Symaskin?

Tjena, funderar på att önska mig en symasin i julklapp av mina föräldrar. Men nu funderar jag på vad man ska välja för någon och frågar därför er då det förmodligen mest blir friluftsprodukter jag kommer att sy och förbättra :p

Planen är att jag vill kunna sy i lätta tyger så som tältdukar osv sen hade jag även vilja kunna sy gummerad nylon typ det materialet som är på vaudes och biltemas cykelväskor. Är dessa kriterier möjliga att kräva av en och samma symaskin eller är det för mycket?

mvh Joakim
 
det finns någon fantastisk myt om att nya symaskiner inte fungerar i tuffare material, denna myt är väl odlad på utsidan.. vill man ha feta grejer så kolla Dürkopp eller Seiko.. men det springer iväg lite..
 
Är det verkligen en myt? Syrran syr massor och har ägt en sy- och symaskinsaffär och hävdar samma sak. Bl.a. fleece, stretchiga och hala material är visst ett helsike att sy i med billiga maskiner. "Finns inga genvägar" hävdar hon.

det finns någon fantastisk myt om att nya symaskiner inte fungerar i tuffare material, denna myt är väl odlad på utsidan.. vill man ha feta grejer så kolla Dürkopp eller Seiko.. men det springer iväg lite..
 
Intressanta svar, planen för priset på symaskinerna är väl inte att det ska vara den billigaste billigaste. Utan priset på den är väl tänkt att vara ungefär runt 3000kr, en Dürkopp eller Seiko hade inte varit fel, de såg riktigt häftiga ut när man gick in på hemsidorna deras :p Men plånboken tillåter väl inte riktigt det även om det hade varit kul :D

Har tittat lite närmre på Pfaff Hobby serie

http://www.begesycenter.se/shop.aspx?vcontent=product_group&menuitemid=194#

och husqvarnas Emerald serie

http://www.begesycenter.se/shop.aspx?vcontent=product_group&menuitemid=186#

Några tankar eller erfarenheter om dessa?

Jag vågar tyvärr inte riktigt köpa begagnat då jag inte har en aning om vad som är en bra symaskin och en usel. Ska till symaskinsbutiken imorn och höra vad de säger imorn. Denna marknaden är verkligen inte den lättaste att undersöka...

Vad säger du niklaz och Patric, är glattheten/stretchfaktorn på tyget ett svårare problem för symaskinen än vad tjockleken/grovheten på tyget är?
 
Kan lyssna lite. Jag har för mig att ska man sy grovt så är det bara att ta en gammal pansarbrytande maskin men just att få matning att funka på halt och stretchigt tyg så krävs lite mer.

Vad har ni för maskiner som syr tältduk á la Hilleberg förresten?

Jag skulle nog sikta på en bättre begagnad maskin men köpa från butik så den är genomgången. Jag har haft många ideér på förvaringspåsar, lagning och annat fix och trix men aldrig kommit till skott på en maskin än.

Vad säger du niklaz och Patric, är glattheten/stretchfaktorn på tyget ett svårare problem för symaskinen än vad tjockleken/grovheten på tyget är?
 
Myten grundades säkert på äldre symaskiner, typ -70 tal och äldre som inte var speciellt starka. Moderna maskiner klarar av de flesta material. Jag har en Janome Excel som klarar nästan allt som stoppas in under pressarfoten. 4 lager nylonremmar är inget problem. Tunna stretchmaterial är lite kluriga att sy, men det har nog inte så mycket med maskinen att göra. Pfaff har matning även på pressarfoten som sägs vara bättre i tunna tyger. Tror dock inte att maskinen är det avgörande för ditt resultat utan det är mycket kunskap och teknik.

För att sy i "klibbiga" tyger kan smörpapper läggas mellan arbetsbord och tyg. I värsta fall även mellan pressarfot och tyg.
 
Nylonremmar

i tjocka lager tycker jag är lätt att sy på maskin. Däremot kan fyrdubbelt bomulls eller jeanstyg vara knepigare. Men mycket är förstås handlag val av tråd och nål etc. Spinnakernylon och liknande glatta tunna tyger tycker jag är svårt. Lite lättare kan det bli om man tejpar med dubbelhäftande tejp först.

Våtdräktsmaterial är tydligen svårt men det har jag aldrig prövat.

Egentligen borde man kanske gå en kurs. Finns det bra videos på Youtube?

Thure
 
Köp en begagnad Grön husqvarna. Dessa maskiner bara går och går om dom får några droppar olja med jämna mellanrum. Är det ett tyngre material som skall sys så använder man låg hastighet. Har användt frugans 50-talsmaskin till mycket sömnad. Nytt yttertält, ryggsäck och sytt fast diverse remmar på olika saker.
 
Köp en begagnad Grön husqvarna. Dessa maskiner bara går och går om dom får några droppar olja med jämna mellanrum. Är det ett tyngre material som skall sys så använder man låg hastighet. Har användt frugans 50-talsmaskin till mycket sömnad. Nytt yttertält, ryggsäck och sytt fast diverse remmar på olika saker.


Det finns en sak som jag inte tycker om på dom gröna Husqvarna även om dom nog är det närmaste outslitliga. Backningsknappen kräver att man håller den intrycket då man backar och då får man "bara" en hand över till ”resten”. Köp i stället en symaskin med backlås. Det finns andra Husqvarna som har det, liksom övriga av välkända fabrikat.

Ett enkelt knep att kolla om en 30-40 år gammal symaskin nog är bra är att kolla att den är gjord i västeuropa. En symaskinserviceman jag känner säger att det skillnad på maskiner av samma fabrikat beroende på i vilket land maskinen är gjord i

Det finns t.ex Hugin (Konsum/Domus maskiner) som är gjorda i Sverige (av Husqvarna) och Hugin som är gjorda i något lågkostnadsland i Asien.

Per (jag har 3 st olika symaskiner)
 
Jag köpte ny maskin förra året - Janome Easy Jeans 2522. Tittade på och provade både Husqvarna Emerald (som för övrigt tillverkas av Janome i Asien) och Pfaff Hobby innan köp. Easy Jeans är överlägsen vid sömnad i tjocka tyger, framförallt om man vill använda lite tjockare tråd, och Emerald överlägsen Pfaffs Hobbyserie (på alla modellerna jag provade) och några Brother och Bernina. Jag var mest intresserad av att de skulle klara tjocka tyger.

Jag har sytt i diverse tunna tyger (bla inner- och yttertältväv) med min maskin vilket går fint med tunn nål och rätt trådspänning. Har där inte jämfört med de andra. Enligt försäljarna på butik gör Pfaffs dubbelmatning att deras maskiner är bättre på tunna tyger.

Har även sytt en del på äldre husqvarnamaskiner, bla den gröna automatic, dessa tycker jag syr inte alls lika bra som Emerald och Easy Jeans. Har också testat sy på en gammal singer (typ en sådan som är på bild här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57402 ) som bara sydde raksöm och den sydde bra sömmar på alla material jag hann testa.

Jag skulle vilja hävda att med Huqsvarna Emerald (vilken som helst i serien) kan du sy allt det du beskriver efter du lärt dig väl hur maskinen beter sig och får en maskin under 3000Kr. Janome Easy Jeans ska också visst gå att köpa från Storbritannien för under 3000Kr.
 
Det finns en sak som jag inte tycker om på dom gröna Husqvarna även om dom nog är det närmaste outslitliga. Backningsknappen kräver att man håller den intrycket då man backar och då får man "bara" en hand över till ”resten”. Köp i stället en symaskin med backlås. Det finns andra Husqvarna som har det, liksom övriga av välkända fabrikat.

Ett enkelt knep att kolla om en 30-40 år gammal symaskin nog är bra är att kolla att den är gjord i västeuropa. En symaskinserviceman jag känner säger att det skillnad på maskiner av samma fabrikat beroende på i vilket land maskinen är gjord i

Det finns t.ex Hugin (Konsum/Domus maskiner) som är gjorda i Sverige (av Husqvarna) och Hugin som är gjorda i något lågkostnadsland i Asien.

Per (jag har 3 st olika symaskiner)

Min ena Husqvarna har spak för framåt o bakåt steglöst, den andra en återfjädrande ratt, den ratten tar ju bort en hand från arbetsstycket, men den med spaken är utmärkt, den stannar där man ställt in den, den går tom att skruva åt så att inställningen blir fast.
Så Husqvarna modellerna skiljer sig åt en del, det kan ju vara vär att titta på innan köp.
Samt att om det går få med original-lådan med alla olika syfötter o stygnförändringsmojänger som byts på baksidan, det är några slags hjul med olika hack i som gör att maskinen i grunden byter stygn-stil inom ett visst område.
Även extra spolar o oljeflaska,sprätt,breddmarkör etc är ju bra att ha, och brukar följa med en ny maskin, och instruktionboken förstås.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.