Symaskinstrubbel! Hjälp, nån?

Jag har ett problem med min symaskin (kommer inte ihåg märket), hoppas att någon har ett gott råd. När jag syr, oavsett typ av söm, tyg eller tråd, börjar maskinen hacka efter bara en liten sträcka. Det låter närmast som det kommer från frammataren eller någonstans i den trakten. Om jag syr mycket långsamt då kan jag ibland fortsätta, till priset av ett stort trådnystan på undersidan av tyget. Oftast slits dock övertråden av och det är bara att trä om. Otroligt frustrerande eftersom det kan ske flera gånger på en sträcka av ett par dm.

Jag har provat att fippla med trådspännaren utan framgång. Har också plockat bort plattan kring frammataren och inte sett något konstigt. Är det någon som har någon aning om var jag ska fortsätta?

MVH
/Mikael
 
Byt nål

Har du bytt nål ?. Knep nummer 1 vid trassel är att byta nål. En kantstött nål hämtar inte upp undertråden rätt.

Per
 
För mig brukar liknande problem uppstå vid fel trådspänning. Jag verkar ha nåt tjall på trådspänningsfunktionen dessutom, så ofta krävs att man grejar lite med den och kollar att det verkar lagom när man är klar.

I det läget är det bra att kolla att tråden är rätt trädd också, den brukar kunna hamna fel när det trasslar.
 
Ja det låter helt klart som dålig trådspänning på övertråden. Jag råkade ut för liknande när jag sydde i avbärarbälte. På grund av att stoppningen i det liksom "nöp" tråden så drogs aldrig öglorna på undersidan åt ordentligt när nålen gick upp. Räckte inte att spänna max, fick ta till knep för att spänna tråden extra hårt (lindade den 2-3 varv runt den andra trådrullehållaren för att bromsa).
 
Tack för alla tips!
Har bytt nål, men av annan anledning. Ska prova en helt färsk. "Städat" har jag gjort, men jag ska smörja mer noga. Trådspänningen låter intressant. Jag har pillat lite med den, men eftersom det inte gav resultat övergav jag den lösningen tills vidare. Det finns dock en fjäder som jag börjar misstänka fungerar mindre bra och är boven. Ska prova vidare. Mer specifika tips om vad man bör "greja" med uppskattas!

MVH
/Mikael
 
Prova att hålla fast övertråden med fingret så du verkligen spänner den så hårt det går. Eller vrid maskinen för hand och prova att eftersträcka tråden för hand efter varje stygn . Då märker du ganska lätt om det är trådspänningen som är problemet.

Är det trådspänningen som är fel så syns det ju redan efter ett stygn.
 
Bilder

Har du några bilder på ”resultatet” av dina misslyckanden. En bild från ovansidan och en från undersidan hjälper nog till att analysera vad som inte är bra med din maskin.

Har du tagit med ditt ”resultatet” till en symaskinsaffär och frågat om dom på affären vet varför resultatet blir som det blir ?
Per
 
Själv tror jag att jag får EXAKT det där resultatet när trådspänningen är för hård.

Det händer att tråden liksom fastnar mellan plåtarna i trådspänningen och då blir det knas med övertrådens samverkan med undertråden plus att t o m nålen böjs lite av trådspänningen.
 
Mezzner; sa:
Själv tror jag att jag får EXAKT det där resultatet när trådspänningen är för hård.

Det händer att tråden liksom fastnar mellan plåtarna i trådspänningen och då blir det knas med övertrådens samverkan med undertråden plus att t o m nålen böjs lite av trådspänningen.

Detta känner jag igen, har tänkt samma tanke och ibland känns det nästan som om tråden sitter fast när jag trär om. Förslag till lösning? Att lossa på spänningen har inte hjälpt. Manuell spänning?

De första stygnen går utmärkt. Om det är trådspänningen som är boven är min misstanke att den nyper tråden efter ett tag.

Eftersom alla syaffärer i den här stan stänger innan jag slutat jobba om dagarna har jag inte kunnat få den hjälpen, tyvärr.

/Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.