Aluminiumköksbygge, hjälp med viktminskning !

Spontant tänker jag:
Bottenplattan. Fantastiskt mycket onödig vikt! borra hål, eller ersätt med tunna stänger.
Vindskyddet: Hur tjock är plåten? "Kanten" som sticker ut när man fogat ihop två plåtar, hur stor är den? Behöver den vara så stor? Blir det mycket "dödutrymme" när kastrullen är på plats?
 
Senast ändrad:
Glöm inte bort att det är roligt att pilla också :)
//Peter

absolut!! :cool:

jag är ganska ny-reggad, på detta eminenta forum, så ni får ursäkta mina spontana och därmed ibland lite bordusa kommentarer.

men jag läser och lär.

och inser tacksamt att mitt utgångsläge för att uppnå goda bantningsresultat är mycket gynsamt.

de 32 grammen ska vi nog kunna mångdubbla genom att bara rensa upp i beteslådan och gallra ur de allra rostigaste och helt kroklösa betena, som helt i onödan släptas runt i 10 års tid...

en och annan yxa kan nog kanske också lämnas hemma...

nej skämt å sido, hoppas ingen tog illa upp, det är super-kul att se vad ni pysslar med och få lite inspiration.

sorry om jag gick ot.
 
Jag tror inte att någon tog illa upp.
Det kan lätt gå till överdrift med gramjägandet men så länge man har skoj gör det inget (samt att man inte tummar på säkerheten).
 
Jag ser ju inte ett sånt här projekt som en massa jobb med att producera ett lätt kök till sig själv, jag ser det som jobb med att konstruera att lätt kök som även andra kan få glädje av.

Smarta konstruktioner kräver tid, funderingar och ideer.
 
Jag ser ju inte ett sånt här projekt som en massa jobb med att producera ett lätt kök till sig själv, jag ser det som jobb med att konstruera att lätt kök som även andra kan få glädje av.

Smarta konstruktioner kräver tid, funderingar och ideer.

Jag tror att det var Thomas Alva Edison som tyckte något i stil med:

”Konstruktion är 1 % inspiration och 99 % transpiration”

Per
 
Jag tror inte att någon tog illa upp.
Det kan lätt gå till överdrift med gramjägandet men så länge man har skoj gör det inget (samt att man inte tummar på säkerheten).

Sant, men inte sällan är ju viktminskningen en sidoeffekt av an- och tillpassning. T.ex har jag gjort nya skaft på mina bestick (Eller fick tag på bestick med blad som passade mina syften,liten gaffel samt ett knivblad som gick att förminska) av trä (Eke). Med en total längd på 125mm långa var de svåra att hantera med de platta metallskaften, så jag sågade bort dessa och sparade ca 20mm för att göra en tånge. Gjorde runda skaft (Diam. som en penna och 60mm långa), filade tången och limmade ihop. Hanterbara och får plats varsomhelst till halva vikten.


peter

Tillägg: Jo, plast väger inte mycket. Men jag vill ha det såhär.
 
Senast ändrad:
Sant, men inte sällan är ju viktminskningen en sidoeffekt av an- och tillpassning. T.ex har jag gjort nya skaft på mina bestick (Eller fick tag på bestick med blad som passade mina syften,liten gaffel samt ett knivblad som gick att förminska) av trä (Eke). Med en total längd på 125mm långa var de svåra att hantera med de platta metallskaften, så jag sågade bort dessa och sparade ca 20mm för att göra en tånge. Gjorde runda skaft (Diam. som en penna och 60mm långa), filade tången och limmade ihop. Hanterbara och får plats varsomhelst till halva vikten.


peter

Tillägg: Jo, plast väger inte mycket. Men jag vill ha det såhär.

Mellan tumme och pekfinger...

Jag finmätte lite med linjaaaal, så, såhär blev det:Gaffeln är 120mm lång-skaftet 70mm. Knifen är 125mm lång-skaftet 70mm.Ska se om jag kan fixa vikten till imorr´n.

Kan vara allt tjat om att man inte får byta inriktning som fick mig att tro att jag fått skomakartumme.


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.