Engelsons grejer (byxor mm)

Är det något att ha?

Funderar på typ Sarekbyxan, boberg eller Hakkas?

Teflonimpregnering, hur pass mycker bättre är det än tex fjällrävens grundimpregnering. Tvättas det ur eller?

Några andra produkter som de har som är bra. Skulle behöva en lätt skjorta som tål lite mygg.

Jag har köpt en del saker därifrån, framförallt för att det var så förbenat billigt just då. Och jag är inte vidare imponerad av kvaliten på sömnad osv. Materialen är väl ok.

För en hundring tycker jag att jackan som köptes är helt ok, för två hundra skulle jag nog inte köpt den.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Snubben; sa:
Är det något att ha?

Teflonimpregnering, hur pass mycker bättre är det än tex fjällrävens grundimpregnering. Tvättas det ur eller?

Några andra produkter som de har som är bra. Skulle behöva en lätt skjorta som tål lite mygg.

Var i deras butik för ett tag sen och konstaterade att plaggen gör sig bäst på bild! Dålig passform rakt igenom, så prova först - eller räkna med att skicka tillbaks... Kvalitén på tyger är helt klart också rakt korrelerade till priset....Men allt beror ju på vad man ska ha plaggen till, förstås!

De plagg och skodon jag

har därifrån har jag köpt på plats och vissa har varit kap t ex ullskjortor för en hundring på rea.

Kvalitén överlag jämförbar med ITAB. Alltså växlande.

Generellt från alla leverantörer tycker jag att man bör prova konfektion och skor kritiskt innan man köper.

Thure

Snubben; sa:
Är det något att ha?

De byxor från Engelsons som jag har provat har varit för korta (jag är 187 cm lång, och smal). Jag skulle köpa mycket mer från dem om deras byxor var längre.
På Vildmarksmässan häromåret sålde de ut en modell som var på gränsen, och för 100 kr fick det bli affär. De är i mikrofiber, alltså syntet. Själva tyget är slitstarkt och bra, men tryckknapparna till ficklocken lossnar lätt. Väl värda en hundring, men inte så mycket mer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips