En natt ute i månaden...

God fortsättning! (I dubbel bemärkelse)
Riktigt roligt att tråden kommer att leva kvar! Jag frågade barnen igår kväll vad de kommer ihåg av året, förutom corona. Skolbyte, nya cyklar och annat nämndes. Det det som de pratade om var friluftslivet! Att sova ute i tält när det blåser mycket, lära sig såga (sonen har lärt sig att det faktiskt finns ett ”rätt sätt”), ta sig upp på isiga berg, vara tyst när man metar, läsa böcker ute, laga mat på stormkök, paddla kanot och att lyckas tända eld trots att allt är blött.
1CC98933-8124-4467-ABE2-17A0424E530E.jpeg

Just eldar har de tyckt varit något särskilt. Mysigt, rogivande, spännande. Så dottern har kommit fram till en ny aktivitet i månaden; ”bara vara vid en brasa”. Inte alltför svårt att kombinera med ”en natt ute i månaden” 😁

Med hopp om fler utesovarbilder!
Karolina
 
Januari: Test: Klarar sovsäcken -20 grader?
Resultat: Uteblev, det blev bara -18. :)

Men det gick överlag bra, förutom vid fötterna. Min sovsäck har en konstig brist: Det är genomgående sömmar i skarvarna. Sömmarna är växelvisa på in- och utsidan annars, men det är två längsgående genomgående sömmar, som vid fotänden blir fyra i ett kors längst ner. Hur ser era sovsäckar ut? Det här kan väl inte vara den bästa lösningen?

Utenatt_jan_liten.jpgutenatt_jan_liten2.jpgflogsta-1day-786-411-1-0-0-1_5-8-n-0-n (2).png
 
Januari: Test: Klarar sovsäcken -20 grader?
Resultat: Uteblev, det blev bara -18. :)

Men det gick överlag bra, förutom vid fötterna. Min sovsäck har en konstig brist: Det är genomgående sömmar i skarvarna. Sömmarna är växelvisa på in- och utsidan annars, men det är två längsgående genomgående sömmar, som vid fotänden blir fyra i ett kors längst ner. Hur ser era sovsäckar ut? Det här kan väl inte vara den bästa lös
Januari: Test: Klarar sovsäcken -20 grader?
Resultat: Uteblev, det blev bara -18. :)

Men det gick överlag bra, förutom vid fötterna. Min sovsäck har en konstig brist: Det är genomgående sömmar i skarvarna. Sömmarna är växelvisa på in- och utsidan annars, men det är två längsgående genomgående sömmar, som vid fotänden blir fyra i ett kors längst ner. Hur ser era sovsäckar ut? Det här kan väl inte vara den bästa lösningen?

Visa bilaga 34895Visa bilaga 34896Visa bilaga 34897
Rent spontant känns det ju som att du tappar mycket av sovsäckens loft med dom sömmarna. Fotboxen i min sovsäck är mer av ett lock i fotändan, med sömmarna runt säcken. Inte så lätt att förklara i text, hojta till om du vill ha en bild.
Mvh Daniel
 
Rent spontant känns det ju som att du tappar mycket av sovsäckens loft med dom sömmarna. Fotboxen i min sovsäck är mer av ett lock i fotändan, med sömmarna runt säcken. Inte så lätt att förklara i text, hojta till om du vill ha en bild.

Precis vad jag också tänker.

Jag tror att jag förstår hur du menar att sovsäcken ser ut, jag har ett par moderna sovsäckar som den här beskrivningen stämmer på, men de är tyvärr inte för vinterbruk. Den här sovsäcken lär ha hållt för -35 när den var ny, och så många sommarnätter som jag har svettats i den, alldeles för varm för sommarbruk, så jag har inte tänkt på att den läcker värme förrän nu när jag har börjat vintercampa i den. Visst att gamla sovsäckar minskar i loft med åren men det händer ju knappast i sömmarna.

Undrar hur de gjorde. Sockor?
 
Februarinatten ute blev kall. -22C som kallast. Men det fungerade bra och det var verkligen en frisk morgon. Det var sagolikt vintervackert med en fin soluppgång. Jag provade knepet med två varma vattenflaskor i sovsäcken. En höjdare! En flaska i fotboxen att vila tårna mot och en flaska runt midjan. Rekommenderas!
 
Februari: Det FINNS dåligt väder.

De första tre veckorna i februari var helt magiska! Strålande sol, glittrande snö, lagom många minusgrader, massor av skidåkning. Men jag tog mig inte tiden till den långa skidturen med tältövernattning för snart var det ju sportlov. Men då smälte snön...

Jag som alltid har levt efter mottot med kläder och väder insåg att jag hade haft fel! Det finns inga kläder som hjälper mot snösmältning. Jag ville inte ens se eländet, grillade korv och sov på altanen istället. Jag tog bara en brasbild, med korv och allt. Sen kommer en bonusbild från helgen innan som visar det borde ha sett ut!

Feb_Korv.jpgMmsCamera_2021-02-13-12-13-11.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.