Enkel fråga?

Detta kanske är en lite för grundläggande fråga, men jag undrar:
Om jag använder en karta såsom Gröna kartan eller fjällkartan, vilket format (WGS84, RT90 osv.) skall jag använda på GPS:en?

Är det fler inställningar jag måste göra för att få det rätt?

MVH

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du väljer RT90 på din gps kommer koordinaterna den visar att motsvara rutnätet som markerar var annan kilometer på din fjällkarta. gps-koordinaterna är i meter så 5e och 4e siffran från slutet (10km resp km) motsvarar siffrorna i rutnätet.

Lycka till!

Garmins ...

... tidigare versioner har ett mindre bra samband mellan Swedish Grid (Rikets nät) och verkligheten. Felet varierar inom landet och uppgår i norr och söder till omkring 20 meter. Sambandet har förbättrats i senare versioner av modeller i eTrex-serien med programvara minst Legend 2.34, Vista 2.22, Camo 2.07 och Venture 2.30 och i vissa större GPS-mottagare med uppdatering år 2002. Då skall man, om jag förstår länken http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13867 rätt, använda RT 90 både som positionsformat och kartdatum (Rikets nät skulle alltså vara det gamla och ungefärliga formeln). För övriga modeller förbättrar man noggrannheten i förhållande till Lantmäteriets kartor genom att använda ett User Grid som positionsformat enligt anvisningarna på http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=4C > Geodesi och GPS > Tips om GPS. Observera att kartdatum då skall vara WGS 84.

Att läsa kartan.....

En grundkurs i kartläsning kanske inte hade varit fel..... Innan man börjar med GPS.....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips