Liten bärbar ? aluminiumspisel

Ett par aluminiumplåtar hos Classe i sjön 0,5 mm, skruv, kapad form-brödsform, RF- nät, kasserad dammsugar-rör, aluminium-hålplåt, kylplåt från gamla dataskärmen, ett gammalt låsbeslag, en stick-sticka (eldgaffel), sockerkaksform, luckgångjärn, sparade skruvar från isärplockade prylar, en saftmaja- kokares bär-sildukshållare (benen) och lite pillande, så blev det en liten spisel att ta med i pulkan på isen, eller ta med vid andra kortare turer.

Skorstenen är delbar och får plats inuti spiseln.

Benen har inbyggd låsning i utfällt läge.

Det går även att stadga spiseln med tältpinnar som sticks nedtill i hål på benen.

Vid djup snö kan spiseln stå på grenar som stöd.

Den väger 1200gram

21 cm lång, 20 cm bred, 16 cm hög ihopfälld.

Har eldat som en dåre, nåja, nästan, i flera timmar för att få den att smälta, men de dubbla väggarna, brödformen, samt dubbla kylplåtar i botten gör att den står pall än så länge....

Tänk om den kollapsar när man är ute i skogen ?, blir bara en aluminiumpöl kvar på marken....

Efter min mjölkkrukekamin (tidigare tråd, den funkar än...!) och nu den här spiseln, kallar ni väl snart för Alu-mannen59....;)
 

Bilagor

  • 52.jpg
    52.jpg
    51 KB · Visningar: 1,338
  • 53.jpg
    53.jpg
    38.4 KB · Visningar: 1,337
  • 55.jpg
    55.jpg
    62.2 KB · Visningar: 1,332
Senast ändrad:
mera bilder.
 

Bilagor

  • 77.jpg
    77.jpg
    39.8 KB · Visningar: 1,915
  • 79.jpg
    79.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,418
  • 83.jpg
    83.jpg
    57.3 KB · Visningar: 1,999
  • 88.jpg
    88.jpg
    28.9 KB · Visningar: 1,420
  • 90.jpg
    90.jpg
    24 KB · Visningar: 1,371
  • 95.jpg
    95.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,299
Haha fantastiskt! :)
Vad ska man med en sån till? ;)

Och varför skulle väggarna klara sig bättre för att dom är dubbla? Borde väl bara bli varmare säger min hjärna..
600 grader så får du en fin bricka formad efter underlaget istället! :)
 
Njaaa...jag har gjort vissa studier av dubbla väggar, i den här är det tre väggar, ytterplåt, hålplåt, brödkakeplåt, alla tre av Alu.

Luften har olika temperaturer på var sida, det gör att det inte smälter så lätt.


Den globala uppvärmningen påverkas ju inte så mycket av veden.

Gaskök med engångstuber, sprit, bensin, fotogen...alla tre har mycket transport o tillverkning i sig...veden ligger redan i skogen.....
 
Oj vilkenrespons !

De ä bara en prototyp, när jag blir varm (?) i kläderna ska jag göra en som kommer att skapa ett sus i spiseltillverkarnas värld, jo ja menar de som gör utespislar alltså...

Den ska bli med förlängning så den ska funka i tältkåta.

Den ska också bli personlig...
Sotar jo de beror på vad man eldar med.
 
aaaaaargghhhhhh

du hann före!!!
nu måste jag ju sätta igång och jobba som f&%¤N hemma, ja i prylrummet alltså.
Synd bara att man sitter fast i Paris

Snyggt förrästen, har du tagit tempen på den vid rejäl eldning? för att få reda på om classes 0.5mm håller för det? när jag temp-testate (liten lös bit) så höll den inte för att vara inne i en annna kamin som eldades.

BZ/
 
Sätt fast axelremmar på den och du kan ha den på ryggen och släppa ner en vedklabb då och då under riktigt kalla skogspromenader. Jädra fin sak jag tror nog du är så får ner vikten under kilot om du plockar bort lite skruvar och sånt! Vore fränt om det funkade med aluminiumslang som skorsten, står dock inte att den är godkänd som skorsten åt en vedeldad kamin :(. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=137966009

Stoppa den full med tjärved/gadd och tutta på återkom sen med en smältbarhetsrapport ;)

Usch nu fick jag en dum ide, en kamin av ett gammalt datorchassi vore kanske något ...
 
Senast ändrad:
Skogstoker, BZ120, fanken, är ni lika galna som jag ?

De där med bär-remmar..hmmm de vore nåt, återkommer..(bra ide d'är på min ära som majorn sa i 91:an...

BZ, ska tässsta orgdentlikt så spiseln kommer att kallas "Hell-Hole"...:cool:
 
Soft :)! Vad blir viktskillnaden med tunn plåt och en vägg..? Om jag fattar rätt så har du flera väggar av iofs lätt metall...?

Jag följer tråden med brinnande intresse (host host) ;).

//Johan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.