En som vill skaffa familjetält

och måste man ha sovsäck när man tältar på sommaren? Om man har lakan på sängarna kan man ha tjocka täcken?
Nej , man " måste "inte ha sovsäck när man sover i tält. Det kan upplevas som lite kyligt att bara ha täcke på sig om man ligger på luftmadrass och det är en kall sommarnatt men det kan avhjälpas lätt med en filt&lakan under sig . Har tillbringat många nätter med sovsäcken som täcke över mig utan problem . Blir dock väldigt fuktigt när man sover i tält så det tunnaste jag rekommenderar mellan kropp och liggunderlag ( luftmadrass , självuppblåsbart liggunderlag eller dyl. ) en sval sommarnatt är ett lakan om man väljer att inte sova " I påse " . Tänk på att det kyler på underifrån när man sover i tält.
När det gäller förvaring av grejer föredrar jag plastbackar med lock ( billigaste alt typ Ikea ) , lätt att packa i , lätt att packa i bil , går att ha som arbetsyta osv . Kan man ha en sak till mer än en uppgift är det perfekt.
När det gäller tält så har jag nästan bara erfarenhet av tältkåta . Gillar dem just för att de är smidiga att ta med , sätta upp , går att elda i , hög mysfaktor .
Nackdelarna är väl pris , inget "eget rum " , svårt att ha bord o stolar i dem .

Lycka till !
// Mats
 
Tack tack, det får åka med flees filtar som man kan ha ovanpå lakanen om det blir kallt för dom är ju varma =)

Nu ska jag bara fundera ut något lamp alternativ.
Hade ju tittat på julas solcellsladdare med lampor då vi förmodligen kommer behöva ladda mobiler mm. Men har läst att solcells laddare från tex jula, biltema mm inte är bra.
 
Tack tack, det får åka med flees filtar som man kan ha ovanpå lakanen om det blir kallt för dom är ju varma =)

Nu ska jag bara fundera ut något lamp alternativ.
Hade ju tittat på julas solcellsladdare med lampor då vi förmodligen kommer behöva ladda mobiler mm. Men har läst att solcells laddare från tex jula, biltema mm inte är bra.

Kanske Civilförsvarsförbundets universalsolcellsvevladdartermometerradioficklampa för trehundra spänn kan vara något?

http://civil.webshop.strd.se/index.php?fuseaction=cart.catalog&cd_id=700

0609-2B_stor.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.