Värsta kapet

Hittade på loppis i dag en Husqvarna Automatic C 21
De flesta sömmar, samt att den syr även tjockare tyger.
Efter rengöring-smörjning så går den jättebra.

Jag fick ge det svidande priset a 150 kr...med väska samt tillbehör...
Det sämsta är att tanten vill sälja den, hon har råkat se att man kan få ut mycket mer för den om man säljer den vidare...jag som tänkte behålla den o slippa byta tråd o fot när jag syr...:(

Symaskin är ett måste för varje ansvarig utemänniska o gördetsjälvare, är man inte så händig så rekommenderar jag kunnandet i sömnad/skomakeri våra utländska vänner besitter många gånger, o de har bra priser o service om det är något plagg eller annat som behöver fixas till.

(Hittade även 2 väggkalendabrar a 40 kr, i gjuten mässing tidigt 30 tal med tre ljushållare i varje samt dekorerad med blad, snirklar o krusiduller.)
 

Bilagor

  • SANY0769.jpg
    SANY0769.jpg
    45.9 KB · Visningar: 2,205
Vilken grym inställning din fru blottar. Men ni kanske har ont om plats?

Thure

Näe, vi har ca 160 m3 på oss två, och ett eget rum ca 10 m3, för just hantverk skall inredas o bli klart till våren.
garaget snickrar jag i, men tänkte att sygrejor,skinn/läder hantverket kunde få va inne.

Frugan förstår sig inte på mig, jag har mer än en lykta,tält,kök,borrmaskin osv, vad ska du ha allt till säger hon, men att jag bara har en hylla i väggskåpet duchrummet att ställa deo o sånt på, det reflekterar hon inte vidare över, hon tom har en egen möbel där, med skåp, lådor, hyllor o allt...
 
Stå på dig Peter

du är värd att få behålla dina prylar IMHO.

Antar att det är kvadratmeter och inte kubikmeter du menade.

Thure
 
Min mamma har en sån. Nosta! Symaskin står på inköpslistan, men jag köpte en borrmaskin igår, får gå på en annan månadsbudget.
 
Fin symaskin, tror min farmor hade en sådan.

Eftersom jag gärna vill se mig som en ansvarig utemänniska o gördetsjälvare så köpte jag en symaskin från 30-talet för 100 kr. Inga tillsatser bara raksöm. Denna symaskin kan man teoretiskt sett ha med sig ut i skogen och sy på plats eftersom den är grötdriven. Det tog ett tag att rengöra, smörja och förstå sig på den men nu är den hur enkel som helst att använda. Tyvärr busade jag bort syslöjden i skolan så jag måste lära om för att kunna sy något användbart.

dscn5977.jpg
 
Fin symaskin, tror min farmor hade en sådan.

Eftersom jag gärna vill se mig som en ansvarig utemänniska o gördetsjälvare så köpte jag en symaskin från 30-talet för 100 kr. Inga tillsatser bara raksöm. Denna symaskin kan man teoretiskt sett ha med sig ut i skogen och sy på plats eftersom den är grötdriven. Det tog ett tag att rengöra, smörja och förstå sig på den men nu är den hur enkel som helst att använda. Tyvärr busade jag bort syslöjden i skolan så jag måste lära om för att kunna sy något användbart.

dscn5977.jpg

Neeeeeeej va cooooooolt !
En sån däringa vill jag mä ha, grötdriven snacka om bra miljöval !, begagnad,återanvänd, människokraftdriven,raksöm (spar tråd o en massa fabriker som gör tråd, samt karavaner med långtradare som dieselykande far fram med tonvis med trådrullar på våra motorvägar till Zick-zack maskinerna, då det går åt mer tråd med zick zack....(tog jag i nu ?)...hursomhelst, var rädd om "henne"
Ge henne den finaste smörjning....;)
 
Träpekka ja jag känner mig så fruktansvärt miljövänlig med denna maskin att jag nästan skulle kunna hälla ut 10 liter hydraulolja i närmsta bäck med gott samvete.
 
Fin symaskin, tror min farmor hade en sådan.

Eftersom jag gärna vill se mig som en ansvarig utemänniska o gördetsjälvare så köpte jag en symaskin från 30-talet för 100 kr. Inga tillsatser bara raksöm. Denna symaskin kan man teoretiskt sett ha med sig ut i skogen och sy på plats eftersom den är grötdriven. Det tog ett tag att rengöra, smörja och förstå sig på den men nu är den hur enkel som helst att använda. Tyvärr busade jag bort syslöjden i skolan så jag måste lära om för att kunna sy något användbart.

dscn5977.jpg

Har samma maskin men modifierad!
Jag gav 100 pix för den.
Någon har monterat en utanpåliggande elmotor och lampa men fortfarande remdrift och endast raksöm. Det som inte är orginal är gummit på hjulet som driver påspolningen av undertråden, där sitter det nu tunna gummisnoddar.
Man gasar med en knäspak, och ska man ställa undan maskinen finns en huv med handtag, hela åbäket väger massor med kilo, så den lär man inte nöta ut!

En på kompis brukade hyra den när han skulle sy kapell till båtar, efter att ha kört sönder "regeringens" moderna maskin så var han jätteglad över att kunna använda en sådan traktor som bara tuggade på, så maskinen har betalat sig!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.