Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Eluttag Kungsleden
- Trådstartare tennisarm
- Start datum
Det finns ingen el i någon av stugorna.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Roligt att du drar till fjälls! Det kommer att bli en fin upplevelse.
I stugorna kommer du att träffa trevliga fjällvandrare. Och en del av charmen är just att el saknas. Vatten bärs in, slask bärs ut, gasol värmer spisplattorna och vedkaminen värmer folk och torkar kläder. Och stearinljus lyser upp när så behövs.
GPS kan du lämna hemma. Det går inte att gå fel längs Kungsleden, i vart fall inte på den här sträckan! Men en karta och kompass är bra att ha, för nöje och säkerhet.
Hälsn Pelle
I stugorna kommer du att träffa trevliga fjällvandrare. Och en del av charmen är just att el saknas. Vatten bärs in, slask bärs ut, gasol värmer spisplattorna och vedkaminen värmer folk och torkar kläder. Och stearinljus lyser upp när så behövs.
GPS kan du lämna hemma. Det går inte att gå fel längs Kungsleden, i vart fall inte på den här sträckan! Men en karta och kompass är bra att ha, för nöje och säkerhet.
Hälsn Pelle
Tack för alla bra svar.
GPS för mig är intressant inte ur aspekten att inte hitta rätt utan mer för att få fram höjdkurvor, hur fort jag tagit mig fram osv. Kanske tar med mig ett extra batteripack.
Det är roligt att ha med sig och kan t.o.m. vara användbart särskilt om den är laddad med topografiska kartor av tyngd, lämna inte hemma!
Tips om du vill ladda lite batterier! Skaffa en solcellsladdare. Det är solljus nästan dygnet runt.
1. Solinstrålningen kan inte vara många hundra watt per kvadratmeter
2. Sparar man verkligen någon vikt på det förutom vid extrema flermånaders expeditioner i Lars Monsen stil. För att få in sådan effekt att det inte tar ett dygn att ladda ett par R6 måste cellen vara rätt stor.
Är kanske lite galen, eftersom jag gillar olika slags moderniteter på min vandrig. Har tex. ingen yxa med mig, utan eldar bekvämt med gas och så vidare.
GPS är ju inget man behöver på resan, men glädjen innan, vid vandring och hemma efter resan är stor.
Att bara göra rutt/spår innan och se sträckans längd, höjer mm. Ja, alla GPS:are vet ju dessa saker.
Även har vi med oss pulsklockor, kameror, telefoner, mp3 mm, som behöver el under resan. Jag har löst detta med en laddare som slukar AA-batterier. Har med mig ett halvt kilo, för säkerhets skuld, fast närmast hälften skulle räcka. Är så roligt med elektronik att jag tar inga risker med elförsörjningen.
GPS är ju inget man behöver på resan, men glädjen innan, vid vandring och hemma efter resan är stor.
Att bara göra rutt/spår innan och se sträckans längd, höjer mm. Ja, alla GPS:are vet ju dessa saker.
Även har vi med oss pulsklockor, kameror, telefoner, mp3 mm, som behöver el under resan. Jag har löst detta med en laddare som slukar AA-batterier. Har med mig ett halvt kilo, för säkerhets skuld, fast närmast hälften skulle räcka. Är så roligt med elektronik att jag tar inga risker med elförsörjningen.
Etter å ha sett på hvilken effekt de har disse bærbare solladerne, så har jeg for min del kommet frem til at de egentlig er ekstra vekt, og svært lite nytte. Jeg har istedet gjort det slik at alle elektriske apparater jeg har med (gps, hodelykt, kamera, radio) alle bruker oppladbare AA batterier. Endatil mobilen lades via AA og en omformerdings.
Jeg har skaffet et antall Eneloop batterier som jeg sørger for er topp ladet før turen. I tillegg tar jeg med en pakke på 4 stk AA ekstra, den veier 115g. Skulle ikke dette være tilstrekkelig så får jeg prioritere. F.eks. får radioen tåle de tomme batteriene slik at gps fungerer.
Jeg har skaffet et antall Eneloop batterier som jeg sørger for er topp ladet før turen. I tillegg tar jeg med en pakke på 4 stk AA ekstra, den veier 115g. Skulle ikke dette være tilstrekkelig så får jeg prioritere. F.eks. får radioen tåle de tomme batteriene slik at gps fungerer.
Ja, räknar man på det så brukar solcellsladdarna ge så lite effekt att man behöver vara ute ett par veckor för att de ska löna sig bättre än att ta med extra batterier.
Det bästa är ju som sagt var om alla prylar kan använda samma typ av batteri, annars får man fixa batteripack att ladda från (där har vi ju som tur är kommit så långt att de flesta grejer idag kan laddas från USB). Man kan antingen ha laddningsbar batteripack eller sådan man kan byta batterier i.
Eftersom litium-baserade batterier oftast har bättre energi/viktförhållande så kan laddningsbar litium-pack vara vettig, det finns sådana med inbyggda solceller också så man kan försöka fylla på dem. De jag köpte laddas på ungefär en timme från datorns USB, men tar över 12 timmar att ladda fulla i solljus...
Det bästa är ju som sagt var om alla prylar kan använda samma typ av batteri, annars får man fixa batteripack att ladda från (där har vi ju som tur är kommit så långt att de flesta grejer idag kan laddas från USB). Man kan antingen ha laddningsbar batteripack eller sådan man kan byta batterier i.
Eftersom litium-baserade batterier oftast har bättre energi/viktförhållande så kan laddningsbar litium-pack vara vettig, det finns sådana med inbyggda solceller också så man kan försöka fylla på dem. De jag köpte laddas på ungefär en timme från datorns USB, men tar över 12 timmar att ladda fulla i solljus...
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 11
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar