Elda i tältkåta

Tänkte ta en första natt i min nyinköpta tältkåta till helgen. Hinner inte fixa någon kamin och det ska inte heller bli särskilt kallt. Men jag vill ändå myselda lite i kåtan under kvällen. Tänkte improvisera ihop en eldlåda. Första tanken var att köpa en enkel förzinkad plåthink på Biltema och borra hål i. Läste sedan att det inte var bra, då det kan bli giftiga gaser från förzinkningen.. Är det så? Jag vill inte utsätta mig för några farliga gaser i onödan. Även därför jag gärna vill elda i en låda/hink så att man lyfta ut de pyrande eldresterna när det är dags att sova.
Tanken är att investera i en kamin inom kort så jag vill gärna hålla eldlådan så billig så möjligt..
Är det någon som har någon kreativ idé på en bra och billig eldlåda/hink som inte medför giftiga gaser?
 
En gammal bilplåtfälg? Om det bara ligger och pyr lite rester i den borde det inte vara något problem att lyfta ut den med handskar.

Edit: använde själv en fälg till att börja med, men försökte aldrig lyfta ut den med eld i:)
 
Senast ändrad:
Sist vi var så byggde vi upp med stenar och ett kraftigt galler som vi eldade på.
Du kan ju sätta ett lager sand i botten.
Man behöver inte alltid krångla till det.
 
Begagnatmarknaden

Har du nån loppmarknad i närheten kan du ju kolla där, det mesta i rostfritt, gjutjärn eller vanlig plåt som är formad som nån slags behållare bör funka (degbunke, gjutjärnsgryta, diskho...)
 
Senast ändrad:
Deras avlånga Idealisk (med utdragbara handtag) kanske? Plasten på handtagen kanske smälter, men jag tror att om man har handtagen utdragna så klarar de sig.

Med handtagen är det ju lätt att bära ut, men å andra sidan blir det väl ingen glöd som ligger kvar och pyr i det eftersom det kommer in rejält med luft.
 
Tack för svaren!

Jag var på närmaste loppis och hittade bara aluminiumkärl i rätt storlek. Gjutjärn lös med sin frånvaro. ICAs grillhink var jag också inne på själv. Men säsongsavdelningen på ICA Maxi var tom.. dags för tomtar och julbockar snart ju.
Men det får blir en tur till Ikea verkar det som. De flera pastasilar och durkslag som kan fungera! Bra tips!
 
Ikeas berömda lilla bestickkorg med en liten säck med extra små pinnar från Julla kallad eld/grill starter som passar precis i burken är perfekt och allt under hundringen. En gammal plåtbit eller annat som det får stå på och samla ihop ev askrester. Till detta en vinklad tång eller en grövre ståltråd som hänkel för att göra det hela flyttbart om det skulle behövas.
En rejäl grillhink är också bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
VandrareF Hur elda säkert Bo och sova 15
diamondsutra Elda i Kåtan Bo och sova 5
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
RonnieByström Tältkåta vintertid Bo och sova 8
olastefan Tältkåta Bo och sova 6
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
Gregorius Dieselkamin i tältkåta Bo och sova 9
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
bävis tältkåta Bo och sova 0
Gun-valld Tentipi tältkåta Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Friggan Vintertältning i tältkåta Bo och sova 7
flojohan Golvet i en lavvu tältkåta på vintern? Bo och sova 1
Vindskydd Hyra tältkåta Bo och sova 0
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
2691 Tältkåta på berghäll ?? Bo och sova 5
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
never Tältkåta ved eller T-sprit Bo och sova 3
Cherokee Bison Tältkåta Bo och sova 7
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
muminfar material i tältkåta? Bo och sova 37
Kung Stalle Tältkåta med mittstång; eldning? Bo och sova 4
tobielis Tältkåta från frisport Bo och sova 0
johanniska Tältkåta - övertyga mig Bo och sova 5
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
chinerunner Tältkåta Bo och sova 1433
backpacker8 tältkåta Bo och sova 2
uthyrning av tältkåta ?? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.