Liten, billig värmeväxlare?

Nu är jag här igen med ytterligare en fråga. Jag behöver en värmeväxlare som är liten och smidig och som kan ta vara på spillvärmen som åker ut ur köksfläkten (och klarar av detta flöde med hyfsad verkningsgrad) i min husbil. Jag har funderat på något från en torktumlare. En annan variant är att bygga själv.

Har någon förslag?
Jan M
 
Jag tror det är billigare att slakta och bygga om ett gammalt husvagnskylskåp än en kondenstumlare (de senare tenderar att vara avsevärt mycket dyrare). Du bör nog ha kontakter med nån kylmontör dock, för att först tömma det och sen fylla det igen när det är dags.

Kylskåpet har ju kanske också fördelen att det går att köra på såväl nät som 12 V och kanske gasol.

Jag vet inte om ett sånt här peltier-lock till kylväska klarar värmetransporten tillräckligt, då slipper du ju kladdet med köldmedium (jag kan tala om att esterolja i halva värmepumpen är kladdigt att få bort:).
 
två lagom stora kylflänsar duger bra

kolla på skroten efter industrielektronik med några lämpliga stora kylflänsar på
montera loss allt och montera dom rygg mot rygg
sen får du bygga en låda som passar altihopa

svårt att förklara, vill du ha en bild så maila till mig så kladdar jag ner det

grym"ta bort detta"@gmx.net
 
Två kylflänsar räcker nog inte långt med tanke på att det inte är några stora temperaturskillnader. Han suger ju ut inomhusluften (som är runt 20 grader) och ska värma densamma med värmen han tar tillvara. Egentligen vill han ju kyla luften som går ut (d.v.s. ta bort värmen från den).
 
Of topic

En liten fråga som är något of topic, men ni verkar vara händiga så here I go.

Har någon funderat på, byggt, eller vet om detta finns i produktion...
Man monterar en Sterlingmotors värmekropp i en värmepanna och kopplar motorn till en generator som genererar elström till huset.
 
Nej, inte riktigt...

Luft ut borde vara avsevärt mycket varmare från att man till exempel kokar pasta med förbränningskök. Räknar med att det blir ganska mycket effekt som går förlorad genom köksfläkten om jag inte har en växlare.
Verkningsgraden må nog vara uppåt 70% i alla fall (beroende på om det är ekonomiskt försvarbart).

Peter: Tänker på konduktionsvärmeväxling. Tveksam att kylskåpsvarianten är effektmässigt försvarbar men en klurig ide´.
//Janne

[Ändrat av Ben_Rangell 2003-12-07 kl 18:08]
 
Värmetransporten genom en kylfläns är direkt proportionell mot temperaturskillnaden.

Kylskåpsvarianten är ju precis vad en riktig värmepump är (jag har en själv sitter på vinden, dock går inte imkanalen via värmepumpen men all annan frånluft gör det).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.