En kniv(ig) fråga?

ping; sa:
Ett knivblad bara,typ 15-17 cm långt,men inte med full tånge för en sådan har jag aldrig gjort.Gjorde en kniv i 5-6:an och den nitade man änden på så satt alltihopa (Frosts).Kollade lite på Nordell,samt Fällkniven och S1 finns bara med full tånge,men annars stämmer bladtypen.Saken är den att på min Marttiini är det en flisa som lossnat baktill på skaftet,ingen katastrof,det skulle fixas lätt med lite trämassa.Den ligger ändå perfekt i min hand,men det skulle vara kul att smälla in lite detaljer i skaftet som annars är av enbart trä,om det nu går att 'räta' ut niten.


peter

Sannorlikt bättre laga skaftet med helträ och tvåkomponent trä/hartslim.
Smäller du in "lite detaljer" av metall i skaftet minskar du ju vinteranvändbarheten på kniven.... En nit som är stukad kan givetvis borras bort.

Go tur
 
Jag har en kort fråga om WM1 som jag hoppas kunna flika in här utan att kapa tråden allt för mycket. Jag vet att ni har olika åsikter om Fällkniven och de får ni gärna ha, jag gillar feelingen kring dem och har fastnat lite för WM1:ans form. Men, hur går den ihop med eldstål?

Jag vissa knivars stål går jättebra ihop med ett eldstål (t.ex mora) och andra är helt värdelösa, trots skarp kant. Några erfarenheter kring detta?

/Samme som brukat sin Mora 2000 i snart 6 år...
 
WM1 och eldstål

Hej

När det gäller "modernt eldstål" fungerar WM1 utmärkt. Det finns en skarp kant på knivryggen som ger fina gnistor.

Som jag har förstått saker och ting fungerar det inte att slå gninstor med knivar i rostfritt stål (som det ju är i WM1) och flinta. Jag har faktiskt inte prövat eftersom jag läst så många gånger att det inte kommer att fungera. Kolstålmoror ger dock gnistor, detta har jag provat själv.

Kul att din Mora 2000 fungerade bra på eldstål. Jag fick slipa till ryggen på min för att få några gnistor överhuvudtaget.


Uffe


samme83; sa:
Jag har en kort fråga om WM1 som jag hoppas kunna flika in här utan att kapa tråden allt för mycket. Jag vet att ni har olika åsikter om Fällkniven och de får ni gärna ha, jag gillar feelingen kring dem och har fastnat lite för WM1:ans form. Men, hur går den ihop med eldstål?

Jag vissa knivars stål går jättebra ihop med ett eldstål (t.ex mora) och andra är helt värdelösa, trots skarp kant. Några erfarenheter kring detta?

/Samme som brukat sin Mora 2000 i snart 6 år...
 
Vad bra, det var det jag ville veta.
Jo, min mora 2000 är lätt moddad på ryggen för att ge gnistor, tycker det fungerar riktigt bra. Egentligen har jag ingen anledning att byta kniv, den fungerar alldeles utmärkt för ändamålet. Men som man säger, omväxling förnöjer!

/Samme
 
Rent allmänt ger kolstålsknivar bättre gnistor. Men inte alltid! Det viktiga i sammanhanget är hårdheten på stålet och mängden kol i matrixen.

Kolstålsknivar brukar oftast vara mjukare än deras motsvarigheter i rfr, därav den lättare gnistbildningen. De brukar också inneha en tillräckligt stor mängd kol.

Stålsorter som O1, L6, 1095 och 52100 är utmärkta gnistbildare :)

~Paul~
 
Slut på lagret!

dePaul; sa:
Eärendil; sa:
1. snubblade på en sajt som heter http://www.bladeforums.com. Ungefär som Utsidan fast bara med knivfokus...

2. Jag kommer dra vidare till Michigan nästa vecka och där har de tydligen ett helt Cabela köpcentrum. Borde gå att få tag i Buckkniven där.

3. Fehrmankniven är i och för sig cool men är 180$ försvarbart, de Paul?
1. Jag har varit medlem på BF sedan augusti 2000. Det är världens största forum för knivintresserade. Mitt alias där är samma som här.

2. Är ändå inte helt säker på att du kommer att få köpa kniven den vägen.

3. Ja, jag tycker det. Med tanke på kvalitén och det låga dollarpriset så tycker i alla fall jag att det är nästan ett fynd, oavsett vilken modell du köper. Andra håller säkert inte med mig ;)

~Paul~

Du fick rätt De Paul. Jag kom tillbaka tomhänt. Jag åkte till Cabelas i Dundee, Michigan. Stort ställe, mest inriktat på jakt och fiske med bra priser.

Faktiskt så hade de Buck Vanguard (Alaskan Guide) i utställningsmontern, men den var slut i lagret. Mitt andraval var en Buck 110 i samma serie. Självklart var den också slut....

Jag bad min amerikanska kollega att försöka få tag på kniven vid ett senare tillfälle så vi får väl se om jag någon gång lyckas komma över den. Annars är jag fortfarande sugen på Fehrmankniven. Vore kul att få känna på den i verkligheten innan man slår till.

