Eldningsförbud införs i Norrbottens län

Från och med idag (16 Juli) råder eldningsförbud i Norrbottens län. Nån som vet vad som gäller med tex gaskök? Om inte det är tillåtet blir det i princip omöjligt att vandra i tex Sarek och Padjelanta utan tillgång till stugor och stationer.. om man ska följa reglementet.
 
Senast ändrad:
Jämför Jämtland o Norrbotten

Om man jämför informationen på Jämtlands respektive Norrbottens sidor, så framgår det tydligt att sprit och gaskök omfattas i Jämtland men detta nämns inte i Norrbottensbeslutet.

Jag som själv ska upp t Padjelanta-Sulitelma om två veckor tolkar Norrbottensbeslutet som att det inte omfattar "portabla sprit- och gaskök". Och hoppas på några rejäla rotblötor.

Norrbotten: https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/krismeddelande-i-sidhuvudet/2018-07-16-eldningsforbud-i-lanet.html

Jämtland: https://www.lansstyrelsen.se/jamtland/krismeddelande-i-sidhuvudet/2018-07-16-beslut-om-generellt-eldningsforbud-i-jamtlands-lan.html
 
Det enda sättet är nog att ringa och fråga hur de ser på det. Meddelandet är lite luddigt men jag får nog ut ett att det utgående från enbart det inte är tillåtet.

Med Sveriges räddningstjänst redan i krisläge tycker jag inte det finns utrymme för att "ta sig rätten" till ett eget beslut.

Sen går det mycket väl att hitta matlösningar utan eldning, men det tar ju bort en del av tjusningen. Men det kan ju uppvägas av möjligheten att gå i fjällen med antagligen mycket mindre folk utanför stuglederna, lovande väderprognoser och potentiellt ovanligt lätta vad.

https://www.lansstyrelsen.se/norrbo...uvudet/2018-07-16-eldningsforbud-i-lanet.html
 
Jag tolkar det som att all form av öppen eld är förbjudet men att exempelvis gaskök/kolgrillar är tillåtet om det görs på ”rätt sätt”.

När eldningsförbud råder är det endast tillåtet att elda på platser utformade så att elden inte kan sprida sig. Detta gäller alla typer av eldhärdar (grillar, eldstäder, campingkök eller motsvarande), dessa ska vara placerade på ett eldsäkert underlag (sten, sandmark eller liknande).
 
I Länsstyrelsens meddelande står det att:

"När eldningsförbud råder är det endast tillåtet att elda på platser utformade så att elden inte kan sprida sig. Detta gäller alla typer av eldhärdar (grillar, eldstäder, campingkök eller motsvarande), dessa ska vara placerade på ett eldsäkert underlag (sten, sandmark eller liknande)"

vilket torde betyda att gaskök är tillåtet så länge de är placerade på säkert underlag. Det är ganska luddigt formulerat och överlåter massor av ansvar på den enskilde. Be careful out there.
 
I Länsstyrelsens meddelande står det att:

"När eldningsförbud råder är det endast tillåtet att elda på platser utformade så att elden inte kan sprida sig. Detta gäller alla typer av eldhärdar (grillar, eldstäder, campingkök eller motsvarande), dessa ska vara placerade på ett eldsäkert underlag (sten, sandmark eller liknande)"

vilket torde betyda att gaskök är tillåtet så länge de är placerade på säkert underlag. Det är ganska luddigt formulerat och överlåter massor av ansvar på den enskilde. Be careful out there.

Håller inte med. Jag förstår hur du tänker men det finns inget där som juridiskt tar bort betydelsen av huvudstycket ovanför.

"Eldningsförbud innebär att det är förbjudet att göra upp alla former av öppen eld såväl i skog, mark som på villatomter fram till dess att förbudet är upphävt. Grillning med grillkol och briketter är dock tillåten i ”för ändamålet framtagna grillar” och särskilt iordningställda grillplatser i sten, betong eller liknande under förutsättning att försiktighet iakttas. Engångsgrillar är inte en säker grillplats och ska därför inte användas."

Som sagt tidigare, med räddningstjänsten över landet i krisläge är det inte läge att göra tolkningar som passar en själv när det är luddigt skrivet (för det är det), mycket bättre att ta kontakt, kolla hur de ser på det man har tänkt göra. Och sedan anpassa sig till det besked man får även om det innebär att man inte riktigt kan göra som man tänkt.
 
Fast i Norrbottens fall är det solklart svart på vitt att det är OK med campingkök om de används på ett eldsäkert underlag.
I Jämtland är det solklart att det inte alls är tillåtet.

Finns inget övrigt tolkningsutrymme som jag ser det.
Det som står gäller.
 
Fast i Norrbottens fall är det solklart svart på vitt att det är OK med campingkök om de används på ett eldsäkert underlag.
I Jämtland är det solklart att det inte alls är tillåtet.

Finns inget övrigt tolkningsutrymme som jag ser det.
Det som står gäller.

Precis så uppfattar jag det också! Däremot fattar jag det som att öppna eldar (typ elda ved/kvistar mm) inte är OK.
 
Otroligt att någon kan uppfatta det som solklart att man får elda med kök. Men ni har ju vad jag förstår redan valt hur ni vill tolka det och tycker uppenbarligen det är för jobbigt att kontakta dem för att höra vad de säga ens i detta läge (jag ska inte dit och elda annars hade jag gjort det).

Så kom i alla fall ihåg och ta till er det som står om sten och sand i den del stycke ni väljer att läsa.
 
Fast i Norrbottens fall är det solklart svart på vitt att det är OK med campingkök om de används på ett eldsäkert underlag.
I Jämtland är det solklart att det inte alls är tillåtet.

Finns inget övrigt tolkningsutrymme som jag ser det.
Det som står gäller.

Jag delar din uppfattning.

Det borde vara ok att använda gasköket i ett blockhav tex.
Fö ser jag att det väntas regn om ett par dagar där jag ska åka (Katterjåkk) och att det ska hålla på o regna i en vecka.
 
Se svar från länsstyrelsen nedan.. Det är OK med brännare om det sker på ett säkert sätt.
Ja
Texten uppdateras löpande på hemsidan. När eldningsförbud råder är det endast tillåtet att elda på platser utformade så att elden inte kan sprida sig. Alla typer av eldhärdar (grillar, eldstäder, stormkök, campingkök eller motsvarande) ska vara placerade på ett eldsäkert underlag. Eldsäkert underlag är exempelvis:
• grus
• sten
• sand
• sandmark.
Mer information löpnade här https://www.lansstyrelsen.se/norrbo...uvudet/2018-07-16-eldningsforbud-i-lanet.html

Vänliga hälsningar

____________________________________
Länsstyrelsen i Norrbottens län
971 86 LULEÅ
Tel: 010-225 50 00
E-post: norrbotten@lansstyrelsen.se

www.lansstyrelsen.se/norrbotten



-----
Skickat: den 17 juli 2018 11:42
Till: Länsstyrelsen i Norrbottens län <norrbotten@lansstyrelsen.se>
Ämne: Gasbrännare / gasolkök

Sidans URL: https://www.lansstyrelsen.se/norrbo...uvudet/2018-07-16-eldningsforbud-i-lanet.html

Hej, jag med många andra vandrare har funderingar vad som gäller (i och med eldningsförbudet) för användningen av gasbrännare / gasolkök. Det är många som planerar vandringar i och omkring Sarek / Padjelanta där just gaskök är ett måste. Är det ok att nyttja sådana på fjället om försiktighet iakttas?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.