Enkel och billig symaskin?

Jag är på jakt efter en symaskin, inget utstuderat utan snarare tvärt om, mer än raksöm och sicksack är bara kuriosa. Destå viktigare att den ska vara hyffsat billig men ändå inte gå sönder efter de första 100 metrarna söm!
(med dåliga erfarenheter i bagaget)

Antagligen lutar det väl åt begagnat men det är en djungel för ett otränat öga!

Gärna tipps på specifika modeller som är vanliga på begatmarknaden, eller modeller som fins ute i handeln idag och så går att komma över för en billig penning.
 
Leta nån trygg stadig maskin, typ Husqvarna 2000 från sent 60-/tidigt 70-tal. Med dem kan man sy framåt och bakåt och sicksack, inte så mycket mer finesser direkt.

Kan nog hittas för en femhundring begat på annons, eller nån hundralapp till som begad i symaskinsbutiken (fast då brukar de vara genomgångna och ofta med något års garanti).
 
MonicaKa; sa:
Leta nån trygg stadig maskin, typ Husqvarna 2000 från sent 60-/tidigt 70-tal. Med dem kan man sy framåt och bakåt och sicksack, inte så mycket mer finesser direkt.

Kan nog hittas för en femhundring begat på annons, eller nån hundralapp till som begad i symaskinsbutiken (fast då brukar de vara genomgångna och ofta med något års garanti).

Husqvarna 2000 var för sin tid en avancerad symaskin. Det finns en kamskiva (dåtidens programmering) för att välja sömprogram.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36440
En Husqvarna 2000 har kanske 50 olika sömmar.
Kamskivan är av plast och nu efter 40 år så börjar dom då sönder.
Det finns äldre, bättre (utan plast i) och billigare symaskiner för ditt ändamål.

En viktig sak symaskinen ska ha tycker jag är backlås. Det innebär att man får bägge händerna ”lediga” när man backar. Utan backlås måste man avsätta ett finger för att trycka in backknappen.
"Husqvarna Automatic" som var en av Husqvarnas storsäljare, men saknar vad jag minns backlås.

1114736566.jpg

Bild från annons på Blocket

Per Brune
 
Ja i frågan om backlös kan jag verkligen hålla med, inget är mer enerverande än när man måste hålla ner knappen hela tiden, det ska vara en drytaresom stannar i läge tills amn aktivt slår om den igen.

Så den som först föreslugs verkara vara en ganska ok maskin men med det förbehållet att detta plastgtrejsimojs går sönder, vad händer när det går sönder? Om det innebär att jag först då bara får två sömmar så spelar det mindre roll. Men min erfarenhet är att där man kan hitta en plastdetalj kan man hitta fler.

Prisklassen har dock unjefär vad jag hade tänkt mig.

Någon helmetalsmodell som har backlås således, får man en sådan för under tusenlappen?
 
2:nd hand

Kan bara tipsa om att gå i andrahandsbutiker. Jag hittade en maskin för 170 spänn, en Singer tror jag. Talade om det för min kompis (synörd) och fick svaret att hon kunde fixa sånna hur lätt som helst. Tydligen är det inte svårt att få tag på billiga "standrad"-symaskiner om man letar lite.
 
För några 100 kan det finnas symaskiner på t.ex Myrorna. En symaskin ska inte vara så gammal att den inte har friarm.

Dom flesta symaskinsaffärer jag känner till byter in maskiner (precis som bilhandeln). Med service, och pålägg och moms (igen) så blir det givetvis dyrare än att köpa privat via annons t.ex på Blocket.

Per Brune
 
Har en gammal Husqvarna Automatic och den har backlås. Man trycker in backknappen och "hakar" liksom fast den. NÄr man är klar trycker man till och den hakar då loss.
Funkar utmärkt för all typ av friluftssömnad jag ägnat mig åt och jag saknar egentligen inga finesser.

Jörgen
 
NUI; sa:
Har en gammal Husqvarna Automatic och den har backlås. Man trycker in backknappen och "hakar" liksom fast den. NÄr man är klar trycker man till och den hakar då loss.
Funkar utmärkt för all typ av friluftssömnad jag ägnat mig åt och jag saknar egentligen inga finesser.

Jörgen

Min gamla symaskin gick sönder för ett drygt år sedan. Den Husqvarna Automatic jag kollade hade inte backlås (vilket förvånade mig) så jag köpte en annan Husqvarna, (combina II) som har backlås som funkar på det sätt Jörgen beskriver.

Per Brune
 
Brune; sa:
NUI; sa:
Har en gammal Husqvarna Automatic och den har backlås. Man trycker in backknappen och "hakar" liksom fast den. NÄr man är klar trycker man till och den hakar då loss.
Funkar utmärkt för all typ av friluftssömnad jag ägnat mig åt och jag saknar egentligen inga finesser.

Jörgen

Min gamla symaskin gick sönder för ett drygt år sedan. Den Husqvarna Automatic jag kollade hade inte backlås (vilket förvånade mig) så jag köpte en annan Husqvarna, (combina II) som har backlås som funkar på det sätt Jörgen beskriver.

Per Brune

Då gäller det alltså att se upp med denna detalj i allmänhet men specifikt med denna modell, kostigtb att de skulle finns en utan.

Jag undrar vad som händer med en HQ 2000 när det där sömnadshjulet/skivan som omnämndes tidigare går sönder, blir den helt obrukbar då?
 
Normalt finns det åtminstone 4 olika sömväljare till Husqvarna 2000 (A, B, C, D) som har olika kammar som i sin tur styr vilka sömmar som finns i maskinen.

Det är lite taskigt om man blir utan raksöm. Förmodligen så sparar symaskinsreparatörerna på de delar som brukar gå sönder, men som är hela när de skrotar en symaskin.

Vad jag förstått av en symaskinsreparatörer jag känner, så sparar han på åtminstone pedalen och spolkapseln till gamla Husqvarna (som han sedan säljer som begagnade reservdelar).
Som jag fattat det har tidens tand börjat verka på sömväljaren (en av förmodligen få plastdetaljer) till Husqvarna 2000 efter dryga 40 år.
Men hur många elektriska saker eller bilar håller i 40 år?. Någon som använder en 40 år gammal radio eller TV?

Men än så länge finns det nog tusentals Husqvarna 2000 runt om i de svenska hemmen. Och många håller kanske 10 år till.(De 2 sista meningarna är gissningar från min sida)

Per Brune
 
estetdrägg; sa:
...Jag undrar vad som händer med en HQ 2000 när det där sömnadshjulet/skivan som omnämndes tidigare går sönder, blir den helt obrukbar då?
Ingen fara, det finns såna att köpa hos mindre symaskinshandlare (både beg. och NOS)...Jag hittade själv ett par såna i Stockholm efter lite letande. Inte för att jag behövde dem, men jag ville att maskinen skulle vara komplett ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.