Helt tomhänt blev jag dock inte. Jag lyckades byta min lilla EKA pennkniv mot en trevlig Kershaw fällkniv med låsbart blad. Bra deal faktiskt.
 
Re: Slut på lagret!

Eärendil; sa:
1. Du fick rätt De Paul. Jag kom tillbaka tomhänt.

2. Annars är jag fortfarande sugen på Fehrmankniven. Vore kul att få känna på den i verkligheten innan man slår till.

3. Helt tomhänt blev jag dock inte. Jag lyckades byta min lilla EKA pennkniv mot en trevlig Kershaw fällkniv med låsbart blad. Bra deal faktiskt.
1. Gu va tråkigt. Men som sagt, jag vet att det är svårt.

2. Du skulle nog bli överraskad. Det är en rejäl pjäs, vilken du än väljer. Väldigt balanserade dock. Obs, de flesta Fehrmanknivar har balansen någonstans intill guarden!!

3. Vilken tur. Jag antar att den du bytte mot är en Wild Turkey?? :)

~Paul~
 
Ingen Kalkon

3. Helt tomhänt blev jag dock inte. Jag lyckades byta min lilla EKA pennkniv mot en trevlig Kershaw fällkniv med låsbart blad. Bra deal faktiskt.


3. Vilken tur. Jag antar att den du bytte mot är en Wild Turkey?? :)

~Paul~ [/QUOTE]

Efter en koll på Kershaws hemsida kan jag konstatera att knivmodellen heter Splinter mod 1460BR med rostfritt AUS8A. Mycket trevlig kniv faktiskt. Den är så pass tunn i hopfällbart läge att den lätt kan platsa i den "dagliga laddningen".

När jag såg priset skäms jag nästan för vårt "byte". Jag får nog skicka honom en Gränsforsyxa i mellanskillnad....
 
Re: Ingen Kalkon

Eärendil; sa:
Splinter mod 1460BR med rostfritt AUS8A

När jag såg priset skäms jag nästan för vårt "byte". Jag får nog skicka honom en Gränsforsyxa i mellanskillnad....
Ja, det är en trevlig kniv. Kershaw är ett ofta underskattat märke. AUS 8A motsvarar kvalitetsmässigt vårt europeiska 440B (ungefär) men är något renare och finkornigare. AUS 10 motsvarar således 440C.

Jag vet inte vilken EKA kniv du refererar till men rent allmänt är EKA knivarna tillverkade i Sandvik 12C27 som inte står AUS 8A efter. Så ur den synpunkten behöver du inte ha dåligt samvete för att du har lurat din kompis när du bytte.

Kershaw kniven är själklart mer modern och futuristisk än de flesta EKA knivar, om man nu gillar det. Själv är jag inte helt övertygad. Jag gillar tråskollor och mässing :) Men som sagt, allt beror på vilken kniv du blev av med.

~Paul~
 
Fråga på knivdesign

dePaul; sa:
Nästa kniv är Fehrman Peace Maker:
http://www.fehrmanknives.com/knives.htm

Ett ännu extremare stål och utseende. Vet inte hur långt du kan sträcka dig angående pris. Men skulle jag själv ha råd så skulle jag köpa den här omedelbart. Fehrman gör även störe knivar. Ruskiga!

FehrmanPeaceMaker.jpg


Vi kan börja med det. Vill du ha fler uppslag så kan vi fortsätta senare igen :)

~Paul~
Trådrubriken är så bra att jag återuppväcker den igen...

Jag gillar bladdesignen på Fehrman Peacemaker, men jag är litet undrande kring finger?uttaget framför parerskyddet. Normalt sett vill man ju ha eggen att börja så nära parerskyddet som möjligt (Mora). Är syftet att kunna finlira med att hålla pekfingret framför skyddet eller har uttaget någon helt annan praktisk funktion?

Jag är litet sugen på att försöka tillverka ett eget knivblad (tillgång till fräsmaskin för stock removal), men jag behöver lära mig mer kring knivdesign. Förutom Nordell och Knivkompaniet har du, Paul, några tips om någon bra hemsida för knivdesign?
 
Re: Fråga på knivdesign

1. Normalt sett vill man ju ha eggen att börja så nära parerskyddet som möjligt (Mora).

2. Är syftet att kunna finlira med att hålla pekfingret framför skyddet eller har uttaget någon helt annan praktisk funktion?

3. Förutom Nordell och Knivkompaniet har du, Paul, några tips om någon bra hemsida för knivdesign? [/QUOTE]
1. Vad som är normalt för en kniv är onormalt för en annan, beroende på det planerade anv. området. Dessa två knivar är som bekant helt olika i sina arbetsuppgifter.

2. Påängen är att man i samband med intrigata snitt eller för att få mer kraft flyttar greppet ett fingergrepp längre upp mot bladtippen.

3. Tyvärr är Sverige inget stort "knivland". De du nämner är i stort sett de enda seriösa sådana. Om du däremot förstår engelska så finns det ett antal om du googlar runt lite.

~Paul~

PS Varför inte fråga på Svenska Knivföreningens sajt?
http://www.svenskkniv.se/sv.knivmakare.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.