En liten guide hur man hårdlöder aluminium

Om du vill laga aluminium som spruckit eller kanske bygga något så har jag knåpat ihop en kort video där jag visar ett sätt. Ett mycket billigt enkelt sätt som alla kan lära sig. Man hårdlöder med hjälp av en Zinkanod (50:- på Biltema). Enkelt att lära sig och kan
kmc_20231105_182051.png
göras med en billig gasbrännare för 150 spänn. Det blir väldigt starkt, faktist starkare än aluminiumet självt. Kika gärna om ni är nyfikna. Jag byggde själv mitt vinterkök på det sättet.
Guide"Hårdlöd aluminium "
 
Jag har inga lödningar nära brännaren. Och de jag gjort i värmeskölden och brännarhållaren på mitt vinterkök kommer aldrig upp i så hög temperatur. Men skulle det vara väldigt nära så kan det nog smälta. Men tror det ska mycket till. Det krävs endå 420°celsius
 
Hur galvaniskt blir alu versus Zink?
Eller blir det ingen rost efter som alun redan är täckt av Alu-oxid?

Det vore ju dumt om antingen alu eller zink oxideras ("rostar bort") så fort det blir (salt-)blöt?


/Patrik
Inget jag tänkt på faktist. Man ytbehandlar ju med zink för att det inte ska rosta. Men vad som händer när man blandar det vet jag faktiskt inte. Jag har iallafall inte sett några spår av rost på mitt vinterkök. Det har ofta varit blött men aldrig i saltvatten
 
Aluzinkbelagd byggplåt (55% aluminium, 43% zink och 2% kisel) är betydligt mer korrosionsbeständig än vanlig varmförzinkad. Tål dessutom att utsättas för höga temperaturer utan att missfärgas.

Däremot är ju zink en "ädlare" metall än aluminium så det är aluminium som kommer att gå åt vid galvanisk korrosion. Men då krävs det vatten/fukt (elektrolyt) som jonerna kan migrera i. Slutsats: håll grejerna torra :)
 
Det borde rimligvis inte vara någon fara.

Utombordsmotorer är ju lättmetall och har propeller i Aluminium samtidigt som många har offeranod i zink i närheten av propellern.
Dom går både blött och i saltvatten.

Om zink skulle äta aluminium i väta skulle vi rätt snart tvingas ro på sjön.
 
Det borde rimligvis inte vara någon fara.

Utombordsmotorer är ju lättmetall och har propeller i Aluminium samtidigt som många har offeranod i zink i närheten av propellern.
Dom går både blött och i saltvatten.

Om zink skulle äta aluminium i väta skulle vi rätt snart tvingas ro på sjön.

Helt rätt så är ju zink mindre ädelt än alu och används just som i offeranoder på t ex utombordare. Just därför kan ju själva zinket (som ju är köpt som just zinkANOD i inlägg #1) förbrukas och då försvinner ju själva lödfogen och det vore ju dumt.
Men sen är väl normalt bruksaluminium redan oxiderat på ytan och täcks av alouoxid och därmed sker ingen galvanisk elektronvandring, eller?
Jo, normalt har alu ett ytskickat av alu-oxid men vet inte hur det påverkas av värmen vid lödning, läs under rubriken korrosion på:

Som sagt, något mer matrialkunnig som vet om zinken hamnar på aluoxid eller på ren alu när man löder ihopa det?
För fritt alu bildar ju alu-oxid som skyddar enl wikipedia.

/Patrik
 
Jag fick ju hjärnsläpp och skrev precis tvärtom mot vad jag menade. Aluminium är "ädlare" än zink, så det är zink som kommer att gå åt om det finns elektrolyt emellan. Slutsatsen att hålla grejerna torra gäller dock oavsett ;)

Men aluminiumytan skyddas ju så småningom av oxidytan (den torde återbildas efter svetsningen), så i praktiken är risken liten.
 
Senast ändrad:
Hur galvaniskt blir alu versus Zink?
Eller blir det ingen rost efter som alun redan är täckt av Alu-oxid?

Det vore ju dumt om antingen alu eller zink oxideras ("rostar bort") så fort det blir (salt-)blöt?


/Patrik
Det märkliga är att zink räknas till ädlare metaller i din länk, vilket helt enkelt måste vara fel:
Om aluminium kommer i kontakt med en mer ädel metall (som koppar, zink och vissa typer av stål), kommer aluminiumet att brytas ner.
(men det blir för mycket OT)
 
Senast ändrad:
Lödningen är mellan zink och ren aluminiumyta. Zink fungerar som anod och förtärs alltså i saltvattenmiljö och fukt. Men både på Wikipedia och i tryckta Nationalencyklopedin så står det att aluminium är oädlare än zink (elektrokemiska spänningsserien). Kanske skyddar aluminiumoxiden? Magnesium är oädlare än zink och aluminium.

Thure
 
Senast ändrad:
Det märkliga är att zink räknas till ädlare metaller i din länk, vilket helt enkelt måste vara fel:

(men det blir för mycket OT)
Verkar vara lite omvänt med Alu och zink i saltvatten, men enligt denna sida är det zink som blir offernanod mot Aluminiumet i saltvatten, även om zink har högre normalpotential, läs HELA denna sidan:

Förvirrande att den tänkta "ädlare metallen" konsumeras/offras.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Svarvning av liten detalj Gör det själv 3
peter1959 Liten bärbar ? aluminiumspisel Gör det själv 12
adventure_transport Liten, billig värmeväxlare? Gör det själv 6
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Brune Hur kapar man en pianotråd? Gör det själv 37
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Martin Fjäderlätt Kan man färga ryggsäcksväv? Gör det själv 10
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.