Eldspis

Kan någon berätta lite om eldspisen.
Funderar om man kan bocka till en gammal plåt från en ugn till en eldspis.

Någon som vet lite mer ?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för svar

Vad jag tänkte var att få till en enkel låda för att elda under en muurika och inte som kamin i tält.

Grejen skulle vara att det brinner bättre och effektivare. Ingent jag tänker släpa i en ryggsäck utan i bilen.

Vad tror du om plåten i en spisplåt ?

Underbart

KLAGER; sa:
Man behöver inte speciellt tjock plåt, se t ex modeller:

http://hem.spray.se/realout/frame1.html
http://zenstoves.net/Wood.htm

Kan kanske vara bra om det är mycket känslig mark, eller om man har ont om bränsle, men är det eldningsförbud så kan man nog inte använda dem ändå. [

Underbara svar. Men ingen har en låg låda som Eldspisen.

Jag tänkte ta en vanlig spisplåt och bocka upp ca 5 cm runt om. Några hål för luft och sedan kan jag dra ut plåten för att lägga i mer ved.]

ABU röken

För så där 40-45 år sedan hade min pappa en ”ABU rök”
Den för till för att röka fisk (i fall man fick någon) och var gjord av rätt så tunn plåt något galler, handtag och kanske något mer. Så köpte man färdigt sågspån (rökspån) på påse.

Finns fortfarande på t.ex. Clas Ohlson och förmodligen i sportfiskeaffärer. Googla på sportfiske och rök så hittar du säkert bilder och kan knycka idéer

Per Brune

Tror inte en spisplåt är särskilt optimalt att bygga av (varför skulle den vara det?? bättre i såna fall med nån form av perforerad plåt väl?)

Vi har en "grillwok" som vi hittade nånstans, den är alltså tänkt för att grilla wokgrönsaker. Den är visserligen teflonbelagd men det bränner man nog bort rätt snart. Fast den är inte ihopfällbar iofs...

nermander; sa:
Tror inte en spisplåt är särskilt optimalt att bygga av (varför skulle den vara det?? bättre i såna fall med nån form av perforerad plåt väl?)

Vi har en "grillwok" som vi hittade nånstans, den är alltså tänkt för att grilla wokgrönsaker. Den är visserligen teflonbelagd men det bränner man nog bort rätt snart. Fast den är inte ihopfällbar iofs...

Undvik helst att andas djupt när du gör det Peter...hmmm

I botten på tvättkärl inom motorreparationsbranchen har man en plåt på en plåt, den övre perforerad. Kanske något att pröva, fast glöden som åkte ut ur ask-draghålet var ju alltid det problematiska med tältkaminerna....

Re: Tack för svar

2004-06-16; sa:
Vad jag tänkte var att få till en enkel låda för att elda under en muurika och inte som kamin i tält.

Grejen skulle vara att det brinner bättre och effektivare. Ingent jag tänker släpa i en ryggsäck utan i bilen.

Vad tror du om plåten i en spisplåt ?
Jag använder ibland en utsågad bit av en ugnsplåt under eldspisen. Skulle nog fungera. Moskosels gamla eldspisar var bara en järnlåda utan botten som ställdes på ett galler, vilket man lade över stenar eller klabbar. Det nuvarande materialet är supertunn plåt, med en mängd hål i botten.

A och O med sådana här spisar är bra drag underifrån. Många hål bör du borra i plåtens botten, och ställa den så det blir några cm glipa till stenad mark, c.a. 5 cm tycker jag brukar vara bra. Men du ska ju vara utomhus. Blåser det kan eldspisen bara ställas ner så brinner det utav h-e.

Konstruktionen gör att det inte snabbt bildas en stor glödbädd som när man eldar i en eldstad. Dels faller aska efterhand igenom hålen, dels blir strålningsvärmen inåt spisen så stark att förbrännningen blir bättre. Det beror naturligtvis mycket på veden, men är man ute efter en stadig glödbädd någorlunda snabbt ska inte en välventilerad konstruktion som eldspisen användas. Den är till för att få eld och värme utan rök, och med bra förbränning.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips