Kan man färga ryggsäcksväv?

Om man skulle vilja byta färg på en rygga med hjälp av något infärgningsmedel - går det?
Man skulle ju kunna gissa att infärgningen inte biter på syntetväv som dessutom är behandlad för att vara vattentät.

Nån som vet eller har testat?
 
Nordesjo; sa:
Om man skulle vilja byta färg på en rygga med hjälp av något infärgningsmedel - går det?
Man skulle ju kunna gissa att infärgningen inte biter på syntetväv som dessutom är behandlad för att vara vattentät.

Nån som vet eller har testat?

Jag har sett säckar som sprayats med vanlig burkfärg, det funkade. Fast jag vet ju inte hur eventuella beläggningar reagerade på den behandligen förstås :).

Vet inte hur det höll på längre sikt heller, förmodligen skavdes det väl bort...

MVh,

J
 
Svar från färgtillverkare

Jag skickade en fråga till Nitor, som tillverkar textilfärg, och svaret verkar negativt.

Min fråga till dem löd:
-------------------
"Hej!
Jag undrar om det med era produkter (till exempel Nitor Colour Wash) går bra att färga ryggsäcksväv, i mitt fall en grov polyamidväv.
Frågetecknen rör två saker:

1. Är det troligt att det finns en impregnering/beläggning som hindrar
infärgning?
2. Om infärgningen lyckas, kommer färgen att fälla om jag till exempel blir svettig på ryggen mot ryggsäcken?"
---------------------

De svarade:

-----------
"Polyamid är den enda syntet som går att färga. Man färgar med vår allfärg (Colour Wash) tillsammans med ättika. Den här färgen är inte riktigt permanent utan kommer att tappa färg.

Jag skulle inte rekomendera dig att färga din ryggsäck då den med all säkerhet är väldigt hårt impregnerad för att klara av tuff utemiljö. Den här beläggningen måste i så fall först bort genom fibertvätt eller annat och risken att du redan här förstör väskan är stor. Angående att färgen skulle fälla av sig redan vid fukt/svett tror jag mindre på då färgen endast brukar släppa när man tvättar den i varmt vatten.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor och som sagt jag avråder dig från att färga den här ryggsäcken."
-------------


Men man kan ju alltid testa :)
 
Jag har en neongul ryggsäck jag undrar om man skulle kunna färga. Lite svårt för den stickande färgen, men kan det vara en idé att testa att färga den? Det står 100% polyamid och 100% nylon hur nu det kan gå ihop, men det kanske är tråden som är nylon?

förstått att det är svårt att färga syntetiskt, men eftersom smuts fastnar så borde väl annat fastna också tänker jag. Om inget medel fastnar som man kan köpa i butik, så kanske man dränka den i blåbärssoppa eller lervälling, då det redan finns såna fläckar på den. Kaffe kansek funkar, men luktar för mycket. Svårt köra den i maskin också.
 
Hm. Jag hoggar den här tråden lite: Jag plockade upp en North Face-rygga på loppis häromsistens. Den är som ny och är super att bära, men beläggningen på insidan (polyuretan gissar jag) släpper och smular sig. Tvätta rygga i maskin går inte, det är aluminiumstänger och grejer i som inte går att ta bort med mindre än att jag sprättar och har mig, och det vill jag inte.

Min idé var att ge den ett lager utspädd silikon på insidan, för att täta ryggan och liksom binda smulorna.

Tror ni polyuretanfärg är ett bättre val?
 
Hm. Jag hoggar den här tråden lite: Jag plockade upp en North Face-rygga på loppis häromsistens. Den är som ny och är super att bära, men beläggningen på insidan (polyuretan gissar jag) släpper och smular sig. Tvätta rygga i maskin går inte, det är aluminiumstänger och grejer i som inte går att ta bort med mindre än att jag sprättar och har mig, och det vill jag inte.

Min idé var att ge den ett lager utspädd silikon på insidan, för att täta ryggan och liksom binda smulorna.

Tror ni polyuretanfärg är ett bättre val?

Sök och finn, här finns två trådar om delaminerande tyg:

/Patrik
 
Jag har en neongul ryggsäck jag undrar om man skulle kunna färga. Lite svårt för den stickande färgen, men kan det vara en idé att testa att färga den? Det står 100% polyamid och 100% nylon hur nu det kan gå ihop, men det kanske är tråden som är nylon?

förstått att det är svårt att färga syntetiskt, men eftersom smuts fastnar så borde väl annat fastna också tänker jag. Om inget medel fastnar som man kan köpa i butik, så kanske man dränka den i blåbärssoppa eller lervälling, då det redan finns såna fläckar på den. Kaffe kansek funkar, men luktar för mycket. Svårt köra den i maskin också.

Varmt vatten, en syra och textilfärg för syntet funkar för många svårfärgade syntetmaterial. Det kanske inte blir den färgen som är på förpackningen men det blir mörkare. Det finns drivor av instruktioner på Youtube.
 
Varmt vatten, en syra och textilfärg för syntet funkar för många svårfärgade syntetmaterial. Det kanske inte blir den färgen som är på förpackningen men det blir mörkare. Det finns drivor av instruktioner på Youtube.
ja, det kanske inte är omöjligt då, men inte kul om man förstör nån impregnering?!

hittade den här killen som verkar lyckats färga sin Osprey.
tydligen söker man på "dying" om man vill hitta såna videos
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
macaronies Kan man färga G-1000? Gör det själv 6
vandrafjäll En liten guide hur man hårdlöder aluminium Gör det själv 14
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
DoktorGlas Kan man sy i pastpresenning? Gör det själv 17
bramberg Ska det bli riktigt bra så måste man göra det själv ibland. Jacka Gör det själv 37
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
dmchris Tunn rostfri plåt, var hittar man det? Gör det själv 13
avslutatmedlemskap160620 Så självklart när man ser det - göra hammock Gör det själv 6
lleberg Kan man sy en skran/åkmadrassa? Hur? Gör det själv 4
Skipper_ Var kan man köpa dun? Gör det själv 3
såg nån som vet var man kan köpa en symaskin Gör det själv 5
aksello Vart köper man Granger XT proofer? (impregnering) Gör det själv 3
niklaz Hur ska man ställa in symaskinen för tunna och hala material? Gör det själv 10
Edvin m Hur får man Liquisolve att härda snabbast? Gör det själv 10
peter1959 Att fixa för den händige, så att man förblir "händig" med händerna. Gör det själv 13
Henke stj Var kan man köpa dun? Byxor? Gör det själv 9
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
Brune Hur kapar man en pianotråd? Gör det själv 37
Teknikern När man tröttnat på läckande neoprentätningar. Gör det själv 0
graesen var kan man köpa merinoull i metervara Gör det själv 7
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
cancerman Varför ska man jaga den "perfekta" kniven? Gör det själv 28
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
pultost Var får man köpa etaproof? Gör det själv 17
Pott Kan man göra egna isyxor? Gör det själv 36
muminfar var får man tag på dun? Gör det själv 47
Räv Rävsson Hur fixar man en söndrig eker själv? Gör det själv 2
Netram Var kan man köpa hålband? Gör det själv 8
Mikro var hittar man mönster? Gör det själv 9
lottizen Färga tältduk, sy tältduk, svart myggnät Gör det själv 18
statemachine Färga om myggnät. Gör det själv 18
Skogskungen Färga råläder Gör det själv 2
myospinae Färga polyesterkläder? Gör det själv 9
thomastg2 Färga Skalplagg? Gör det själv 2
Johan_olsson Färga M/90 byxor? Gör det själv 8
Niklas L Färga Patagonia Silkweight? Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.