En gradfråga!

Boulder problem inomhus har ju en färggradering(i sthlm iallafall),Det jag undrar lite över är om det är samma på Karbin, K-C och K-V? Dvs om alla håller samma grad om man översätter till en "vanlig" gradering?
Vad är då graden för respektive färg?

"Farbror Blå"

kletterdregg; sa:
Boulder problem inomhus har ju en färggradering(i sthlm iallafall),Det jag undrar lite över är om det är samma på Karbin, K-C och K-V? Dvs om alla håller samma grad om man översätter till en "vanlig" gradering?
Vad är då graden för respektive färg?

"Farbror Blå"

Vet inte riktigt om jag har förstått din fråga... Klätterverket och Karbin, vet jag, använder inte samma färgsystem. Å sen vad du menar med "om de håller samma grad" förstår jag inte heller. Det jag kan säga är att varje färg (ofta fyra eller fem stycken) täcker ett brett spektra av svårighetsgrader. Det är därför omöjligt (ointressant?) att ge en färg en specifik grad. Man skulle kunna säga att boulderproblem med en viss färg oftast är mellan graderna X och Y, men djupare än så är ingen idé att gå in på det, om man inte ändrar system såklart.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips