En natt ute i månaden...

Ja jag var lite orolig för att känna mig ihoptryckt, men så var det ju inte alls! En ny värld öppnar sig, nu kan jag övernatta även i de mest knöliga skogarna!
Många föredrar att ligga på diagonalen. Då blir du inte hoptryckt. Fast jag tycker inte att jag blir det ändå, det handlar förstås också om hur du hänger upp den.

Glöm inte myggnätet om ni ska köpa hängmatta! Det är suveränt att ha det med från början så slipper man hålla på modifiera sen. Allt annat är lättare att lägga till efterhand.
 
Många föredrar att ligga på diagonalen. Då blir du inte hoptryckt. Fast jag tycker inte att jag blir det ändå, det handlar förstås också om hur du hänger upp den.
Jag hängde den ganska spänt mellan träden. Det verkar bra, för då hänger den ju mindre. Det står i instruktionerna att man ska ligga på diagonalen, men jag tyckte inte heller att det behövdes.
 
Ja jag har aldrig fått in något knot eller mygg. Jag är dock inte bekant med ”svi”. 🙂
Det finns myggnät som klarar knott, men svi flyger i genom.
Svi finns i dalarna och norröver, är en 3 del så stora som knott.
När knott biter så känner du det.
När svi ( Dalsländska ) biter så känner du inget, men märker resultatet.
Wikipedia.
Svidknotten är så små (0,6–5 mm, oftast cirka 2 mm) att de utan hinder går rakt igenom myggnät och de kan efter regniga sommarkvällar uppträda i mycket stora antal. De kan då bli en plåga för människor som vistas i naturen då de kryper in i hårbotten, i öronen och vid ögonen och suger blod.


Knott är små eller mycket små myggor (2–6 millimeter) med högt välvd ryggsköld, liten bakkropp, korta antenner samt starka och korta ben. Vingarna är breda i förhållande till djurens oansenliga storlek, vilket gör dem något fluglika. Honorna är gråsvarta, medan hannarnas färg är djupsvart.
 
Hus mors tipps, knott - minimyggor. tror det menas svi eller sve, svedan, svidare,


Husmorstips: Här gäller det också att klä sig tätt. Sitter man och grillar korv kan man lägga på granris, björkkvist eller sågspån så att det blir lite rök. Det gillar inte det så mycket. Och se till att vara på platser som fläktar. Prova dig fram när det gäller påstådda knottmedel. Något kan funka. Sen hittade vi följande råd för mer långvarig effekt i Allas som tydligen är hämtade från en viral succé här för något år sedan:

  1. Lägg briketter i grillen (måste vara en med lock). Två rader med ett lager ovanpå. Lämna en glipa och tänd på i ena änden (då tänder briketterna varandra sakta och grillen håller sig varm hela natten.)

  2. Olja in locket med matolja. Stäng spjället på ovansidan men ha spjället på undersidan lite öppet.
  3. Sätt på locket på grillen.

  4. Knotten bara älskar locket. På morgonen kan du sopa bort miljarders döda knott från locket.


 
Jag har den här:
https://www.huskygard.se/hangmattor-sovsystem/hangmattor/mosquitohammock-jungle-hammock-fly
(från firman i länken) med myggnät, dubbel botten och tillhörande "tak" och jag är supernöjd. Fördelen med dubbel botten är att du kan lägga in liggunderlaget där så slirar det inte runt när du sover. Tyvärr vet jag inte om myggnätet är svi-tätt men myggtätt är det absolut. Servicen hos detta företag var fantastisk, jag hade lite frågor och fick svar direkt och leveransen var snabb. Sen gillar jag att stötta små, lokala företag hellre än stora, globala.
 
Jag har den här:
https://www.huskygard.se/hangmattor-sovsystem/hangmattor/mosquitohammock-jungle-hammock-fly
(från firman i länken) med myggnät, dubbel botten och tillhörande "tak" och jag är supernöjd. Fördelen med dubbel botten är att du kan lägga in liggunderlaget där så slirar det inte runt när du sover. Tyvärr vet jag inte om myggnätet är svi-tätt men myggtätt är det absolut. Servicen hos detta företag var fantastisk, jag hade lite frågor och fick svar direkt och leveransen var snabb. Sen gillar jag att stötta små, lokala företag hellre än stora, globala.
Jag är tror att den är håller svi ute.
 
Maj, och ett fullbordat år. Men ingen orsak att sluta, det här var för kul för det.
Storskogen vid Jälla, Storvreta. Fegistest av min DIY hängmattetarp, vid vindskyddet. Det regnade lite, och det funkade, fast jag hade klippt till presenningen lite för litet. Ska ta lite större tarp om det blir ösregn.
IMG_20210509_100954.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.