Aluminiumköksbygge, hjälp med viktminskning !

Jaha, nu är det klart.
Ett lättviktskök som inte blev så lätt i slutet, fick inspirationen på nätet, kommer inte ihåg var, men jag har integrerat en plattform för brännare att stå på, se bilder,
så att den inte står direkt på marken, det är min ide.
Vikten blev med brännare :259g. originalet (brännarhållare+vindskydd väger 291g. så det blev bara 32g. vinst på det hela.
De va ju inte så mycket, men nu har jag ett ihopfällbart kök iallafal.
Byter jag ut brännaren mot en pepsicolaburksbrännare, så blir det ju lättare.
Det kanske går på ngt sätt o viktminska mitt kök, men hur?
Set går ju inte att göra hål varsomhels, vill ju behålla styrkan ochså..
Har ni tips, lättpackare ?, eller ngn annan ?
peter1959
 

Bilagor

  • PICT0009.jpg
    PICT0009.jpg
    52.3 KB · Visningar: 1,071
  • PICT0011.jpg
    PICT0011.jpg
    52 KB · Visningar: 1,003
  • PICT0013.jpg
    PICT0013.jpg
    56.3 KB · Visningar: 1,056
  • PICT0016.jpg
    PICT0016.jpg
    39.3 KB · Visningar: 997
  • PICT0018.jpg
    PICT0018.jpg
    29.9 KB · Visningar: 994
Det kanske går på ngt sätt o viktminska mitt kök, men hur?
Set går ju inte att göra hål varsomhels, vill ju behålla styrkan ochså..
Trevlig lösning!

Jag skulle ta fram bågfil, borr och plåtsax och jobba lite till. Du förlorar inte mycket styrka av att göra hål (sidoplåtarna tar ju kraften uppifrån), men vinden kommer kanske in där den inte ska in. Då kan man ta upp ett mycket stort rektangulärt hål och täppa till det igen med alufolie (den tjocklek som finns i aluformar för mat t.ex). Jag gissar på att det går att halvera vikten me lite trixande och borrande. Kastrullen behöver ju bara tre punkter att vila på. Jag har byggt ett kastrullställ av aluminiumtråd så plåt bör hålla gott och väl även med många eller stora hål.
 
Mmmmmm, de har ni rätt i, tunnare plåt skulle va en bra grej, och det där med rektangulära hål på sidorna som täcks igen av aluformsplåt var ju smart, tack Tom och peter !
Kom på själv att bottenplåten kanske går att lätta upp lite......
Jag väntar o ser om det kommer in mer förslag.
peter1959
 
Men Peter då!

Du ska ju bara använda vedkök, den där kräver ju sprit och sånt kräver ju miljöfarliga transporter.......
 
Men Peter då!

Du ska ju bara använda vedkök, den där kräver ju sprit och sånt kräver ju miljöfarliga transporter.......

Släng dig i väggen 69 :an !
Har väl rätt o va miljöfarlig ja mä !
Känner mig som ett riktigt miljösvi bara jag tar i köket, brrrrr......
Den här transporterades för över 10 år sen så yttre rymden har tagit upp utsläppena förlänge sedan , skulle tro att avgaserna befinner sig nånstans vid Jupiter vid det här laget, o där ska visst inte finnas nåt folk, eller miljö, säger de lärda.
Så de här köket vet jag inte va jag ska ha det till, nu när miljöeffekterna klingat av o halveringstiden ä uppnådd.....;)
Peter1959
 
Senast ändrad:
En kompis gjorde något liknande. Han använde små nyckelringar i hörnen för att hålla ihop bitarna (tror det var två i varje hörn). Vet inte hur nöjd han var med det dock. Det tog längre tid att koka upp vattnet (kanske pga mellanrummet som bildades i hörnen och vind som kom in) och han svor ofta över pillrandet med de små ringarna som skulle träs i hålen i plåtarna. Men köket kanske iaf blir lättare om man kapar ca 2cm på vardera sida...
 
Jaha, nu är det klart.
Har ni tips, lättpackare ?, eller ngn annan ?
peter1959


Måste man använda metall (aluminium) till vindskyddet och bottenplattan?

Det finns trevliga plaster som Lexan/Polykarbonat (kärt barn har många namn)

Köper man hela skivor av Lexan är det dyrt, men om man åker till en firma som jobbar med Lexan finns det åtminstone där jag bor spillbitar gratis i deras sopcontainer.

Per
 
Se om du kan isolera brännaren och göra bottenplattan i något annat. Tunnare plåt tror jag generellt på, plåt belastat på högkant är sjukt starkt. Mina erfarenheter av att försöka skydda t ex plast i vindskydd, mot värmen från en brännare är negativa.
 
Borde man inte kunna ta bort bottenplattan helt? Istället kanske man kan lägga den på en bit folie direkt på marken. Då borde man också kunna korta den på höjden också, så försvinner en del vikt där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.