En kniv(ig) fråga?

Jösses, gissar på att du har ett litet intresse för knivar.

Benchmade 190 ser väldigt lockande ut, jag hittade den på knivkompaniet här i Sverige och de skall ha 1180kr för den så det är all idé att försöka ta hem den själv (jmf 460kr +moms och frakt om man tar hem den själv).

Jag skall kolla runt lite i bekantskapskretsen bland de som reser i jobbet.

Tack för hjälpen

Paul

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Parerstång? Den är mest i vägen tycker jag och förhindrar en att använda kniven på olika sätt. Är det inte lite som att ha stödhjul på cykeln? Kan man cyckla behövs dom inte.

/mattias

norpan_; sa:
Parerstång? Den är mest i vägen tycker jag och förhindrar en att använda kniven på olika sätt. Är det inte lite som att ha stödhjul på cykeln? Kan man cyckla behövs dom inte.

/mattias
Jag är själv lite kluven när det gäller parerstänger. Håller med om att de på vissa modeller absolut inte behövs, t ex snidesknivar, lättare campingknivar, skalknivar osv.

Men så finns det knivar det jag inte skulle vilja vara utan. Exempel: Överlevnadsknivar där man ibland måste hugga i grövre trämaterial, knivar med hala handtag (t ex lackat trä) och knivar med kombination av dessa två.

Det viktigaste är dock att veta vad man ämnar använda kniven till och utgå från det i samband med knivköp.

Parerstång ett måste?

Ett alternativ borde ju vara ett snöre i baköglan,som de flesta knivar har.Mät ut avståndet från skaftändan till där bladet börjar och knyt ihop.Trä in fingrarna i öglan (som du gör med en stav,fast inte hela handen och tvärtom :) ) absolut slip-säkert.

peter

En väldig massa knivar i alla storlekar saknar hål för fånglina. Dessutom är fånglina inte 100% säker i samband med varierande grepp och skärvinklar. En kombination av fånglina och parerstång är enligt min mening det bästa valet.

En variant på hur man utnyttjar fånglinan är denna:
1. Trä tummen genom fånglineögglan
2. Rotera ett halvt varv runt handryggen
3. Greppa om handtaget på kniven igen

Du kommer nu upptäcka att fånglinan antagligen inte har rätt längd för den här varianten. Obs att kniven skall sitta tight i handen! Anpassa längden.

Den här modellen ger dig ett överlägset grepp och skulle man ändå tappa kniven så är det bara att gunga tillbaka den i handflatan igen.

~Paul~

Du gör så,jag gör på mitt sätt.Stjärten har två halvor.;)

Jag aktade mig för att skriva alla knivar,för att slippa anala påhopp.

peter

Förstår fullkomligt Peter. Mitt inlägg var inte ämnat som kritik, utan mera som ett tillägg.

~Paul~

PaulPersson; sa:
Jag har en morakniv just nu och jag tycker den är lite för "sladdrig" och obalanserad, det är nog mer en fråga om upplevelse hos mig än att kniven egentligen skulle vara dålig.

Det jag letar efter är en ganska kort bredbladig kniv med parerstång

Paul
Nja Patric, i så fall har Paul ett väldigt kort minne. Han har ju trots allt en mora redan ;)

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips