Egensydd tarp

Hojt
Inspirerad av allt tarpande den senaste tiden på utsidan så beställde jag lite tyg och tråd och sydde ihop en tarp. Jag gjorde den rätt stor, ca 3x3 meter, så två personer får ledigt plats i den i "tältläge". Vikt 750 gram. Ska testa den "skarpt" i helgen men jag tycker det ser lovande ut än så länge. Här är några bilder på "underverket". :)

502237137_21702aed20.jpg
 
Läckert. :)

Personligen så har jag väldigt svårt för tarp. Känslan av att stänga in sig i ett tält där varken väta, mygg eller blåst tränger in är mysigt. Men det är väldigt charmigt med tarp och friluftslivet blir ju ännu mer "vildmark" med en enkel boning.

Snyggt jobbat.
 
Hehe.. ja det var snabbt jobbat måste jag själv erkänna men när jag väl har börjat med en grej och är inspirerad har jag svårt att släppa det innan det är klart. Det tog inte så många timmar heller men i och med att det är den första tarpen jag syr så får man ju fundera lite på lösningar.

Jag föredrar också tält men har inget riktigt lättviktsalternativ för närvarande. Dessutom tänkte jag ta med tarpen på fisketurer som komplement till tältet och som skydd under långa dagsexkursioner. Funderar dock på att även använda tarpen under min planerade vandring i september men det beror lite på om jag haft möjlighet att köpa nytt tält eller ej.
 
dave1; sa:
Hojt
Inspirerad av allt tarpande den senaste tiden på utsidan så beställde jag lite tyg och tråd och sydde ihop en tarp. Jag gjorde den rätt stor, ca 3x3 meter, så två personer får ledigt plats i den i "tältläge". Vikt 750 gram. Ska testa den "skarpt" i helgen men jag tycker det ser lovande ut än så länge.
Hej!

Snyggt jobbat! Har du något emot att avslöja lite yrkeshemligheter?
-Vilket mönster utgick du ifrån (gjorde du eget eller använde du ngn annans på nätet?)
-Vilket tyg, och var beställde du ifrån?
-Sömnadstyp, hur sydde du ihop delarna? Tråd?
-Sömtätning, silikon+bensin eller seamsealer eller tejp?

Sen förväntar vi oss givetvis fortlöpande tester och kritiska kommentarer när du upptäcker nya för-/nackdelar som du inte väntade dig från början.

/A.
 
Strykarräven; sa:
dave1; sa:
Hojt
Inspirerad av allt tarpande den senaste tiden på utsidan så beställde jag lite tyg och tråd och sydde ihop en tarp. Jag gjorde den rätt stor, ca 3x3 meter, så två personer får ledigt plats i den i "tältläge". Vikt 750 gram. Ska testa den "skarpt" i helgen men jag tycker det ser lovande ut än så länge.
Hej!

Snyggt jobbat! Har du något emot att avslöja lite yrkeshemligheter?
-Vilket mönster utgick du ifrån (gjorde du eget eller använde du ngn annans på nätet?)
-Vilket tyg, och var beställde du ifrån?
-Sömnadstyp, hur sydde du ihop delarna? Tråd?
-Sömtätning, silikon+bensin eller seamsealer eller tejp?

Sen förväntar vi oss givetvis fortlöpande tester och kritiska kommentarer när du upptäcker nya för-/nackdelar som du inte väntade dig från början.

/A.

Materialet är Nylon Tarp Fabric som Shelby.fi säljer. Tråd är deras Gutermann och för att täta sömmen använde jag Action Seam Tape från samma företag.

Tyget har som sagt en bredd på 1,5 meter. Jag började med att kapa den beställda 6 meters biten till två 3 meters bitar som jag sen sammanfogade. Kanterna vek jag en gång, och så en gång till. Sen sydde jag ihop dem med 4 rader vanliga raksömmar.

Efter det fixade jag kanten runt om på det kvadratiska stycket, vek en gång och sen en gång till (sömnadsterminologi är inte min starka sida). För att "fixera" stavarna så sydde jag hylsor i ett lite kraftigare material (klippte sönder en packpåse i cordura). Idén fick jag från Andersj.se (se beskrivningen av Tarp 1).

Jag gjorde tre typer av fästanordningar, lite som en test av vad som är bäst. Dels "hål" med metallringar "grommets", dels band gjorda av tarptyget och dels slingor av repsnöre som jag sydde fast. Fästpunkterna förstärkte jag med sömmar runt om. Avslutningsvis tätade jag den sammanfogande sömmen med tejpen och strykjärn.

Eftersom det var mitt första tarpprojekt så brydde jag mig inte om några fancy absider utan gjorde den, för enkelhetens skull, kvadratisk. Har man lite syvana så är det inte särskilt svårt. Totalkostnaden blev ca 400 kr.

Lovar att komma med ett utlåtande om funktionen sen. Dessutom fick jag blodad tand och blev sugen på att sy nåt mer tarptents-liknande. :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...