Eldningsförbud införs i Norrbottens län

Det innebär ju praktiskt att man behöver göra 'det' nära ett vattendrag, vilket jag noga undviker. Långt från led /stig där ingen normalt förväntas passera. Nergrävning är nog enda alternativet för mig om det är för torrt för att kunna elda upp papperet.


Nej, man behöver inte gör "det" och tvätta sig på samma ställe. Jag gör ofta nr 2 på lämplig plats, torkar mig, bränner papperet, begraver skiten och tvättar mig därpå. Där gäller förstås att sköta det på ett sätt som inte kontaminerar bäcken. Snö, om det finns i närheten, kan vara en praktisk lösning.
 
Norge?

Märkvärdigt svårt att få reda på vad som gäller i Norge, i mitt fall speciellt Oppland som Møre og Romsdal (det verkar dock ha regnat en del i mina områden, varningarna på yr.no gäller mest skog.

Jämtlands Län är ju ett föredöme, med text och klara besked på hemsidan på svenska, engelska, arabiska och tyska (enligt DNs karta idag är det ett brett område i jämtlandsfjällen som har mycket låg risk, men givetvis ska förbudet efterlevas).


När det gäller de båda norska fylkene har jag skrivit till deras epostadresser, eftersom jag inte hittar ngn info alls på sajterna. Det ena fylket hänvisar mig till brannvesenet, det andra skickar vidare till Fylkesmannen. Otroligt att det ska vara så svårt. Det ligger ju i allas intresse att informationen är lättillgänglig och klar.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tror vi kan släppa ”skitfrågan” på fjälllet: elda inte pappret! Såg för övrigt att att länsstyrelsens hemsida är uppdaterad med en ”frågor och svar” sektion som explicit säger följande på frågan om stormkök: ”Ja, om det är placerat på eldsäkert underlag (exempelvis sten eller sand).”
 
Det innebär ju praktiskt att man behöver göra 'det' nära ett vattendrag, vilket jag noga undviker. Långt från led /stig där ingen normalt förväntas passera. Nergrävning är nog enda alternativet för mig om det är för torrt för att kunna elda upp papperet.

Jag håller med om att skita vid ett vattendrag inte är det bästa. Dock kan man ha en liten behållare som man tar vatten med sig i och sedan förflytta sig till "toaletten".
 
Gräv ner skiten eller täckmed stenar även om ni bränner upp pappret! Varken kul att trampa på, sätta sig i eller ha en hund som grisar ner sig o det....:(
 
Eld, vatten och mat i Padjelanta

Hej!

Efter 7 år mer norröver så ska vi i år prova Padjelantaleden, med start 27 juli. Det verkar än så länge OK med spritkök.

Någon som vet om det finns gott om vatten på leden... med tanke på vädret hittills denna sommar?

Vi har hittills gått i trakter med tätt med STF-stugor, där är det alltid välfyllt i butikerna.

Så... någon som vet om det finns gott om mat kvar att köpa i stugorna på Padjelantaleden, såhär i början av augusti?

Ha det fint!
/Anneli
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej!

Efter 7 år mer norröver så ska vi i år prova Padjelantaleden, med start 27 juli. Det verkar än så länge OK med spritkök.
Någon som vet om det finns gott om vatten på leden... med tanke på vädret hittills denna sommar?
Vi har hittills gått i trakter med tätt med STF-stugor, där är det alltid välfyllt i butikerna.
Så... någon som vet om det finns gott om mat kvar att köpa i stugorna på Padjelantaleden, såhär i början av augusti?

Ha det fint!
/Anneli

Padjelanta är fantastiskt vackert och leden, ffa den norra delen har vidunderliga vyer.
Jag har upplevt att hinna bli törstig innan jag fann vatten, torrsommaren 2014, på sträckan mellan broarna över Vuojatädno och Låddejåkkåstugan.
Stugorna drivs i huvudsak av Badjelánnda Laponia Turism, dvs inte STF. Vad som finns att köpa kan du läsa om för resp. stuga här: http://padjelanta.com/stugor/. I anslutning till stugvärdsbyte tror jag det kan vara tommare i förråden.
I Staloluokta fanns en liten butik vid mina besök, tror det är den som numera är Parfas kiosk, https://www.facebook.com/parfaskiosk/

Önskar fin tur!
 
Från jokkmokk.se

"Klockan 12 på tisdagen den 7 augusti upphävde Länsstyrelsen eldningsförbudet i Jokkmokk och övriga länet. Detta innebär att det är tillåtet att använda engångsgrillar och att elda med ved och öppen låga i maarkerna igen. Trots att förbudet nu upphävts råder fortsatt stor föriktighet och ansvar i samband med aldning i naturen eftersom det fortsatt är mycket torrt i markerna – trots att det regnat de senaste dygnen. Så elda och grilla med förstånd och se till att släcka ordentligt efter er!"
 
De där engångsgrillarna, de tycker jag borde förbjudas för gott. De är farliga, de skäpar ner, de är ett resursslöseri. Och de torde vara ganska dåliga att grilla på. Kanske är cynisk, men det känns som den grupp som köper engångsgrillar är samma grupp som tycker att skräpet lämnar man där man förbrukat produkten.
 
De där engångsgrillarna, de tycker jag borde förbjudas för gott. De är farliga, de skäpar ner, de är ett resursslöseri. Och de torde vara ganska dåliga att grilla på. Kanske är cynisk, men det känns som den grupp som köper engångsgrillar är samma grupp som tycker att skräpet lämnar man där man förbrukat produkten.

Väl talat. Jag håller med.
 
De där engångsgrillarna, de tycker jag borde förbjudas för gott. De är farliga, de skäpar ner, de är ett resursslöseri. Och de torde vara ganska dåliga att grilla på. Kanske är cynisk, men det känns som den grupp som köper engångsgrillar är samma grupp som tycker att skräpet lämnar man där man förbrukat produkten.

Håller fullständigt med.
 
De där engångsgrillarna, de tycker jag borde förbjudas för gott. De är farliga, de skäpar ner, de är ett resursslöseri. Och de torde vara ganska dåliga att grilla på. Kanske är cynisk, men det känns som den grupp som köper engångsgrillar är samma grupp som tycker att skräpet lämnar man där man förbrukat produkten.

Håller helt klart med och är lika cynisk engångsgrillen köper man ju för att man e' lat.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.