En fråga om vikt (och som är av vikt)

63 kg är inte idealvikt för en Lisa skulle jag säga,
Håller med men oavsett kajak som TS köper, som är 520cm lång (standardmått) så kommer hon med en vikt på 63 kg alltid behöva en 10l vattendunk i främre lastutrymmet och en 10l vattendunk i bakre lastutrymmet för att uppnå ca80kg, vilket verkar vara den optimala vikten för kajaktillverkare...

Därför har det ingen betydelse vad TS väger. Det kan ju så enkelt kompenseras med vattenpåsar!
Jag väger 80 kg och anser att min VKV Lisa är extremt stabil, medan min fru som väger 67kg och inte är så erfaren paddlare upplever min Lisa som extremt instabil jämfört med hennes tantkajak...


Även den upplever hon som instabil, trots att vi har gjort ranktestet och hon låg kvar i sidled pga sin 70kg flytväst...

Vi lastade in 1st 10l vattenpåse i främre lastutrymmet och 1st 10 l vattenpåse i bakre lastutrymmet på min VKV Lisa, så att totalvikten lastvikt blev 87kg och då ansåg min fru att min Lisa var ganska stabil, men mer instabil än hennes Vento Arc. utan vattenpåsar i lastutrymmet.

Så bry dej inte så mycket på din egna vikt vid kajakköp pga att du har istället en fördel gentemot alla oss andra för du kan fylla vattenpåsar och placera dom var du vill på kajaken för att få helt perfekt stabilitet och ytvinkel framåt!

Så köp vilken kajak du föredrar och testa dej fram med ett antal 2l vattenpåsar både fram och bak i lastutrymmena.

Om du kommer med 20st 2l vattenpåsar till Kajaksidans vårtestning av kajaker så kommer dom bli överlyckliga, för då ser dom en seriös köpare som menar allvar och då kommer dom att ge dej all uppmärksamhet pga då vet dom att du kommer att köpa en kajak innan det blir stängningsdags!

Så fyll 20st 6l fryspåsar med 2l vatten så att dom går att knyta ihop, och du blir en hjälte på Kajaksidans vårtest, pga att då kan du även testa deras lite vassare kajaker, med ett visst antal kg barlast som dom på Kajaksidan har full koll på åt dej.

Risken blir då att du hela tiden måste paddla med 15-30l vattenpåsar i lastutrymmet tills du har lärt dej paddla och vad är problemet med det??

Vi andra som väger 15-30kg mer än 63kg har inte den lyxtillvaron att välja vikt i kajaken och var den ska hamna för bästa glidtal...
 
Senast ändrad:
Visst funkar det med extra vikt i kajaken. Men det är I min värld en onödig kompromiss när det finns lågvolymskajaker som dessutom är lättare att lyfta på land och ofta har en sittbrunn som är anpassad för en kortare person så att paddeln inte behöver hållas extra högt för att skaftet inte skall slå i däck och sittbrunnssarg.

Att paddla en kajak med mindre deplachement ger dessutom mindre motstånd i vattnet.

Thure
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Lösa vikter i en kajak fungerar på lugnt vatten, men inget att rekommendera i sjögång. Rubbas vikterna ligger kajaken snett i vattnet och risken för kapsejsning ökar markant.

En nerlastad kajak går tyngre genom vattnet och accelererar sämre både i med och motsjö.

En skäddakajak som måste lutas för att svängas blir tung att tippa åt sidan om vikter ligger i botten. Blir också extra viktigt att trimmet blir rätt annars blir kajaken lov eller fallgirig.

Vikter kan vara en bra lösning vid ett enstaka tillfälle, men inte en långsiktig lösning.
 
Håller med dig Arneri. Bra att börja med hur kajaken kommer att användas och av vem när man väljer modell.

Att trimma en kajak med vikt är också en fin möjlighet att förbättra egenskaperna avseende gång i vågor, stabilitet i sidled och kurshållningen. Det bör man alltid tänka på när man lastar en kajak.

