hjälp, vad är detta??

kanske kan någon här berätta:

1. vad detta är
2. hur den använts

stort tack på förhand, om någon orkar engagera sig

 
tackar, för engagemanget!!

x-acto är redan googlat och gav inget.

det finns dock ett företag, med namnet, som ni också länkade till, som pysslar med skärverktyg så den gissningen ligger nog nära till hands. dock fanns inte något i deras nuvarande sortiment som var i närheten av den här prylen.

förutom stålplattan, som är justerbar, finns inga ytterligare fästen så jag förstår inte riktigt hur en ev kniv ska infästas.

ergonomi /utformning tycker jag för tankarna till något som ska användas av, och ligga väl i, handen.



fler tips mottas tacksamt, det vore kul att få reda på exakt hur den ska användas
 
De där är en hållare för så kallade "yrkesblad", såna som sitter i tex spiselhällskrapor, fönsterfärgborttagningsskrapor.
De bladen har 2 hål som passar i den här hållaren på bilden du visar, och då har du ett skärande verktyg för troligtvis skinn, sömnad, skinn tror jag mest på.
Vill du sälja den är jag intresserad då jag syr skinnklader ibland.
 

Bilagor

  • namnlblad.jpg
    namnlblad.jpg
    13.7 KB · Visningar: 851
jäklars vad kul, grymt stort tack för svaret. oerhört uppskattat. :)

nu är ju du en vänligt sinnad människa, och det vill man ju inte försöka ändra, men du skulle nog ha hållt inne med skissen och plockat fram den först efter att jag svarat på om den var till salu :)

skämt å sido, jag ska rota fram ett rakblad och se om den fyller någon funktion här hemma, är så inte fallet är den din.
 
Ni är på rätt spår, men den har faktiskt en mycket speciell användning. Och det är inte ett rakblad (eller industrirskblad) man använder utan en skalpell.

Användningen är såpass speciell så att jag väntar med att säga vad det är - själv har jag en sedan många år som jag fortfarande använder emellanåt. ;-)
 
Ni är på rätt spår, men den har faktiskt en mycket speciell användning. Och det är inte ett rakblad (eller industrirskblad) man använder utan en skalpell.

Användningen är såpass speciell så att jag väntar med att säga vad det är - själv har jag en sedan många år som jag fortfarande använder emellanåt. ;-)

Då är det givetvis en modern izmel.
 
Ni är på rätt spår, men den har faktiskt en mycket speciell användning. Och det är inte ett rakblad (eller industrirskblad) man använder utan en skalpell.

jepp, stämmer. har just kollat, iofs går det precis att trycka dit ett rakblad över skruvarna, men det sitter för tight och dessutom kan jag inte på något sätt, hur jag än vänder och vrider på den, se hur man ska använda den med rakbladet monterat på det sättet.

med bladet monterat på det här sättet får man den skärande funktionen ut åt sidan, med tanke på hur den är utformad skulle jag vilja ha det till att man har ytan med dom vita strecken neråt, mot underlaget och sedan greppar den om dess sidor. alltså så att den skär neråt ist för åt sidan.

det finns en skåra och ett urtag som går halvvägs genom centrum, det känns som om dessa på något sätt måste ha en funktion att fylla.

sen är ju plåten undertill justerbar i sidled, det känns som om denna funktion är till för att kunna styra hela föremålet /snitt ytan mot något, exempelvis en linjal (styrskena)


den låg i en trälåda med skruv, verktyg & beslag, som köpts på en loppis. materialet och designen på föremålet andas 60-tal.



Användningen är såpass speciell så att jag väntar med att säga vad det är - själv har jag en sedan många år som jag fortfarande använder emellanåt. ;-)

vi väntar med spänning på upplösningen :)
 
Användningen är såpass speciell så att jag väntar med att säga vad det är

det är ju liksom det som är hela idén med ett inlägg (en fråga) av den här typen. hade det varit en truga till en skidstav, en sidavbitare eller korken till en ciggflaska, som 97% känner till, hade nog inte tråden kommit till.

jag förstår inte riktigt poängen med att berätta att man vet, men inte dela med sig av vad det är....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.