Hjälp med symaskin önskas

Hej! Jag har kommit över en defekt symaskin som jag efter lite el-knåpande har fått liv i. I min naivitet trodde jag att det bara var att sätta igång och sy, men ack vad jag bedrog mig. Mina kunskaper i ämnet är över 20 år gamla och jag inser nu att jag inte fattar ett jota av hur den är tänkt att fungera (hittar inte heller nån manual på nätet). Det är en Husqvarna, gissningsvis från 60-talet...Har tagit lite bilder på den och hoppas nån kan ge mig lite info om vad de olika komponenterna är för nåt. En ratt saknas, men jag hoppas den inte är till nåt viktigt ;) Isf får jag väl tillverka ett reglage...Det jag söker är alltså en kort gör-såhär för dummies, bara så jag kommer igång...

Mvh
Anders


symaskin1.jpg

symaskin3.jpg

symaskin2.jpg
 
A: tror den heter sömväljare : Förmodligen dels vridlägen kanske flera in-ut lägen. Förklaringar finns på skylten ovanför rattarna.

B: Ratten används för justering av trådspänning på övertråden.

C: pinnarna används för att sätta trådrullen/trådrullarna (övertråden) på.

D: Har 2 funktioner.
Funktion 1 spola upp undertråden. Då man sätter dit en undertrådsspole och gasar så roterar axeln men nålen och matningen står still.
Funktion 2: reduktionsväxel (Då man drar ut knoppen så går maskinen saktare och blir starkare (som att växla ner på bilen).

E: Mycket viktig: det finns olika sådana. A, B ,C ,D, E kanske även fler. Avgör vilka sömmar det blir (60-talets programmering, kamskiva). Du har nu ”D” insatt och då kan du välja på de sömmar som visas under ”D” på skylten ovanför rattarna på framsidan.

Insidertips:
Det finns en firma som trycker nya manualer till gamla Husqvarna symaskiner. Beställ på en Husqvarna symaskinsaffär. Kostar nog 100-125 SEK tror jag. Var noga med att kolla modellbeteckningen på din maskin. Husqvarna 2000 räcker nog ej. Det står nog ett nummer vid Husqvarna loggan nere till höger. Ev kan dom ha beg manual i lager då någon bytt in en maskin som skrotas. Det dom sparar (som är värt något / oftast är trasigt) är manualen, pedalen, spolkapseln och kamskivorna (E). Plasten i kamskivorna spricker efter 40 år.

Per
 
Tack för ett bra svar! Ska hålla utkik efter en manual, men nu har jag iaf en grund att utgå ifrån. Det var förvånansvärt svårt att göra reverse engineering på en symaskin, verkar vara ett (av oss killar) underskattat teknikområde ;)

//Anders
 
Jag har en Husqvarna 2000 som dock skiljer sig lite. från din.

Brune; sa:
A: tror den heter sömväljare : Förmodligen dels vridlägen kanske flera in-ut lägen. Förklaringar finns på skylten ovanför rattarna

Den kan vara lite knepig att ställa i om du saknar ratten med symboler. Men på min maskin ska den stå ett snäpp från max medurs för vanlig raksöm och sick-sack. Andra lägen tror jag aldrig att jag användt. Jag har aldrig sett någon användning för de "programerade" konstsömmarna.
 
pby; sa:
Jag har en Husqvarna 2000 som dock skiljer sig lite. från din.

Brune; sa:
A: tror den heter sömväljare : Förmodligen dels vridlägen kanske flera in-ut lägen. Förklaringar finns på skylten ovanför rattarna

Den kan vara lite knepig att ställa i om du saknar ratten med symboler. Men på min maskin ska den stå ett snäpp från max medurs för vanlig raksöm och sick-sack. Andra lägen tror jag aldrig att jag användt. Jag har aldrig sett någon användning för de "programerade" konstsömmarna.

Vi som läser har syr nog inte brudklänningar och dukar,och behöver då bara ett fåtal sömmar.

Fast visst är det lite snofsigt att ha sina egenhändigt ritade och sydda byxor & jacka
byxor_31.jpg


jacka.jpg


Per
 
Brune; sa:
Vi som läser har syr nog inte brudklänningar och dukar,och behöver då bara ett fåtal sömmar.

Fast visst är det lite snofsigt att ha sina egenhändigt ritade och sydda byxor & jacka


Per

kan bara tänka på en sak.. bra karl reder sig själv.. *impad*
 
Brune; sa:
Insidertips:
Det finns en firma som trycker nya manualer till gamla Husqvarna symaskiner. Beställ på en Husqvarna symaskinsaffär. Kostar nog 100-125 SEK tror jag. Var noga med att kolla modellbeteckningen på din maskin. Husqvarna 2000 räcker nog ej. Det står nog ett nummer vid Husqvarna loggan nere till höger. Ev kan dom ha beg manual i lager då någon bytt in en maskin som skrotas. Det dom sparar (som är värt något / oftast är trasigt) är manualen, pedalen, spolkapseln och kamskivorna (E). Plasten i kamskivorna spricker efter 40 år.

Per
Hittade ingen som sålde nytryckta manualer, däremot hittade jag en originalmanual till en liknande modell för 160:-. Så nu har jag kommit lite längre iaf ;) Jag inser nu att sömväljaren (A) är viktig, utan att kunna ställa den i ett visst läge kan man inte plocka ut programkassetten...Om jag inte hittar ett sånt vred får jag väl tillverka nåt provisoriskt ;)

Mvh
Anders
 
4 år senare...

Löste det sig med maskinen?

Jag stötte på samma problem idag och googlade fram denna konversation.

MVH Björn
 
Senast ändrad:
Jisses!
Ser ut som en maskin morsan hade, men den var nog lite äldre, vid pil A var det en knapp som man tryckte in för att sy bakåt bl a då du ska fästa tråden. Den knappen lyckades jag trycka till så att maskinen bara kunde backa:(... Reparation skulle kosta mer än det smakade och efter att farsan och jag slagit ihop skallarna och den f********e maskinen bara backade så hamnade den på skroten. Någon månad senare på julaftonen fick morsan en ny symaskin.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.