Thure
 
Jag håller med om det där med 520cm kajak eller längre, för då blir den lite mer kursstabil och troligtvis snabbare.

Lite kuriosa om varför kajaker är just 520cm?? Hämtat ifrån VKV hemsida.

På den tiden fanns inga specifika regler hur en kajak skulle se ut. Man visste att det gick att driva en kajak snabbare om den var lång. Smalspåret från Västervik tillät inte att man lastade in längre kajaker än 520 cm. När så internationella kanotförbundet skulle fastställa längdmått valde man av detta skäl måttet 520 cm, som längsta tillåtna mått för enmans racingkajak.

Att påstå för en nybörjare att vissa kajaker är tråkiga att paddla är helt meningslöst pga att ungefär 50% av alla paddlare (inkl du) skulle troligtvis såga min VKV Lisa rakt av medan dom andra 50% är på min linje att det är en bra kajak och tillräckligt rolig även för en erfaren paddlare.

Framförallt är fördelen med den att det är okej ifall det blåser 10-12m/sek, man vågar ändå tryggt ge sej ut och paddla. Så är det inte med dom vassa men roliga kajakerna som du menar.
Jag skrev VK, men syftade på WK, de som kajaksidan säljer, inte VKV som är en helt annan kajak. Med tråkig menade jag att de endast vill "gå rakt fram" som en pil nästan, och inte lämpar sig för en mer aktiv och teknisk paddling, där man kantar, använder div olika paddeltag och oftast har skedda.

Har ingen aning var 5,20 kommer ifrån, men har antagit att det som nåt slags "gyllene snitt" för kajaker, där man får den mest optimala balansen mellan fart, stabilitet och packutrymme osv. Svårt att tro att det är VKV som hittat på det, för även flertalet utländska tillverkare gillar det måttet.
 
Har ingen aning var 5,20 kommer ifrån, men har antagit att det som nåt slags "gyllene snitt" för kajaker.
Det som VKV skriver stämmer säkert. 520 cm är längden på en racingkajak sedan ~1940 talet. Har för mig att de tidigare modellerna var någon decimeter kortare. De kajaker som finns på sjöhistoriska är från kring 1900-talet och är kring 5 meter.
"Roliga" skäddakajaker brukar vara kortare än 5 meter då det skall vara lätthanterliga i bränningar.
 
Hej,
Stort tack för alla engagerade synpunkter.

Vet inte om jag vågar slänga ut en fråga till, men gör det ändå: glasfiber eller kevlar?

Merkostnaden och att kevlar är fulare kan jag leva med. Det som har betydelse är att den blir lättare att få upp på biltaket, det är en viktig parameter. Men hur är det med reptåligheten? Jag vill kunna dra upp den på en stenig strand utan att behöva bli nojig. Och jag räknar med att dunka i sten någon gång.
 
Kevlar är väl mest på forslådor och liknande som skrapas mycket mot stenar. Glasfiberarmerad är standard för de flesta handupplagda kajaker, kolfiber blir styvare och lättare samt dyrare.
PE-plastkajaker dvs rotationsgjutna lådor är också hyfsat rep och slagtåliga, men mjukare trögare tyngre och svårare att reparera när de väl går sönder.

Thure
 
Kevlar är väl mest på forslådor och liknande som skrapas mycket mot stenar. Glasfiberarmerad är standard för de flesta handupplagda kajaker, kolfiber blir styvare och lättare samt dyrare.
PE-plastkajaker dvs rotationsgjutna lådor är också hyfsat rep och slagtåliga, men mjukare trögare tyngre och svårare att reparera när de väl går sönder.

Thure
Menar du att kevlar är MER reptåligt än glasfiber? Jag hade uppfattat att det var tvärtom, att man måste vara försiktig med kevlar och att det kan bli fula repor.
 
Kevlar är segt och klarar buckling bättre än glasfiber. Brukar vara ganska fladdriga i skrovet, lite PET flaska. En kevlarkajak på land ser ut som en strandad val.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips