En eller två stavar?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag kanske är lite annorlunda......

Jag har en rejäl trästav, cirka 190 cm lång. Jag har slipat och sandpapprat den. Några påklistrade tygband i toppen ger den ett stiligt uttryck. Ungefär vid tyngdpunkten har jag lindat en bit tunnt rep/lina som handtag. Den övre delen bär numera mina vandringar med årtal inbrända. Tar jag en extra stor whiskey i tältet kan jag nästan få för mig att den talar till mig. En teleskopstav säger mest bara "Jag finns även i Navy Blue till samma pris". Jag går sällan med staven utan håller den bara löst hängande vid sidan. Ibland tjänstgör den som flaggstång med en blågul vimpel vid toppturer när jag nått ända upp.

Obs -> :)

Mvh
Peter P.

Ett par rejäla teleskopstavar håller väl bättre än en klen trästav?

(Ser du vart vi är på väg?)

Varför förutsätter du att trästaven är rejäl och teleskopstavarna klena?

Min första teleskopstav var ingen gå-stav utan ett teleskopskaft för fönstertvätt.

Främsta skillnaden mellan en trästav och teleskopstav är att teleskopstaven kan man justera längden på (vilket gör att den kan fungera både som tältstång och vandringsstav).

Att klena stavar inte är lika hållbara som rejäla är nog som sagt var alla med på. Men teleksopstavar behöver inte vara klena.

Aha du menar att med teleskopstavar menas vilket metallskaft som helst som är teleskopiskt.
Jag antog att med telskopstavar menas i denna tråd sådana stavar som är gjorda för stavgång med en stav i varje hand.
En normal vandringsstav av trä är betydligt starkare än en sådan stav. För att undvika fler onödiga missförstånd bifogar jag en bild där min vandringsstav råkade komma med. Den definierar vad jag menar med en normal vandringsstav av trä.

Bilagor

• qvick_800x650.jpg
    qvick_800x650.jpg
    83.3 KB · Visningar: 690
Hm, jag funderar jag... Skulle man inte kunna ordna en lösning där knopparna högst upp på stavarnas handtag dolde ett par gängor, hane och hona. På så sätt skulle man kunna skruva ihop två vanliga stavar till en lång vandringsstav, vars längd man givetvis reglerade via teleskopjustering.

På detta vis får man det bästa från båda världar, dvs. två stavar för vanlig vandrig, men en längre stav vid vad och blockterräng. En nackdel är väl att vikten på stavarna blir lite större än vanligt. Eventuellt blir en sådan lösning också för klen, men, men...

I övrigt så kör jag själv med två stavar när jag är ute.

Mvh /joel

Öhrnell;377559 sa:
Skrivet med humor antar jag, men det är nog viktigare än man tror...

Ja (på båda). :)

När jag testade lite lättprylar i skogen i vintras glömde jag låna stavar (har ännu inte börjat stavvandra). Så jag plockade upp en pinne som fick funka som vandringsstav och tältpinne (till ett Tarptent Contrail). Inte minst när man spankulerar mitt inne i skogen uppstår en viss Gandalf-känsla. Eller kanske snarare Tom Bombadill-känsla...

Jag har länge varit tveksam till att släpa på stav överhuvudtaget. En välsnidad lång stav eller två kolfibermylartitan med fartränder har kvittat, det har bara känts bökigt när jag har testat. Men den gången kändes det faktiskt inte alls dumt med en stav - särskilt i obanad och bänglig terräng är det extra benet faktiskt riktigt bra att ha.

En teleskopstav säger mest bara "Jag finns även i Navy Blue till samma pris".
Haha!

Skulle man inte kunna ordna en lösning där knopparna högst upp på stavarnas handtag dolde ett par gängor, hane och hona. På så sätt skulle man kunna skruva ihop två vanliga stavar till en lång vandringsstav, vars längd man givetvis reglerade via teleskopjustering.

Så ser mina skidstavar ut, i princip. Man kan dra loss underdelarna och skruva ihop dem till en (kort) lavinsond.

avslutad210712

Gäst
Är en ivrig förespråkare för Gandalf-staven men man skall ju testa båda världarna så min vandring efter Padjelantaleden skedde med Gunde-stavar. Gandalfstaven har sin stora fördel när man snabbt vill kunna reglera längden på staven tex vid vad, när man går på en spång, när man går uppför eller nerför. Gunde-stavarna har sin fördel i att den ger bättre tryck och framförallt när man går mycket uppför så ger dubbla stavar med handremmar ett fint krafttillskott. Den stora nackdelen med Gunde-stavarna är att de (de jag har i alla fall) inte går att dra ut till mer än 140 cm längd vilket gör att när jag vadar på stenar så är de för korta för att vara riktigt bra.

Så om jag skulle vara tvungen att välja det ena eller andra så skulle det bli *host host* Gunde-stavarna. Det trodde Ni inte om en gammal Gandalf-förespråkare.

Absolut två stavar. Teleskopstavar av aluminium tillräckligt hållbara. Inte tunga i bruk. Två stavar betydligt bättre möjlighet att "skuffa på" i uppförsbacke. Bra även på planare mark. Bättre balas även med två stavar, eftersom man har flera stödjepunkter. Enda fördelen jag kan se med traditionell trästav är vid vad i djupt vatten.

Andreas

Jag hade en "naturstav" förut,men trivs bättre med två teleskopstavar med korkhantag och vanlig gammaldags handrem,inte kontrollrem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips