hjälp, vad är detta??

det är ju liksom det som är hela idén med ett inlägg (en fråga) av den här typen. hade det varit en truga till en skidstav, en sidavbitare eller korken till en ciggflaska, som 97% känner till, hade nog inte tråden kommit till.

jag förstår inte riktigt poängen med att berätta att man vet, men inte dela med sig av vad det är....

Tja, inte vet jag. Tyckte det påminde lite om "var är bilden tagen"-trådarna.

Prylen på bilden är en listskärare. Den används för att skära lister ur balsaflak vid modellbygge. På engelska heter det "balsa stripper".

Man ställer in bredden på listen man vill skära genom att flytta bottenplattan tills avståndet mellan dess kant och skåran i apparaten har det mått man vill skära. Sen sätter man en skalpell i urgröpningen på ovansidan med knivspetsen ner genom skåran. Genom att dra det hela längs med kanten på ett balsaflak skär man lister.

Det finns numera bättre versioner, men jag har sett att just denna fortfarande finns i X-actos De Lux-låda, som säljs bl.a. på Amazon.
 
Jag älskar google!

Google är bra när man vet vad man skall Googla på.....
Jag försökte också hitta en bild, men inte med rätt sökord uppenbarligen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.