Bra, billig begagnad symaskin?

Jag skulle vilja få tag på en riktig slitvarg till symaskin. Industri eller lädersymaskin är för dyrt, hade tänkt mig något för under en tusing.

Skall sy kraftigt tyg i två eller tre lager och syntetband. Håller några av de gamla 60-tals maskinerna eller någon annan maskin till sådant?
//Janne
 
Industrisymaskiner

Är tämligen ointrerssanta för amatörer då de oftast bara syr en söm var!
Tråden har varit uppe förr här på Utsidan och det är värt att notera att moderna symaskiner mestadels har plast i och under skalet. Själv har jag en uråldrig HVA, av metall, som varit i och överlevt syslöjden, därav lågt pris men lätt att få tag på tbh.
Belina och Paff lär ha några riktigt goa modeller.
En sadelsömmsmaskin behöver man inte ha men är väl värd att låna när man skall sy riktigt stöddiga saker. Skomakaremaskiner klara man väl med sporrhjul, pryl och nålar samt segelsömmarvante. Men det är klart skall du byta skinnklädsel i bilen blir bilden en annan.

Go tur
 
Västeuropa

En gammal Husqvarna håller länge liksom andra maskiner gjorda i Västeuropa. Ett tips som jag fått från en symaskinsreparatör är att på begagnade Singer och/eller (kommer ej ihåg) Bernina kolla att det står ”Made in Swiss” eller om det var ”Germany” (Västeuropa) för något/ båda dessa varumärken har någon gång sålts till Kina / Taiwan och då är det en helt annan maskin med sämre kvalité fast dom är nyare.

Det finns Husqvarna maskiner under varumärket Hugin (Konsum) och IKEA. Det finns även Hugin maskiner som är tillverkade i något låglöneland i Asien, så kolla tillverkningsland på maskinen.

Kolla gärna lite av mina alster på http://home.swipnet.se/brune/eget_t.html

Per
 
Glömde att tipsa om denna lilla sak från Husqvarna (passar nog alla fabrikat) som man använder när man går från tunt material till tjock material.

Kostar kanske 40-50 SEK om den inte följer med vid köpet.

4111732-45_i.gif


4111732-45_i2.gif


4111732-45_p.jpg



Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.