. Jag vill ha nåt som är enkelt, som funkar och som jag förstår mig på. Och för sjutton, min gamla farmor, salig i åminnelse, livnärde sig ett halvt yrkesliv som sömmerska med en Husqvarna Automatic så den ska nog räcka till för mitt hemmafuskande.

Nä för tusan, nog prylsnackat för den här gången. Nu får vi ägna oss åt att använda grejerna ett tag istället för att snacka om dem.

Tack för all hjälp!
 
Oj då, jag skriver som en kratta ser jag!

"Affektion borde inte väga tyngre än funktion och gör det förhoppningsvis inte heller" ska det naturligtvis stå, skärpning!
 
Oj då, jag skriver som en kratta ser jag!

"Affektion borde inte väga tyngre än funktion och gör det förhoppningsvis inte heller" ska det naturligtvis stå, skärpning!

du är en kul kille med sköna värderingar, har inte sett dig här förut, men bra med ännu en syfuskare här på forumet. Varmt välkommen Axel.

Tack för symaskinsbänksberömmet, (ännu ett nytt ord), den är bra vid platsbrist, och man slipper skriken vid dukningen av middagen, då allt "skräp" ska bort från matbordet...
 
Jomenvisst är det så, men snälla du, det är väl prisskillnaden som gör att vi racklar med dem, personligen sparar jag till en beg, dubbelmatad maskin, den kostar ungefär 10-15 tkr. i bra skick

Men det finns nya mycket billiga maskiner som är riktigt bra tex
http://www.symaskinswebbshoppen.se/...efault.aspx?SortField=ProductName,ProductName

Många gånger klarar man sig nog med någon äldre enklare maskin men om man
ska sy något tuffare tyg tex segelduk eller tältväv mm då är det förnämligt med en arbetsvillig maskin.
Att det sedan kan vara roligt att få till och kunna använda ett loppisfynd för småpengar det kan jag hålla med om.
 
Husqvarna industrisymaskin 27-10

På en loppisrunda fick jag ögonen på ett Husqvarna symaskinsbord med underrede i gjutjärn och skiva i trä, som såg ut att kunna funka som arbetsbänk till min (ovan omtalade) Hva. Automatic. Bordet var dock redan försett med en symaskin, och för att kunna lägga vantarna på bordet fick jag ta maskinen på köpet. Vid närmare undersökning visade sig maskinen vara en gammal Husqvarna industrisymaskin modell 27-10 (liknande denna: http://212.112.179.20/images/48/4843450988.jpg), sannolikt från tidigt 50-tal.

Jag fick både bord och maskin inkl. ett tiotal undertrådsspolar, extra kol till motorn samt instruktionsbok och mekanikerhandbok för samma pris som jag utan knot skulle ha betalat för bara bordet... En 50-lapp prutade jag dock ned ekipaget bara för sakens skull.

Efter hemtransport, rundsmörjning, byte av nål och inställning av trådspänningen går maskinen nu som en klocka. Den syr visserligen bara raksöm, men bortsett från det är den ett monster. Trots att en Automatic känns nog så krallig så framstår den som en leksak i jämförelse med den här maskinen. Och att den bara syr raksöm blir sannolikt inget större hinder i mitt framtida hemmafuskande, enkla tyger kan sicksackas i Automatic:en, även en ganska bra bit upp i grovlek, och sedan sys med monstermaskinens raksöm.

Sensmoral? Jag vet inte, skaffa ett större källarförråd kanske?
 
Säg till om du inte hittar det där större utrymmet för grejerna...jag svär över att min huskvarna inte står pall för mina behov!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.