Elda i tältkåta

Ikeas berömda lilla bestickkorg med en liten säck med extra små pinnar från Julla kallad eld/grill starter som passar precis i burken är perfekt och allt under hundringen. En gammal plåtbit eller annat som det får stå på och samla ihop ev askrester. Till detta en vinklad tång eller en grövre ståltråd som hänkel för att göra det hela flyttbart om det skulle behövas.
En rejäl grillhink är också bra.

Ännu en bra idé! Har dock en massa "vanlig ved" hemma som jag gärna använder. Men visst.. den kan jag ju spara tills jag köpt en kamin!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En öppen eld är förhållandevis sval, tjärämnena i röken kondenceras närmast och faller bl a ut på dina kläder, de doftar starkt.

Samtidigt uppfyller den väl ungefär noll av de efterfrågade kraven...

(Sen att det krävs flera timmars kontinuerligt eldande för att ladda mobilen kan vi ju bortse från. Jag har i alla fall aldrig hört om nån som använt den skarpt och tyckt att den fungerat bra.)

Lite återkoppling från premiären.
Det blev en Ikea pastasil! Fungerade fint, men julas tändved innehöll mycket gran så det blev mycket knaster. Fick elda försiktigt. Hade varit tråkigt att få glödhål i duken på första turen.

Provade även att använda mitt lilla vedkök, men det var som vanligt, mycket jobb för få ved i rätt storlek och det brinner ut snabbt. Men när det brann blev det fin, nästan rökfri låga.

Sista timmarna innan jag kröp ner i sovsäcken provade jag även sådant där spisbränsle för små dekorationskaminer. Brände av det i ett enkelt deciliter mått av metall. 1 dl brann i drygt 30 min. Gav faktiskt en behaglig värme i tältet i sitthöjd. Men så var det inte särskilt kallt ute heller. ca 8 grader. Så det kan vara ett alternativ under den varmare delen av året istället för ved.

Lite återkoppling från premiären.
Det blev en Ikea pastasil! Fungerade fint, men julas tändved innehöll mycket gran så det blev mycket knaster. Fick elda försiktigt. Hade varit tråkigt att få glödhål i duken på första turen.

Provade även att använda mitt lilla vedkök, men det var som vanligt, mycket jobb för få ved i rätt storlek och det brinner ut snabbt. Men när det brann blev det fin, nästan rökfri låga.

Sista timmarna innan jag kröp ner i sovsäcken provade jag även sådant där spisbränsle för små dekorationskaminer. Brände av det i ett enkelt deciliter mått av metall. 1 dl brann i drygt 30 min. Gav faktiskt en behaglig värme i tältet i sitthöjd. Men så var det inte särskilt kallt ute heller. ca 8 grader. Så det kan vara ett alternativ under den varmare delen av året istället för ved.

Gissar att bränna pellets i en pastakorg borde fungera bra?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips